• modesty74

Bakteriell vaginos. Någon mer?

Är gravid i v. 9 (8+3). Fick idag reda på att jag har bakteriell vaginos. Läkaren skrev ut Zidoval i gel som skall föras upp i slidan, (mmm, trevligt). Men nu läser jag att behandling skall ske som tidigast i andra trimestern. Någon som behandlat sig med Zidoval och vet mer???

• Svar på tråden Bakteriell vaginos. Någon mer?
  • mammsen79

Hej har du haft mycket flyttningar o stark luktande flyttningar! Det har jag haft en längre tid och i morgon ska jag till barnmorskan då ska hon få undersöka mig.hur märkte du att du hade det?

• Lyckygirl9999

Jag fick också reda på det när jag var gravid. Blev behandlad i första trimestern. Var en FRÖJD att bli av med det kan jag säga, även om jag inte trodde att det var något fel på mig

• Lyckygirl9999
    mammsen79 skrev 2015-11-30 21:27:16 följande:

Hej har du haft mycket flyttningar o stark luktande flyttningar! Det har jag haft en längre tid och i morgon ska jag till barnmorskan då ska hon få undersöka mig.hur märkte du att du hade det?

Låter som Bv, jag hade också så!
  • modesty74

Lyckygirl9999; I vilken vecka fick du behandlingen? Jag läste att Zidoval-gel används enkom i andra och tredje trimestern (det stod så). Har du fött ännu?

• Lyckygirl9999

Jag var i vecka 12 tror jag. Nej jag har inte fött ännu, är i vecka 25 nu. Men eftersom vi fått olika mediciner kanske det är olika.. Ring och hör med din bm och säg att du är orolig efter att ha läst det där. Bör ju inte vara någon fara eftersom att en läkare godkänt det, men det låter ju konstigt!

• Lyckygirl9999

Men saken är ju den att Bv kan orsaka missfall eller för tidig födsel, därför är det viktigt att bli av med sjukdomen. Har läst lite nu och anledningen till att man inte ska använda under första trimestern är för att det inte finns tillräckligt med forskning kring det. Har du fått det utskrivet ska det nog inte vara någon som helst fara tror jag! :)

• modesty74

Vecka: 12 och efter skall vara riskfritt, så för din del är det lugnt. Mm, jag får nog fråga en annan läkare imorgon. Var på akutmottagningen idag och läkaren som skrev ut medicinen rådfrågade en kollega, så det verkade lite virrigt. Vågar ju inte ta medicinen om det finns risk för fosterskador.

• modesty74

Kan man få missfall av BV även i tidig graviditet alltså? Trodde det var sena missfall man kunde få???

• Lyckygirl9999

Det trodde jag också, men har läst nu om tjejer som fått tidiga och sena. En tjej i vecka 16 pga bv :/

Ja okej, men ring imorgon och hör med dom. Det är nog bäst :)

• modesty74

Ja, det är nog bäst. Blir inte klok på allt som man kan läsa. Olika besked på olika sidor. Tack för dina svar Lyckygirl9999 och tack även ni andra<3

• modesty74

Mammsen79; Jag fick en blödning, åkte till akuten och så gjorde läkaren en sk. snifftest på flytningen (blä, äckligt, jag vet). Det luktade typ förjävligt när de tillsatte vätskan man använder för att fastställa BV.

• mammsen79
    modesty74 skrev 2015-11-30 23:02:51 följande:

Mammsen79; Jag fick en blödning, åkte till akuten och så gjorde läkaren en sk. snifftest på flytningen (blä, äckligt, jag vet). Det luktade typ förjävligt när de tillsatte vätskan man använder för att fastställa BV.

Jag var på undersökning idag o har med detta. Köpte lactal, så dyrt suck
  • Lyckygirl9999

Säkert att du inte bara har fel pH-värde då? För jag sa till min bm att jag kört med lactal, då sa hon att lactal inte tar bort bakteriell vaginos utan endast hjälper till att förebygga det och upprätthålla miljön i slidan :) bv behövs det antibiotika för.

• modesty74

Lyckygirl9999; Ja, du har rätt! Mammsen79; Är du säker på att du har bakteriell vaginos. Du behöver isf Dalacin eller Zidoval antibiotika

• mammsen79
    modesty74 skrev 2015-12-01 20:23:21 följande:

Lyckygirl9999; Ja, du har rätt! Mammsen79; Är du säker på att du har bakteriell vaginos. Du behöver isf Dalacin eller Zidoval antibiotika

Ok hon sa ta det i några dagar sedan får vi se.ska till barnmorskan nästa Tisdag igen.
Svar på tråden Bakteriell vaginos. Någon mer?