• Suraeriksson

Klick-golv på vägg

Hej, jag tänkte lägga ett klickgolv som en fondvägg i mitt sovrum. Jag undrar lite om sågandet (är lite nybörjare så jag behöver hjälp).

Brädorna är ju 1380mm Långa, och väggen är ungefär 3190mm lång.

Hur ska jag såga dem för att få det snyggt med skarvarna  ungefär i mitten och hur jag ska lägga på bästa möjliga sätt!

Tacksam för svar!!

Erika

• Svar på tråden Klick-golv på vägg
  • BuoBä

Gör som på ett golv och variera var skarvarna hamnar. Det blir snyggast. Den biten du sågar bort i slutet på första varvet börjar du med på andra varvet (om den inte blir väldigt, väldigt kort typ 10 cm, men då sågar du av en ny planka i lagom längd istället och börjar med den).

• Suraeriksson

Lägger jag två hela plankor sen sågar sista, så får jag 430mm över att starta med på nästa rad, blir det snyggt? Det är ett sånt golv som skarvarna kommer att synas väl på så det ser ut som plankor

• Suraeriksson

Nej jag behöver 430mm till sista biten på första raden, sen får jag 950 att starta andra raden med, men skarvarna ska väl vara jämna varannan rad? det blir det väl inte då?

gaaah jag är så dålig på det här!!

• BuoBä

Du kan matcha skarvarna på varannan rad om du vill. I så fall sågar du av 950-biten så den blir lagom lång till rad 2, och börjar rad 3 med en hel planka. Om du måttar innan du börjar och det ser helt snett och galet ut med skarvarna, så får du börja med att såga första plankan på rad ett så att skarvarna hamnar där du vill.

Tror inte det rekommenderas att matcha skarvarna på golv, men på en vägg är det ju inte samma belastning så där gör man som man vill.

• Suraeriksson

sågar 950 biten så den blir 430? Fast då blir det ju 950 spill på flera bitar...

Fan, skulle vilja att någon smart människa gjorde ett mönster jag kunde följa helatiden

• myskmalva

Kanske såhär? Rad 1: 1380+1380+430, rad 2: 460+1380+1350, rad 3: 920+1380+890. Och så likadant om och om igen tills väggen är täckt. Då hamnar skarvarna en tredjedel in på plankorna intill, det tänker jag borde bli snyggt. I rad 3 kan du använda spillbitarna från raderna 1 och 2.

Svar på tråden Klick-golv på vägg