• Anonym (Anonym)

Ge mig råd - hur ska jag äta som gravid?

Vet att frågan kanske låter jobbig men jag behöver verkligen hjälp med kosten som gravid och måste fråga rakt ut istället för att bara läsa på sidor som inte ger exakt de svar jag behöver. 

Det är så att jag är gravid i vecka 10, och jag vet att nu i början ska man äta som vanligt och att man inte behöver så mycket mer. Grejen är att "som vanligt" för mig innan graviditeten var att äta ca 1-2 gånger om dagen.
    Så jag behöver alltså ändra detta helt och äta bättre. 

Min fråga är, har ni tips på hur en vanlig måltid som frukost, lunch, middag, kvällsmat + mellanmål kan se ut? Alltså saker man kan äta då, så jag får tips. T.ex "Två mackor med pålägg, ett ägg och ett glas juice som frukost" eller liknande så jag bara "fattar". 

Om ni inte orkar ge tips så skulle det vara snällt om ni kunde skriva vad ni äter vanligtvis under en vanlig dag (skriv gärna oavsett om du är gravid eller inte/man). Så kan jag få tips genom det också. 

Och som sagt jag vet egentligen vad kroppen behöver osv, men tycker det är svårt att veta "tydligt" hur jag ska äta vid varje måltid för att det ska vara bra. 

• Svar på tråden Ge mig råd - hur ska jag äta som gravid?
  • Linnis92

Jag är gravid i vecka 14 och en dag kan se ut såhär för mig:

Frukost = en rostad smörgås med pålägg, en skål med yoghurt och flingor och ett glas juice

Lunch = rester från gårdagens middag, idag blev det ungspannkaka med sylt

Middag: idag, pasta carbonara.

Samt något extra mellanmål på eftermiddagen, en smörgås eller lite yoghurt.

Jag är väldigt dålig på att äta frukt men äter mycket grönsaker. Fått dille på broccoli så det äter jag nästan alltid till middagen sen har jag de senaste veckorna ätit en paprika och lite gurka på kvällen framför tvn.

Jag tycker absolut att du borde försöka äta mer än 1-2 gånger om dagen, framförallt när du kommer in i trimester 2 och 3, barnet behöver ju maten för att växa och utvecklas.

Försök åtminstone med frukost lunch och middag, sen behöver man inte alltid stoppa i mellanmål, även fast det är bra för både dig och bebisen :)

• Anonym (*)
    Linnis92 skrev 2015-12-01 18:20:13 följande:

Jag är gravid i vecka 14 och en dag kan se ut såhär för mig:

Frukost = en rostad smörgås med pålägg, en skål med yoghurt och flingor och ett glas juice

Lunch = rester från gårdagens middag, idag blev det ungspannkaka med sylt

Middag: idag, pasta carbonara.

Samt något extra mellanmål på eftermiddagen, en smörgås eller lite yoghurt.

Jag är väldigt dålig på att äta frukt men äter mycket grönsaker. Fått dille på broccoli så det äter jag nästan alltid till middagen sen har jag de senaste veckorna ätit en paprika och lite gurka på kvällen framför tvn.

Jag tycker absolut att du borde försöka äta mer än 1-2 gånger om dagen, framförallt när du kommer in i trimester 2 och 3, barnet behöver ju maten för att växa och utvecklas.

Försök åtminstone med frukost lunch och middag, sen behöver man inte alltid stoppa i mellanmål, även fast det är bra för både dig och bebisen :)

Oj, så mycket socker du äter.
  • Anonym (*)

Ät bra och ren mat, t ex fisk, kött, fågel, ägg, avocado, nötter, bär, frukt, grönsaker, helfeta mejerier, bra fetter.

Skippa mjölmat, bröd, ris, pasta, läsk, godis, kakor, sylt, light-produkter, färdigmat.

Frukost: Äggröra med t ex lax eller skinka o ost

Lunch: Kyckling  med grönsaker och en sås på creme fraiche och örter

Middag: Fisk med grönsaker och sås

Mellanmål: Nötter

• lillterror

En vanlig dag för mig som gravid ser ut såhär:

Frukost- havregrynsgröt med någon god topping (färska bär, nötter eller vindruvor).

Mellanmål- en banan.

Lunch- rester från gårdagens middag (idag var det gryta, ris och sallad).

Mellanmål- en kopp te och ett äpple.

Middag- lagad mat (just idag blev det kokt torsk, äggsås, potatis och ärtor).

Dricker nästan bara vatten och ibland mjölk.

Ät lite av allt skulle jag vilja säga, tallriksmetoden är utmärkt att äta efter. Din bm har säkert bra tips dessutom!

• lillterror
    Anonym (*) skrev 2015-12-01 18:29:59 följande:

Ät bra och ren mat, t ex fisk, kött, fågel, ägg, avocado, nötter, bär, frukt, grönsaker, helfeta mejerier, bra fetter.

Skippa mjölmat, bröd, ris, pasta, läsk, godis, kakor, sylt, light-produkter, färdigmat.

Frukost: Äggröra med t ex lax eller skinka o ost

Lunch: Kyckling  med grönsaker och en sås på creme fraiche och örter

Middag: Fisk med grönsaker och sås

Mellanmål: Nötter

Varför förespråkar du att skippa mjölmat? Läsk och godis och liknande är jag med på, men bröd, ris och pasta i lagom mängd är ju allt annat än dåligt?
  • Anonym (*)
    lillterror skrev 2015-12-01 18:42:03 följande:
    Varför förespråkar du att skippa mjölmat? Läsk och godis och liknande är jag med på, men bröd, ris och pasta i lagom mängd är ju allt annat än dåligt?
    Ja, kan man äta det i lagom mängd. men de flesta äter alldeles för mycket av det.

Kolhydrater i stora mängder är inte bra, och man får faktiskt i sig tillräckligt med kolhydrater genom att äta frukt och grönsaker samt mejerier.
  • Anonym (Mamma)

V 29 idag såg det ut såhär.

Frukost blev två hårdmackor med leverpastej, lite apelsinjuice till (craving just nu)

Till lunch blev det omelett på ägg, skinka, tomat och lök.

Mellanmål, en banan med någon dl fil och frön på det.

Middag blev lasagne plus sallad till.

Kommer äta kvällsmål också, tror det blir en till leverpastej hårdmacka.

Dricker förstås massa vatten hela dagen, om jag känner att det inte räcker så brukar jag klämma in en frukt då jag känner att jag behöver.

Svar på tråden Ge mig råd - hur ska jag äta som gravid?