• linn74

1 år o 8 månader, tips på somna själv

Hej! Såg ngn tråd om en ettåring o somna själv.Men skriver ny tråd då sonen är äldre. Vi har prövat BVC tips ,som var börja sitta precis utanför när man nattat o han inte somnat för att längre fram lämna platsen då o då o sen ska han kunna somna själv,men han tokgråter redan i steg ett, då vi sitter synliga utanför. Så vi slutade med det o pratade igen med BVC på förra besöket o nej det var enda tipset hon hade. Vill inte ha en jätteledsen kille! Men önskar att han kan somna själv. Så hur gör ni????? Tilläggas kan att vi nyligen bytt säng,så ingen spjälsäng,så nu kan han gå upp om han vill.

• Svar på tråden 1 år o 8 månader, tips på somna själv
  • tulip79

Nu är vår dotter 1år i 11 mån o vi har precis börjat med att hon ska somna själv. Underlättar inte att hon delar rum med storebror på 4 år. Hur som helst, hon blir jätteupprörd om vi säger sov gott o hejdå. Så vi har börjat sjunga (som vanligt) o sen efter 5-10 min berätta att nu går jag iväg en stund, men jag kommer tillbaka snart. Funkar bra. Kommer in kanske 3 gånger på en halvtimme sen sover de. Tidigare tog det minst 45 min att natta henne. Storebror somnar alltid först.

• Harvester

Tyvärr inga bra tips men måste fråga varför det är så viktigt att så små barn somnar själva?

Vi slår på vår vaggvisebok och ligger bredvid tills han somnar. Tar 10-30 min. Han är 2 år.

• Amanda84

Varför måste barnet somna ensam? Varför är det viktigt? När han själv vill somna ensam så kommer han att säga det också (oftast vid 3-4 års ålder men ibland några år senare).

När vi vet varför det är viktigt att barnet somnar ensam så är det också lättare att svara på hur ni skall gå tillväga i det här enskilda fallet.

• linn74

Vi har en dotter samt att jag är gravid så till slut ska vi 2 natta 3 barn.. Han o storasyster lägger sej samtidigt. Tog ju upp detta med nattning med BVC om det först o främst var lämpligt att prova nu o fick ja på det samt en broschyr men tyckte inte de tipsen funkade.Viktigt eller ej att somna själv..det är en önskan men inte till vilket pris som helst,vill inte ha en ledsen kille ,utan önskar tips som funkat för er. O tacksam slippa bli ifrågasatt. Vet att andra säkert har ännu fler barn o ändå sitter hos de tills de somnat,men som sagt testar lägga en fråga här.

Svar på tråden 1 år o 8 månader, tips på somna själv