• Mulelen

gulkroppscysta

Hjälp!
    Gick in i v 7 igår(6+2) och var idag hos gyn för att kolla varför jag har sådan smärta i magen. Hon hittade en gulkroppscysta och hon menade att jag inte behövde vara orolig då allt är i sin ordning. När jag läser på nätet blir jag däremot orolig, cystor som spricker och missfall låter inte alls bra!
    Det finns däremot inte så mkt information på nätet. Finns det någon här som sitter på mera info? Någon som haft cysta som inte spruckit och som gått hela graviditeten?

• Svar på tråden gulkroppscysta
  • Minerva
    Mulelen skrev 2015-11-26 11:30:45 följande:

Hjälp!
    Gick in i v 7 igår(6+2) och var idag hos gyn för att kolla varför jag har sådan smärta i magen. Hon hittade en gulkroppscysta och hon menade att jag inte behövde vara orolig då allt är i sin ordning. När jag läser på nätet blir jag däremot orolig, cystor som spricker och missfall låter inte alls bra!
    Det finns däremot inte så mkt information på nätet. Finns det någon här som sitter på mera info? Någon som haft cysta som inte spruckit och som gått hela graviditeten?

Vanligtvis är det inga konstigheter alls med gulkroppscysta vad jag förstår, ingen har nämnt risk för missfall till mig, eller jo, om man plockar bort cystan.

Jag hade lite otur och fick en som sprack i vecka 6 men det har gått bra och läkarna sa att det inte var farligt. Är i vecka 11 nu och allt ser bra ut, cystan har blivit mindre med tiden och bebis mår bra. Jag fick opereras där de bara stoppade blödningen och lämnade kvar cystan för skulle de tagit bort den så hade jag förlorat graviditeten. Embryot behöver gulkroppen.

Oroa dig inte, gulkroppscystor är vanligt! Som din gyn sa, allt är i sin ordning :) Cystan kommer antagligen helt försvinna vid v12 när moderkakan tar över, så sa min gyn för några veckor sedan iallafall.
  • Mulelen
    Minerva skrev 2015-11-26 12:16:35 följande:
    Vanligtvis är det inga konstigheter alls med gulkroppscysta vad jag förstår, ingen har nämnt risk för missfall till mig, eller jo, om man plockar bort cystan.

Jag hade lite otur och fick en som sprack i vecka 6 men det har gått bra och läkarna sa att det inte var farligt. Är i vecka 11 nu och allt ser bra ut, cystan har blivit mindre med tiden och bebis mår bra. Jag fick opereras där de bara stoppade blödningen och lämnade kvar cystan för skulle de tagit bort den så hade jag förlorat graviditeten. Embryot behöver gulkroppen.

Oroa dig inte, gulkroppscystor är vanligt! Som din gyn sa, allt är i sin ordning :) Cystan kommer antagligen helt försvinna vid v12 när moderkakan tar över, så sa min gyn för några veckor sedan iallafall.
    Tack!
    Känner man att den spricker?
  • Minerva
    Mulelen skrev 2015-11-26 13:46:24 följande:
    Tack!
    Känner man att den spricker?
    Definitivt, gjorde fruktansvärt ont
  • Mulelen

Aj aj!
    Sa din bm varför inte alla får dessa utan bara några? Jag glömde fråga.
    Finns det nåt man kan göra för att förhindra att den spricker ;)

• Minerva
    Mulelen skrev 2015-11-26 15:33:10 följande:

Aj aj!
    Sa din bm varför inte alla får dessa utan bara några? Jag glömde fråga.
    Finns det nåt man kan göra för att förhindra att den spricker ;)

Nä hon sa bara att det var vanligt :) man får en gulkropp vid varje ägglossning som sen försvinner vid mensen om man inte blivit gravid, och ibland bli dom till cystor, egentligen inget konstigt. Jag fick två nu, men det var för att jag tog Pergotime antagligen. Var bara ena som sprack. Nä det är bara ren otur att dom spricker, finns inte så mycket att göra åt det tyvärr.
  • Minerva
    Mulelen skrev 2015-11-26 17:22:40 följande:

Okej! Tack för dina svar :) lycka till med resten av graviditeten!

Tack desamma! Försök att inte oroa dig för cystan!
  • Minerva
    Mulelen skrev 2015-12-04 11:26:04 följande:

Kommer den ut om den spricker?

Cystan menar du? Nejdå, den kommer inte ut! Jag blödde inte en droppe, varken innan eller efter op. Det som händer är att man får en blödning som hamnar fritt i buken, och då kan man behöva gå in och stoppa blödningen :) men man plockar inte bort cystan utan man låter den sitta kvar :)
  • Mulelen

Haha! Ja, cystan menar jag.
    Okej. Jag är säkert på väg att få ett missfall eller nåt då jag blöder lite. Du är förbi v 12 nu va? :)

• Minerva
    Mulelen skrev 2015-12-04 22:34:37 följande:

Haha! Ja, cystan menar jag.
    Okej. Jag är säkert på väg att få ett missfall eller nåt då jag blöder lite. Du är förbi v 12 nu va? :)

Behöver inte vara missfall, blödningar kan bero på massor av olika saker! Blöder du mycket? Kan vara känsliga slemhinnor t ex, eller livmodertappen.

Går in i vecka 13 på måndag, så två dagar kvar!
  • Mulelen

Igår och idag har det varit som brunt blod på pappret och lite klumpar. Så orolig :(

Grattis! Du kan pusta ut lite i alla fall :)

• Minerva
    Mulelen skrev 2015-12-05 09:05:53 följande:

Igår och idag har det varit som brunt blod på pappret och lite klumpar. Så orolig :(

Grattis! Du kan pusta ut lite i alla fall :)

Förstår att du är orolig! Brunt blod betyder oftast gammal blödning vad jag förstår, kan bli lite klumpigt när blodet levrar. Du ska inte åka in till gyn? Har du ont?

Tack! Ja, lite pustar vi ut nu :)
  • Mulelen

Ja och ännu mer orolig nu när jag har som mensvärk i magen och blöder mer. Tyvärr. Känns så jävla illa! :(
    Får boka nytt vul till veckan!

• Minerva
    Mulelen skrev 2015-12-05 15:44:39 följande:

Ja och ännu mer orolig nu när jag har som mensvärk i magen och blöder mer. Tyvärr. Känns så jävla illa! :(
    Får boka nytt vul till veckan!

Usch vad jobbigt :( håller tummarna för att allt är okej iallafall! Du ska inte sätta dig på KK akuten?
  • Mulelen
    Minerva skrev 2015-12-05 15:46:52 följande:
    Usch vad jobbigt :( håller tummarna för att allt är okej iallafall! Du ska inte sätta dig på KK akuten?
    Ja det känns jäkligt tufft. Vi har försökt såååå länge!
    Jag ringer på måndag tror jag. Får jag ondare får vi åka in.
Svar på tråden gulkroppscysta