• sossie

hormontabletter

Hejsan, jag och min sambo planerar att skaffa smått.

Är medveten om att man ej brukar få hormontabletter förrns man försökt på egen hand 1 ett år. Dock så vet jag med säkerhet att min bästa vän fick hormontabletter direkt efter att hon tog ut sin hormonspiral i augusti förra året.

Någon som har någon ide om hur detta kommer sig? Då jag och sambon inte vill att någon ska veta att vi försöker bli gravida så kan jag tyvärr inte fråga henne.

• Svar på tråden hormontabletter
  • Jag är bara jag

Det finns många olika hormontabletter. Vissa för att få mens,andra för att få äl,andra för att inte få äl. Hon hade uppenbarligen ett sånt stort problem så nån läkare ansåg att hon skulle ha nån form av piller på en gång. Inte vanligt nej. Inte vanligt heller att bara få hormonpiller efter ett års försök. Jag anar att du menar äl-stimulerande piller-Pergo- och det får man om man har dålig eller ingen äl. Har man äl hjälper de inte alls. Kan faktiskt förstöra också för en biverkan är för tunn slemhinna.

• Cyanea

Alltså... hormoner behöver inte hjälpa till. Vilka hormoner behöver man tillsätta för att snabbare bli gravid menar du? I en normal, fertil kvinna är det redan ett hormonkaos och tro mig - man vill inte ställa till det mer än nödvändigt. 

Antingen har din väninna blåljugit för antingen dig eller vården, vilket jag inte vill anta då jag tror gott om folk, så har hon varit ärlig beror detta på att hon har någon form av problem som vården känner till. Många preparat blir direkt farliga om man inte behöver dem, så jag kan inte tänka mig att de gav något "mirakelpiller" för "skojs skull". 

Har ni inte ens försökt än förstår jag inte varför du känner att ni behöver hjälp. En del blir gravida på en gång, en del behöver försöka några månader och vården har inte tid att hjälpa par som inte behöver hjälp. 

• SecretlyMe

Jag har bara teorier, men kan vara att hon inte ägglossade på egen hand. Kanske hade pco/pcos eller så. Du kan ju fråga henne av ren nyfikenhet, hon behöver inte veta att ni försöker. :)

• sossie

Nejdå, vi planerar att fortsätta försöka på naturlig väg. Tar äl tester för att försöka pricka rätt ????

Det var bara en nyfiken fundering eftersom att hon varit gravid förut och såvitt jag vet inte haft problem med äl.

Kan ju vara så att hon bara valt att inte säga något om detta, men när hon berättade förra året om att hon fick hormontabletter direkt efter att hon tog ut spiralen så fick hon det att låta som om hon fick dom för att "snabbt kunna bli gravid" och att bm sagt att hon förmodligen skulle plussa inom några veckor.

Tyckte bara att det lät lite underligt då hon aldrig antytt att hon haft problem med äl. Och med tanke på att hon förra graviditeten plussade efter 2 månader. Så var bara nyfiken ????

Kan inte fråga henne då jag saknar pokerface, och minsta intresse från min sida kring något som rör barn sätter igång hennes nyfikenhet!

Och hon känner mig alltför väl, skulle aldrig kunna hindra henne från att inse hur det ligger till ????

För egen del skulle detta bli min första graviditet (om vi lyckas *hoppas*)

Har dock en underbar karl som desvärre har lägre sexlust än mig. Vilket han dock väger upp med många andra fördelar!

Men han är lite svår att få igång "de rätta dagarna"..

Och han är av åsikten att händer de så händer det, han vill helst inte "planera sex efter min äl" utan hellre bli glatt överraskad när det händer ????

• sossie

Hmm.. verkar som om alla mina smilisar bara blir massa frågetecken

• Jag är bara jag

Man får aldrig piller för att "snabbt kunna bli gravid". Man får i så fall piller för att kunna bli gravid. Och för vissa funkar det och för andra inte trots många omgångar.

Inställningen "händer det så händer det" gå ju an såvida man prickar äl. Utan äl kan det ju inte hända alls. Flört  Om han sen menar att man inte ska oroa sig och grubbla än på bra länge så har han ju rätt. Vid dryga året kan man börja oroa sig och då söka hjälp. Lycka till!

Svar på tråden hormontabletter