• Äldre 1 Dec 11:22
    2683 visningar
    9 svar
    9
    2683

    Jag använde femminutersmetoden!

    Den här pamfletten mot femminutersmetoden behövs väl knappast i detta forum, men ändå.

    www.mises.se/2015/12/01/femminutersmetoden-skadar-ditt-barn/

    Är jag ensam om att som AP-förälder ha testat den här metoden? Eller, jag var väl inte AP då, det var något som växte fram.

  • Svar på tråden Jag använde femminutersmetoden!
  • Äldre 1 Dec 11:41
    #1

    Du/Ni gör det som fungerar för er, det ska alla andra strunta i.

  • Magdal­ena03
    Äldre 1 Dec 13:24
    #2

    Ja, fem minutersmetoden är ju I alla fall inte förenligt med Attachment Parenting enligt min mening....

  • Äldre 1 Dec 18:37
    #3

    Får jag fråga vad fem minuter metoden innebär?

  • Äldre 1 Dec 19:22
    #4
    ulliiz skrev 2015-12-01 18:37:08 följande:

    Får jag fråga vad fem minuter metoden innebär?


    Använd google så får du bra info. Det är så långt att sitta o beskriva.
  • Äldre 1 Dec 19:23
    #5
    Magdalena03 skrev 2015-12-01 13:24:30 följande:

    Ja, fem minutersmetoden är ju I alla fall inte förenligt med Attachment Parenting enligt min mening....


    Nä, och det skrev TS, så du behöver inte köra upp det i ansiktet på henne/honom.
  • Äldre 1 Dec 22:20
    #6
    Snövits skrev 2015-12-01 19:23:00 följande:
    Nä, och det skrev TS, så du behöver inte köra upp det i ansiktet på henne/honom.
    Jag är en han. =)

    Kanske var det lätt att missuppfatta min fråga. Men jag kan förtydliga att jag idag anser mig vara väldigt AP och att jag även tycker femminutersmetoden är fruktansvärd. Vi har fått fyra barn sedan vårt första stackars exprimentbarn och ingen av de andra har behövt utstå att vi provar femminutersmetoden på dem. Vi har gått åt helt andra hållet, barnen får styra helt själva över sina läggrutiner (några av dem skapar sig rutiner kring det och andra inte). Det är helt sanslöst vad mycket onödiga konflikter vi slipper genom att slappna av lite bara.
  • Äldre 1 Dec 22:24
    #7
    ulliiz skrev 2015-12-01 18:37:08 följande:

    Får jag fråga vad fem minuter metoden innebär?


    Det finns en sammanfattning i artikeln jag länkade (www.mises.se/2015/12/01/femminutersmetoden-skadar-ditt-barn/). Klistrar in här:

    ?Kortfattat går den ut på att föräldrarna skapar en rutin där barnet läggs och får sällskap en stund, varefter föräldern säger att det är sovdags och lämnar rummet. Oavsett hur kraftigt barnet protesterar och visar att det inte vill bli lämnat ensam skall man ignorera det och bara var femte minut visa att man är där, utan att röra vid barnet, och upprepa att det är sovdags och sedan lämna rummet igen.?

    Man skall sedan stålsätta sig medan barnet inser att det inte hjälper att gråta och skrika. På det här sättet skall barnet lära sig att den inte behöver förälderns närhet för att somna.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Dec 09:15
    #8

    Vem har inte gjort val som inte alltid varit optimala. Jag testade också den metoden (som inte fungerade alls utan det blev bara värre)

    Nu är det ju så att den här metoden skapades för barn med svåra sömnstörningar, det var inte, som man använder den idag, för att få barnen att somna själv. Det kan ju vara bra att komma ihåg.

  • Litet My
    Äldre 2 Dec 12:44
    #9
    +1

    Jag har också testat den på min etta, ung, ensamstående och utan vänner som hade barn. Ivrigt påhejad av BVC. Avslutade snabbt men skadan var ju redan skedd, i vårt fall reagerade barnet ovanligt kraftigt. Blev inget mer 5 mm vare sig för honom eller syskonen.

Svar på tråden Jag använde femminutersmetoden!