• ety99

vad händer om man råkar överskrida kreditgränsen med 80 kr?

Var och handla en ny tv för 5080 kr på mitt kreditkort. köpet gick igenom o så men när jag kom hem kom jag på att jag bara har en kredit på 5000 kr. Har försökt ringa preem för har preem mastercard( det är ikano bank) men det är lördag så då är det stängt. vad händer om man råkar överskrida krediten??

• Svar på tråden vad händer om man råkar överskrida kreditgränsen med 80 kr?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Du får förmodligen betala mellanskillnaden plus en administrativ avgift (brukar  vara 50-100 kronor tror jag). Kolla i villkoren för kortet du har, det ska stå där.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mr Obvious

Jag tror inte det händer något speciellt. Det är inte som att övertrassera ett bankkonto, för då åker man snabbt på avgifter.

Jag har gjort samma sak med Statoil Mastercard, och jag har för mig att det enda som hände var att jag inte kunde handla mer på kortet förrän jag betalat in pengar.

Betala snabbt in lite pengar så att du kan använda kortet igen.

• Mr Obvious

OBS! Mitt svar gäller kreditkort, där man betalar en faktura i efterhand.
    Handlar man för mycket på ett bankkort kan det förmodligen bli straffavgifter.

• ety99
    Mr Obvious skrev 2015-11-28 12:57:03 följande:

OBS! Mitt svar gäller kreditkort, där man betalar en faktura i efterhand.
    Handlar man för mycket på ett bankkort kan det förmodligen bli straffavgifter.

Det är samma här. Fick mitt kort för en vecka sedan och är också så jag får en samlad faktura i slutet av månaden. Jag har inte fått mitt ocr nummer så kan inte betala in pengar på mitt konto där än. Blev helt nervös för vill inte hamna hos kronofogden eller få anmärkning hos banken.

ska ringa de direkt på mån när de öppnar och be  om att få höja kreditgräns och fråga hur jag ska betala in pengar där så fort som möjligt.
  • Mr Obvious

Jag tror du kan vara lugn. Det innebär ingen kostnad för dem att du överskrider kreditgränsen. Något du ska se upp med är att betala fakturorna i tid. Betalar man för sent räknas inte räntan på förseningen, utan man får betala ränta för hela månaden direkt. Det är alltså mycket lönsamt för banken/kreditkortsföretaget när man betala fakturan för sent.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Från villkoren för privatkort från Preem:
    Vid överskridande av beviljad kredit samt vid uppläggning av betalningsplan (som innebär avvikelse från ordinarie betalningsvillkor) debiteras kontot en avgift på 50 kr. Kontohavaren ska även ersätta Bankens kostnader och arbete för att bevaka och driva in Bankens fordran.

Så en "straffavgift" handlar det inte om utan en administrativ avgift. Du har ju överskridit krediten, om än med väldigt lite. Så det borde rimligen vara upp till företaget hur de vill hantera det. Men de är i sin fulla rätt att kräva dig på 80 + 50 kronor omgående.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • ety99
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-11-28 15:23:24 följande:

Från villkoren för privatkort från Preem:
    Vid överskridande av beviljad kredit samt vid uppläggning av betalningsplan (som innebär avvikelse från ordinarie betalningsvillkor) debiteras kontot en avgift på 50 kr. Kontohavaren ska även ersätta Bankens kostnader och arbete för att bevaka och driva in Bankens fordran.

Så en "straffavgift" handlar det inte om utan en administrativ avgift. Du har ju överskridit krediten, om än med väldigt lite. Så det borde rimligen vara upp till företaget hur de vill hantera det. Men de är i sin fulla rätt att kräva dig på 80 + 50 kronor omgående.

ah tacK:) får ringa de o be om ursäkt och säga som det var:)
  • Mr Obvious
    ety99 skrev 2015-11-28 17:11:00 följande:
    ah tacK:) får ringa de o be om ursäkt och säga som det var:)
    Den bästa lösningen kan vara att de omedelbart höjer kreditgränsen. Fråga!
  • ety99
    Mr Obvious skrev 2015-11-28 17:35:38 följande:
    Den bästa lösningen kan vara att de omedelbart höjer kreditgränsen. Fråga!
    tack ja ska fråga det :D
  • Gizmo
    ety99 skrev 2015-11-28 12:59:39 följande:
    Det är samma här. Fick mitt kort för en vecka sedan och är också så jag får en samlad faktura i slutet av månaden. Jag har inte fått mitt ocr nummer så kan inte betala in pengar på mitt konto där än. Blev helt nervös för vill inte hamna hos kronofogden eller få anmärkning hos banken.

ska ringa de direkt på mån när de öppnar och be  om att få höja kreditgräns och fråga hur jag ska betala in pengar där så fort som möjligt.
    Rätta mig om jag har fel: men det är väl alltid samma OCR när man har ett kreditkort? 
  • Mr Obvious
    Gizmo skrev 2015-11-29 08:51:55 följande:
    Rätta mig om jag har fel: men det är väl alltid samma OCR när man har ett kreditkort? 
    Så är det på mitt Statoil Mastercard, men TS fick sitt kort för en vecka sedan, och har väl inte fått någon räkning än.
Svar på tråden vad händer om man råkar överskrida kreditgränsen med 80 kr?