• Vickisen

STORA tråden om lösögonfransar

Har nyligen börjat använda lösögonfransar dagligen och hittade ingen tråd om det så startar en!

Här kan vi diskutera allt om lösögonfransar (fransförlängning med "permanent" lim hemma eller på salong, lösögonfransar på träns och enskilda). Tips och tricks hur man fäster dem, olika lim, metoder, märken, färger, salonger/butiker, återanvändning och rengöring m.m. Nybörjare som mångåriga användare. Fyll på med tips och frågor! Kyss

Själv har jag tidigare ibland använt lösögonfransar på träns (en hel rad med fransar som man limmar fast längs med ögat) vid speciella tillfällen men har tyckt att det har varit lite obekvämt och de lätt släpper vid insidan av ögat på mig. Men sedan jag testade enskilda fransar (några fransstrån som sitter ihop, man applicerar så många man vill ha längs fransraden) för en vecka sedan kan jag inte vara utan! Har dock inte vågat använda det "permanenta" limmet som medföljer i förpackningen (hållbarhet 6 veckor står det) utan använder just nu genomskinligt lim (vattenfast) från Ardell som är tänkt för dagligt bruk. Har också bara testat enskilda fransar från Ardell. De ser så naturliga ut även med endast mascara.

• Svar på tråden STORA tråden om lösögonfransar
  • HejPippi

Vilket märke använder du på de enskilda lösfransarna? :) visste inte att det fanns lim som ska hålla i sex månader för hemmabruk! Låter lite läskigt :)

• Vickisen
    HejPippi skrev 2015-12-01 17:39:45 följande:

Vilket märke använder du på de enskilda lösfransarna? :) visste inte att det fanns lim som ska hålla i sex månader för hemmabruk! Låter lite läskigt :)

Upptäckte att det visst inte var Ardell jag använde, utan denna från Eylure (använder korta och medium, tvättar dem efter användning och så återanvänder jag dem).

Det står på paketet "long lasting" (men inte sex månader utan veckor, tyvärr! ). Ett ofärgat flytande lim medföljer i en glasbehållare och en remover för limmet. Jag har dock inte vågat mig på att använda detta än då jag nyligen börjat! Kanske mest rädd för removern om man får det i ögat... Skulle vara kul om någon som har gjort en "permanent" fransförlänging hemma med detta kit eller liknande förut kan skriva några rader om det

De är iallafall jättefina, brukar ha dem med bara mascara och de sitter som berget med "vanligt" franslim under dagen!
  • HejPippi
    Vickisen skrev 2015-12-01 23:48:19 följande:

Upptäckte att det visst inte var Ardell jag använde, utan denna från Eylure (använder korta och medium, tvättar dem efter användning och så återanvänder jag dem).

Det står på paketet "long lasting" (men inte sex månader utan veckor, tyvärr! ). Ett ofärgat flytande lim medföljer i en glasbehållare och en remover för limmet. Jag har dock inte vågat mig på att använda detta än då jag nyligen börjat! Kanske mest rädd för removern om man får det i ögat... Skulle vara kul om någon som har gjort en "permanent" fransförlänging hemma med detta kit eller liknande förut kan skriva några rader om det

De är iallafall jättefina, brukar ha dem med bara mascara och de sitter som berget med "vanligt" franslim under dagen!

Haha oj veckor, inte månader! Läste lite fel :) men det är ju ändå en himla lång tid. Tack för tipset iaf, ska testa det märket. Skulle nog aldrig orka sätta fast det varje dock, men har förstått det som att det går lika snabbt som att sätta på mascara när man är van :)
  • Vickisen
    HejPippi skrev 2015-12-02 03:09:37 följande:

Haha oj veckor, inte månader! Läste lite fel :) men det är ju ändå en himla lång tid. Tack för tipset iaf, ska testa det märket. Skulle nog aldrig orka sätta fast det varje dock, men har förstått det som att det går lika snabbt som att sätta på mascara när man är van :)

Du får berätta sen om du använt det permanenta limmet och hur det gick . Jag har köpt dem på Kicks för 69kr! Ja, tycker det går snabbt redan efter en vecka att säffa fast dem varje dag .
  • chazbo

Har du ngt tips för hur du får fast dem snyggt. Hur gör du Lixom ????

• Vickisen
    chazbo skrev 2015-12-02 10:34:02 följande:

Har du ngt tips för hur du får fast dem snyggt. Hur gör du Lixom ????

