sportpappa skrev 2015-11-28 10:19:05 följande:
Hjälps åt. Det går snabbare och blir roligare. Finns det någon anledning att en person inte ska hjälpa till när den andra lagar mat eller städar?
Gör veckomatsedel tillsammans. Hela familjen lagar mat. Hela familjen städar tillsammans. osv.
Eftersom ni ofta gör två olika maträtter till middag så är det ju ypperligt att ni båda vuxna lagar mat samtidigt och gör var sin rätt.
Vi har städdag varannan tisdag och tvättdag varannan annan tisdag. Vi har provat oss fram till att det är det optimala schemat för oss. Vi vill heller inte göra det på helgen eftersom då vill vi göra roligare saker än sysslor i hemmet.
Att göra det var tredje vecka blev för sällan eftersom bostaden blev hemskt dammig med dammråttor överallt och om vi gjorde det varje vecka så hade det inte hunnit bli dammigt så det var onödigt arbete.
Våra underkläder räcker inte riktigt till 3 veckor och samtidigt blir det så extremt många tvättmaskiner och sängkläder bör bytas i alla fall varannan vecka.
Vi är båda ingenjörer
För att förenkla skrivandet av veckomatsedlar så skriver ni upp vilka maträtter ni kan, brukar och tycker om att laga. Sen är det bara att välja maträtter från listan.
Tack! Bra tips att skriva upp maträtter vi gillar på en lista. Krånglet hos oss är att jag är hemma heltid pga sjukskrivning, jag lämnar och hämtar på dagis alla dagar och sonen är hungrig när han kommer hem 16.15. Sambon kommer hem först 17.30 och då är det för sent att laga mat tillsammans. Kanske får han göra egen mat? Eller storkok på helgerna? Vet inte hur vi kan göra för ibland vill jag ju också slippa planera och laga middag.
Jag har gjort mest av bara farten men nu håller jag på att bli utbränd (igen) så vi måste ändra typ allt. Sambon har nog mest blivit bekväm.
AnneliR skrev 2015-11-28 10:20:32 följande:
Hemma hos oss så ansvarar jag för matlagning och planeringen där till och tvätten. Handla gör vi tillsammans varje måndag, veckohandling. Han ansvarar för disken och ta ut soporna varje dag. Storstäda gör vi en gång i veckan tillsammans och allt städande runt om som plocka undan och damsuga samt städa toan gör vi båda två när behov finns.
Vi har varit ett par i över 10 år och har snart 3 barn tillsammans, jag ansvarar nog för lite mer än vad han men det är för att jag är mer petig än han, slipper jag tänka på ex disken varje dag så är jag glad. Han har hand om all renovering som gäller huset, rensa avlopp, klippa gräs, trimma buskar, tvätta bilen osv. Känner då att jag kan ha mer ansvar för hemmet eftersom jag slipper allt det där :)
Be din man säga vad han kan tänka sig ha hand om i hemmet och dela upp det på så sätt,så gjorde vi.
Bra ide att fråga vad han kan tänka sig ta hand om! Då får han ju lite valmöjligheter :)
BCH52 skrev 2015-11-28 10:22:32 följande:
Vi hade samma problem för ett antal år sedan. Vi fick då rådet från en bekant att betrakta familjen/hushållet som ett företag där ett antal åtgärder måste till för att företaget ska fungera. Det var lite knöligt i början att komma på att man gjorde/borde göra.
Låt det ta lite tid, ni håller ju på att etablera ett företag:)
Lista åtgärderna i olika grupper, lista först, gruppera sedan.
Inköp - där kommer mat och hushållsartiklar, sedan kommer också sällanköpsvaror som kläder och kompletteringar till hemmet, handdukar, lakan. Sedan inköp som är investeringar som nytt kylskåp, ny bil, ny cykel.
För att dessa inköp ska göras effektivt och ekonomiskt behövs planering. Matsedel där man också måste jämka ihop med matsedeln på dagis och skola. Planering inför vad som behövs i klädväg vid respektive årstid, inköp eller återanvändning av äldre barns kläder. Större investering krävs att man undersöker och väger olika alternativ mot varandra.
Rengöring av bostaden - daglig, vad ska göras då, varje vecka, vad gör vi då. storstädning, vad görs då.
Matlagning om man inte är van att laga mat så behövs recept, där behöver ni ta fram recept för veckans matsedel. Vi valde att ha rullande 3-veckorsmeny, lite olika för vår, sommar, höst och vinter. Sätt upp veckomenyn på väggen och veckans recept i lättåtkomlig pärm.
Om ni bor i hus så tillkommer det fler arbetsuppgifter som snöskottning, gräsklippning, trädgårsskötsel samt reparationer och underhåll. Om ni har bil tillkommer planering för däckbyte höst och vår, tanka, hålla koll på underhållet/själv göra visst underhåll.
Familjens ekonomi, planera och hålla koll på familjens sparande och fonder. Se till att fakturor betalas att ni har de försäkringar ni behöver.
Barn, där ingår tid för hämtning och lämning på dagis och skola, kommunikation med dagis och skola, möten och hålla koll på informationen därifrån. Tid för aktiviteter med barnen, antingen anmälan till fotboll, simning, dans eller aktiviter hela familjen tillsammans. Regelbundet läsa och leka med barnen.
Planera matsedeln i grunden för en mjölkallergisk vegetarian, det är grunden och det ni alla äter. Sedan kompletterar ni detta med en bit kött eller fisk för de som vill ha detta.
Det är en hel del jobb att ställa samman allt, men man har rätt kul under tiden. Dels kommer din sambo att se allt du gör och du kommer faktiskt på att det är en massa saker din sambo gör som du inte har tänkt på. En fördel med en sån genomgång är att ni båda vet vad som behöver göras t.ex. om det händer någon av er något.
När ni gjort sammanställningen så fördelar ni arbetsuppgifterna efter vem som är mest intresserad av att göra dem eller efter att båda ska regelbundet göra alla uppgifter så att de cirkulerar mellan er. Viktigt är att man ger och tar och accepterar att en arbetsuppgift faktiskt kan genomföras på lite olika sätt, ungefär som vi gör på jobbet.
Vi använde oss av det här företagsupplägget hela tiden fram till dess våra barn flyttade hemifrån, det blev under 15 år. Sedan föll flera arbetsuppgifter bort men grunden ligger fortfarande fast. Jag fick stenkoll på vårt sparande och våra försäkringar, jag har koll på när bilen ska på service och jag kan få igång gräsklipparen när den krånglar. Min man fick klart för sig hur mycket lättare allt blir om man lägger tillbaka saker på den plats där man tog den.
Just det var ett råd vi fick specifikt, att alla saker i ett hem ska ha ett bo, ett ställe där det ligger när det inte används. Det var det mest arbetsbesparande rådet av alla, vi springer inte längre runt som yra höns och letar efter något vi lagt ifrån oss, vi ar oss tid att gå det där extra stegen för att lägga tillbaka saker.
Sjukt bra och konkreta tips! Tack så mycket det här ska jag visa sambon.
sportpappa skrev 2015-11-28 10:32:56 följande:
En timme i veckan har vi veckoplanering. Det är då vi får koll på allt som händer och ska göras.
Gemensamt skriver vi matsedel för nästa vecka, går igenom vad som ska göras nästa vecka och veckorna framöver, meddelar allt som påverkar barn och den andra parten så som kvällsmöten, afterwork, julbord på jobbet, BVC-tider m.m., planerar hämtning och lämning på förskolan, planerar gemensamma aktiviteter...
Ja det kan vara smart eftersom saker ser olika ut från vecka till vecka!