Mitt råd är så snart som möjligt!
Mina föräldrar, läs pappa, fick för sig att vi skulle flytta året när jag fyllde 14. Utan anledning, ville bort från samhället där vi bodde utan att det egentligen var några problem. Jobbet funkade och vi trivdes alla i våra skolor. Mamma hade ett ok socialt liv och trivdes.
- Brorsan fyllde 16 det året, skulle börja gymnasiet den hösten. Klarade sig ok.
- Jag fyllde 14, skulle börja 8:an. Gick innan i en mycket bra och tajt klass. Hade ett tjejgäng som jag var oerhört tajt med, plus en bästa kompis. Var aktiv, framåt och tog för mig i sociala sammanhang.
Efter flytten blev jag tyst, blyg och osocial. Fick aldrig någon riktigt bra kompis på nya skolan (som dessutom var mindre än min tidigare, på landsbygden där alla känt alla sen förskoleåldern). Är än idag präglad av skoltiden där.
- Syrran fyllde 11 det året. Trivdes bra i skolan innan. På nya skolan, ännu mindre byskola, blev hon mobbad i flera år. Började inte trivas igen förrän hon började gymnasiet.
- Nästa syrra fyllde 7 det året, har klarat sig ok men fick flytta ifrån sin bästa kompis. Har idag inga riktigt nära kompisar, har blivit tyst och inbunden. Innan var hon en virvelvind.
- Yngsta syrran fyllde 1 det året vi flyttade. Hon klarade sig, naturligtvis, bäst av alla.
- Mamma, som är utan körkort, blev totalt låst i huset dit vi flyttade. Det var som sagt på landsbygden och långt till allt. Vi hade en liten butik 3 km hemifrån men det var allt. Innan hade hon vänner på gångavstånd. Dessa vänner håller hon fortfarande kontakt med någorlunda men inte alls som förr.
Så, så tidigt som möjligt!
När barnen är i skolåldern: inte alls om det inte är absolut nödvändigt och barnen mår dåligt i skolan. Jag ångrar inte flytten idag, skulle inte träffat min man senare och fått mina tre barn om vi inte flyttat, men hade jag inte gjort det så hade jag aldrig tyckt att flytten var en bra idé.