Mulelen skrev 2015-11-26 11:30:45 följande:
Hjälp!
Gick in i v 7 igår(6+2) och var idag hos gyn för att kolla varför jag har sådan smärta i magen. Hon hittade en gulkroppscysta och hon menade att jag inte behövde vara orolig då allt är i sin ordning. När jag läser på nätet blir jag däremot orolig, cystor som spricker och missfall låter inte alls bra!
Det finns däremot inte så mkt information på nätet. Finns det någon här som sitter på mera info? Någon som haft cysta som inte spruckit och som gått hela graviditeten?
Vanligtvis är det inga konstigheter alls med gulkroppscysta vad jag förstår, ingen har nämnt risk för missfall till mig, eller jo, om man plockar bort cystan.
Jag hade lite otur och fick en som sprack i vecka 6 men det har gått bra och läkarna sa att det inte var farligt. Är i vecka 11 nu och allt ser bra ut, cystan har blivit mindre med tiden och bebis mår bra. Jag fick opereras där de bara stoppade blödningen och lämnade kvar cystan för skulle de tagit bort den så hade jag förlorat graviditeten. Embryot behöver gulkroppen.
Oroa dig inte, gulkroppscystor är vanligt! Som din gyn sa, allt är i sin ordning :) Cystan kommer antagligen helt försvinna vid v12 när moderkakan tar över, så sa min gyn för några veckor sedan iallafall.