Jag brukar inte använda så mycket smink till vardags. Lite foundation, lite solpuder, läppglans och mascara typ. Så jag lägger först en bas och sedan fäster jag så många lösfransar som jag vill ha innan jag tar mascara. Duttar en liten klick lim på ena handen och tar sedan upp en ögonfrans och doppar änden i lite lim (den vita från Ardell, behövs inte mycket). Lägger sedan fransen försiktigt mellan/strax ovanpå mina egna fransar. Börjar i utkanten av ögat och fortsätter inåt. Det vita limmet torkar ganska snabbt och blir då genomskinligt. Om det blir fel så är det bara att ta bort fransen och sätta dit den på nytt innan den torkat Första gångerna tog det lite tid, men nu går det fortare för varje gång. Har ingen direkt avancerad sminkprocedur så kan lätt unna mig 5-10 min med det på morgonen

Tog en bild med lösfransar + lite mascara (den undre men den blev inte så bra med blixt, tror inte jag ser ut som ett spöke i dagsljus *hoppas inte*.. haha. Den övre är en bild på mitt öga osminkat, kanske inte syns så värst bra. Är ganska ljus så brukar inte ha eyeliner så ofta men tycker fransarna ser bra ut ändå.

• HejPippi
    Vickisen skrev 2015-12-02 13:46:19 följande:

Jag brukar inte använda så mycket smink till vardags. Lite foundation, lite solpuder, läppglans och mascara typ. Så jag lägger först en bas och sedan fäster jag så många lösfransar som jag vill ha innan jag tar mascara. Duttar en liten klick lim på ena handen och tar sedan upp en ögonfrans och doppar änden i lite lim (den vita från Ardell, behövs inte mycket). Lägger sedan fransen försiktigt mellan/strax ovanpå mina egna fransar. Börjar i utkanten av ögat och fortsätter inåt. Det vita limmet torkar ganska snabbt och blir då genomskinligt. Om det blir fel så är det bara att ta bort fransen och sätta dit den på nytt innan den torkat Första gångerna tog det lite tid, men nu går det fortare för varje gång. Har ingen direkt avancerad sminkprocedur så kan lätt unna mig 5-10 min med det på morgonen

Tog en bild med lösfransar + lite mascara (den undre men den blev inte så bra med blixt, tror inte jag ser ut som ett spöke i dagsljus *hoppas inte*.. haha. Den övre är en bild på mitt öga osminkat, kanske inte syns så värst bra. Är ganska ljus så brukar inte ha eyeliner så ofta men tycker fransarna ser bra ut ändå.

Vilken fin ögonfärg du har! Det ser verkligen naturligt ut med fransarna. Det känns också som att det är lättare att sätta fast enstaka fransar än en hel rad? De där fransraderna släpper ju alltid i kanterna liksom... Ska bege mig till Kicks och prova! :)
  • Vickisen
    HejPippi skrev 2015-12-02 16:18:15 följande:

Vilken fin ögonfärg du har! Det ser verkligen naturligt ut med fransarna. Det känns också som att det är lättare att sätta fast enstaka fransar än en hel rad? De där fransraderna släpper ju alltid i kanterna liksom... Ska bege mig till Kicks och prova! :)

Tack! Ja, jag tycker inte att det syns att man har lösögonfransar med dessa. De är mycket lättare att sätta på än fransar på en hel rad tycker jag. Brukar kännas att man har lösfransar med sådana där hela rader och de brukar släppa på mig in mot ögat och det ser ju inte klokt ut.. De här tycker jag inte känns någonting.

Ja, testa! Glöm inte limmet bara!
  • chazbo

Jag ska oxå bege mig till kicks och köpa. Det var jättefint på dig.

• Vickisen

Någon som känner till en bra make up remover som inte innehåller olja (och gärna inte så dyr!)?

chazbo skrev 2015-12-09 09:17:07 följande:

Jag ska oxå bege mig till kicks och köpa. Det var jättefint på dig.

Tack! Jag använder dem fortfarande varje dag, svårt att sluta haha! Men har inte vågat testa med det permanenta limmet än...
  • chazbo

Nu har jag varit och köpt allt som behövs. Nu ska jag bara öva innan jag ska bort på kalas ????

• Vickisen
    chazbo skrev 2015-12-16 18:05:59 följande:

Nu har jag varit och köpt allt som behövs. Nu ska jag bara öva innan jag ska bort på kalas ????

Åh, hur gick det?! Jag kör fortfarande i princip varje dag med dessa. Har haft två paket sedan trådstarten men har köpt på mig två extra som jag nog får öppna snart, men de verkar hålla länge om man är rädd om dem.

Fortfarande ingen som vet någon remover utan olja som man kan köpa i vanlig livsmedelsafär (typ ICA Maxi)?
  • Miromiro

Hej

Ska bygga fransar snart och undra om det går att lägga eyeliner eller är det svårt och går inte?????

• Heliena
    Miromiro skrev 2018-05-11 14:25:19 följande:

Hej

Ska bygga fransar snart och undra om det går att lägga eyeliner eller är det svårt och går inte?????

Den här tråden handlar om lösögonfransar, inte om ögonfransförlängningar. Två helt skilda saker!
Svar på tråden STORA tråden om lösögonfransar