• babylover

Gamla spjälsängar!

Har ni tänkt att använda en gammal spjälsäng kolla då att den är säker! Vi hade tänkt använda sängen som jag,brorsan,dottern och sonen haft men läste fakta om barnsäkerhet och slängde den.
    Avståndet mellan spjälorna ska vara 45-65 mm så inte bäbisen fastnar.
    Minimåttet för en höj-och sänkbar säng är 30 cm från botten till sängens övre del. Minimått från botten till sängens övre del är 60 cm. Detta för att undvika att bäbisen trillar ur sängen!
    på sängbotten får det inte finnas öppningar som är större än 25 mm.
    Vi hittade testet i tidningen med barn-våra barn nr 1.2004. men en del fakta finns även på tex konsumentverkets hemsida!
    Hoppas ni inte tycker jag är en hemsking men onödiga olyckor vil man ju undvika! Kram

• Svar på tråden Gamla spjälsängar!
  • JewelGirl

Varför fungerade då dessa äldre spjälsängar bra när de var moderna? Jag har för avsikt att efter kontroll av min gamla spjälsäng använda den om den är hel och ren. Är gamla avståndet mellan spjälorna för litet/stort?

• LindaHelen

jag tänker använda min sambos 30 åriga spjälsäng har dock inte kollat några mått men den funkade ju då så varför inte nu men hade jag köpt en ny så hade jag nog vart mer nogrann

• rosaid

jag använder den gamla sängen spjälskydden är så höga idag så det är ok,har satt höjden på botten ganska högt så spjälskyddet täcker hela vägen upp,sen tror jag inte barnen har ändrats sen förr.........

• Savannah

Jag tänker använda en kompis gamla säng, den är ca 10 år gammal och har funkat kanon för hennes två barn.

Jag tror inte man ska bekymmra sig för mycket på småsaker, som många redan har sagt, det funkade förr så varför inte nu?

• JewelGirl

Äsch, som sagt, jag överlevde ju min spjälsäng, likaså min lillebror. Och den har höj och sänkbar botten. Och den är i fint skick enligt min far så det får bli den sängen. Tror inte att det skiljer så mycket mellan dagens sängar o äldre sängar.

• Mallemus

Man kan fastna mellan spjälorna i de gamla sängarna och spjälskyddet kan barnen ta sig emellan. Anledningen till de nya måtten är ju att det hände en del olyckor med barn i spjälsängar. Bla en del kvävningsolyckor.

Vi skall köpa en ny... däremot använder vi vår gamla hos mormor och morfar.

• babylover

Mallemus-kul att höra att någon vet vad jag pratar om-att det inte enbart är svammel. Jag är definitivt ingen hönsmamma-tvärtom enligt kompisar som också har barn(och tycker mina barn får göra för mycket ibland) men en sådan sak som att undvika kvävning tycker jag är viktigt att förebygga!

• Savannah

Det är väl klart man bryr sig om saker, men en hel del saker blåser upp i enorm storlek när det bara handlar om en mindre sak.

Att de gamla barnsängarna skulle vara farliga tror jag inte på, men de är kanske en aning sämre än dagens som har Utmätts perfekt. men det som är perfekt nu, kan de komma på att det inte va så perfekt längre fram. *forskning* Så därför tycker jag att man bör ta detta med en nypa salt och göra det som känns bra för sin egen del.

Olyckor kan hända trots att man har planerat för det mesta.
    Tidigare låg barn i öppna låga sängar och det gickbra det med.

Svar på tråden Gamla spjälsängar!