• Kobia

En våldsam i varje klass?

Ända från FA och nu upp i ettan har en våldsam unge följt med så vår får "gråta nästan varje dag, igår brottade han ner mig, slog mig och sparkade mig på pungen så det gjorde ont. Han spelar ett våldsamt spel GPA, det lebbigaste som finns".

Vad jag minns finns alltid någon som vill utmärka sig men det nya är våldsamma spel. Har skrivit till fröken, ska tala med ungen och ev. skriva till föräldrarna.

• Svar på tråden En våldsam i varje klass?
  • Kobia

"En våldsam i varje klass?"

• Kobia

Jag kommer inte ihåg hur det var och undrar om det brukar vara en våldsam i varje klass då alltid någon är värst, samt om jag tänker rätt om åtgärder.

• miaselliot
    Kobia skrev 2015-11-25 20:10:44 följande:

Jag kommer inte ihåg hur det var och undrar om det brukar vara en våldsam i varje klass då alltid någon är värst, samt om jag tänker rätt om åtgärder.

Det kan vara tre utåtagerande i en klass och ingen i en annan. Det finns ingen statistik på det där. Självklart måste det sättas in rätt åtgärder för den våldsamma pojken. Tryck på skolan, det är deras ansvar att sätta in resurser så att det inte händer några incidenter. Prata med föräldrarna och för en dialog. Jag skulle tro att det finns en stor oro från pojkarnas föräldrar och de är säkert högst medvetna om pojkens problematik. Men att skuldbelägga hjälper ingen.
    När det kommer till våldsamma tv-spel har det gjorts många studier och samtliga har haft samma resultat, det finns inget som påvisar samband mellan våldsamma spel och våldsamma barn. 
  • Kobia
    miaselliot skrev 2015-11-25 20:53:48 följande:
    Det kan vara tre utåtagerande i en klass och ingen i en annan. Det finns ingen statistik på det där. Självklart måste det sättas in rätt åtgärder för den våldsamma pojken. Tryck på skolan, det är deras ansvar att sätta in resurser så att det inte händer några incidenter. Prata med föräldrarna och för en dialog. Jag skulle tro att det finns en stor oro från pojkarnas föräldrar och de är säkert högst medvetna om pojkens problematik. Men att skuldbelägga hjälper ingen.
    När det kommer till våldsamma tv-spel har det gjorts många studier och samtliga har haft samma resultat, det finns inget som påvisar samband mellan våldsamma spel och våldsamma barn. 
    Dom kan ha gjort en fördelning, klassen intill har en nästan lika stökig och nästa lilla har flera med ADHD. Börjar med fröken för något är skumt då barnet inte ens bor i vårt område, sedan ett snällt mail till föräldrarna osv
  • Magdalena03

Jag tror det är så här idag i de flesta skolor. Jättebra att du tar upp det. För att få en lugnare miljö har vi valt en fristående skola, vilken skillnad det är ! Då hade vi ändå barnen tidigare i en av stadens bästa kommunala skolor. Men även där var det 2-3 st per klass som bråkade och förstörde för de andra.

Nu är det hur lugnt som helst i skolan rapporterar barnen, ingen som bråkar, alla är ambitiösa och vill lära sig.

• Kobia
    Magdalena03 skrev 2015-11-30 10:39:48 följande:
    Jag tror det är så här idag i de flesta skolor. Jättebra att du tar upp det. För att få en lugnare miljö har vi valt en fristående skola, vilken skillnad det är ! Då hade vi ändå barnen tidigare i en av stadens bästa kommunala skolor. Men även där var det 2-3 st per klass som bråkade och förstörde för de andra.

Nu är det hur lugnt som helst i skolan rapporterar barnen, ingen som bråkar, alla är ambitiösa och vill lära sig.
    Eller så bor man i ett lugnt område, barnet ifråga kommer från ett annat. Han nekar till allt, en annan har inget sett och nu ska vice rektor titta på det då en annan sa att vi inte får tala med andra barn.
    Fröken har inget sett men kan inte se alla säger hon, som tyckte jag kunde maila föräldrarna.
  • Magdalena03

Det finns inga lugna områden idag. Stökiga barn finns överallt idag, även i välbärgade och stabila områden

Svar på tråden En våldsam i varje klass?