Ge mig råd - hur ska jag äta som gravid?
Vet att frågan kanske låter jobbig men jag behöver verkligen hjälp med kosten som gravid och måste fråga rakt ut istället för att bara läsa på sidor som inte ger exakt de svar jag behöver.
Det är så att jag är gravid i vecka 10, och jag vet att nu i början ska man äta som vanligt och att man inte behöver så mycket mer. Grejen är att "som vanligt" för mig innan graviditeten var att äta ca 1-2 gånger om dagen.
Så jag behöver alltså ändra detta helt och äta bättre.
Min fråga är, har ni tips på hur en vanlig måltid som frukost, lunch, middag, kvällsmat + mellanmål kan se ut? Alltså saker man kan äta då, så jag får tips. T.ex "Två mackor med pålägg, ett ägg och ett glas juice som frukost" eller liknande så jag bara "fattar".
Om ni inte orkar ge tips så skulle det vara snällt om ni kunde skriva vad ni äter vanligtvis under en vanlig dag (skriv gärna oavsett om du är gravid eller inte/man). Så kan jag få tips genom det också.
Och som sagt jag vet egentligen vad kroppen behöver osv, men tycker det är svårt att veta "tydligt" hur jag ska äta vid varje måltid för att det ska vara bra.