• sussi70

Kortison

Hejsan min chihuahua fick akut blodbrist plus inflammation i livmodern ,,fick blodtransfusion plus operation av livmodern,,,hon fick då kortison åt till en början 2,5 mg kortison varje dag ,,vi gick ner till 1,25 mg under en period av 6 månader ,,sen har jag trappat ner ,,,under 1 1/2 år är nu nere på 0,6 mg ,,dom säger att det är en chansning att sluta helt att hon kan få blodbristen tillbaka,,Hon väger 4kg ,,vad ska jag göra ? ,,Vet ej om jag törs sluta och hur ska jag då göra ,,hon äter det varje dag tacksam för svar ,,

• Svar på tråden Kortison
  • Jasmin Karlsson

Det är nog ingen bra idé att rådfråga om veterinärmedicinska frågor på FL, särskilt inte vid ett sådant ovanligt tillstånd. Rådfråga behandlande veterinär för att diskutera för- och nackdelar med att sluta med kortisonet. Oavsett vad du gör kan veterinären övervaka noga med blodprovskontroller osv. så att man upptäcker ev recidiv i tid.

• sussi70

Kanske som du säger jag fick göra som jag ville sa min veterinär ,,bra svar va ,,kanske ska rådfråga en annan veterinär

• Jasmin Karlsson
    sussi70 skrev 2015-11-28 13:57:35 följande:

Kanske som du säger jag fick göra som jag ville sa min veterinär ,,bra svar va ,,kanske ska rådfråga en annan veterinär

Ja, du kan höra runt om du kan få en second opinion. Eller be att få diskutera mer med din veterinär. Är kanske så att om du fortsätter med kortison finns risk för biverkningar och långsiktiga effekter men om du slutar finns risk för återfall. Veterinären kan inte veta vilket som kommer hända, men ge dig information så du kan fatta ett välavvägt beslut. Ibland vet inte veterinären heller vilket som är bäst eftersom man inte kan se in i framtiden eller veta hur exakt den enskilda patienten kommer reagera och man får ibland prova sig fram. Kanske du kan fråga om du kan trappa ned och avsluta och sedan komma för täta kontroller?
Svar på tråden Kortison