• Lavelii

    Saffran

    Hej!

    Nu såhär inför 1a advent så tänkte jag ju baka lussekatter!

    jag har äkta trådsaffran eller vad de kallas.

    Är det någon som vet hur många trådar som motsvarar en påse saffran? På ett ungefär?

    Och någon som vet hur man stöter det på bästa sätt i morteln? Läst någonstans att man ska använda alkohol? Vinäger??

    Någon som vet?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Saffran
  • BCH52

    En påse brukar innehålla 0,5 g saffran. Nu är det ju sällan man har en våg som kan mäta så små mängder. Jag kallade upp när jag satte degen till lussebullarna nu på morgonen, ungefär två nypor är det närmaste jag kan säga. Hoppas det är till hjälp.

  • BCH52

    .... Såg att du frågade om hur man löser upp det. Jag brukar krossa det i en mortel och blanda ut med lite varm mjölk som jag sedan blandar ner i resten av degvätskan.

  • Lavelii
    BCH52 skrev 2015-11-25 08:11:34 följande:

    En påse brukar innehålla 0,5 g saffran. Nu är det ju sällan man har en våg som kan mäta så små mängder. Jag kallade upp när jag satte degen till lussebullarna nu på morgonen, ungefär två nypor är det närmaste jag kan säga. Hoppas det är till hjälp.


    Tack!

    Ja jag tror jag tar något sånt. Brukar för övrigt alltid ta extra saffran ändå så tror jag tar lite mer tack igen!
Svar på tråden Saffran