• Porotina

Gravidbaddräkt *GNÄLL*

Jag är väldigt missnöjd med min baddräkt från Lindex.
    Den fick jag i julklapp och har bara använt den sen i januari, ca 3 ggr i veckan.
    För ett par veckor sedan blev jag förkyld så baddräkten har legat torrt innan jag vågade träna igen. Men nu när jag satte på mig den sitter den som en påse. Det är som blåsor som hänger och är tunnare och man ser igenom tyget. Lyckligtvis håller sömmarna ihop det men i vattnet känns det som att den ska flyta iväg.
    Vad sjutton har hänt?
    Trist!
    Ska inte en baddräkt hålle lite längre än några veckor?

NÅGON som har tips på någon bra gravidbaddräkt?

• Svar på tråden Gravidbaddräkt *GNÄLL*
  • Uskus

Gå tillbaka med den, så ska det inte vara! Jag har inte hittat någon själv så jag använder bikini.

• MARIA99

Tycker oxå det låter som ett fall där du kan gå tillbaka, visa baddräktens skick & klaga.
    jag kör med bikini.. men badar bara vanligt. tränar inte..

• mumlan1

Reklamera!!!
    Jag använder sport-bh och badbyxor...

• Porotina

Ja, nu efter 2 besök på Lindex fick jag äntligen tag på någon ansvarig som kunde ta ett beslut.
    Jag fick baddräkten utbytt mot en ny och fick åka till andra sidan stan för att få tag i min storlek men skulle det hända igen så får jag pengarna tillbaka.

Det är fortfarande en gåta vad som hänt, men det är i alla fall inte så det ska vara.
    Nu har jag i alla fall en baddräkt jag kan gå och simma i idag.

• Angel80

Låter som otroligt dålig kvalitét på tyget.

• MARIA99

Skönt att det fixa sig =)Hoppas denna nya håller bättre då

• Norahs mamma

Den är säkert inte gjord för klor...

Jag är förvånad över att du fick en ny! Vet många som inte läst skötselråden och inte fått en ny bikini/baddräkt för de inte är gjorda för bassänger med klor och fått skylla sig själva.

• Camillchen

www.mamastore.se

Hej Du,
    Har ingen aning om kvalitet på badkläderna men det är ju kända märken. Jag har däremot handlat annat från dom som jag har varit jättenöjd med. Såg att det fanns en del på rea nu ... Lycka till!

• One Love

Mina bikinitrosor som jag tränar vattengympa i har blivit precis likadana som din baddräkt. Antar att det är dålig kvalitét.
    Jag köpte dem i somras och har badat utomlands ca 5 ggr och använt dem 8 ggr i simhallen.
    Tur att de inte kostade så mycket...

• Porotina

Norahs mamma:

Det stod inget i skötselråden om att man skulle undvika klor. Men är det inte underförstått om man köper en baddräkt mitt i vintern.

One Love:
    Den här kostade ändå 229 spänn, och det är ju en slant.
    Men det är inte så mycket priset som irriterar, utan att man får lägga ner tid på att reklamera och skaffa nya grejer, grr.

En lite kul fråga som fick mig att nästan skratt-gråta i affären:
    "men har du lagt den i blöt, eller nåt?"
    *asg*

Ha det bra alla!
    Simma lungt!

/Porotina

• Kreativ

eh... BADKLÄDER där det står att man ska undvika KLOR?! Som säljs på vintern?! Tror de att man har tänkt bada i isvak?! Så dumt! Jag lär inte köpa min baddräkt på Lindex nu när jag läst detta!!  Är också på baddräktsjakt..

Ni som beställer över nätet... funkar det storleksmässigt?

• Norahs mamma

Otroligt många baddräkter (om man inte köper i sportbutik speciella badkläder) är inte gjorda för klor!
    Oavsett om man köper de på vintern eller sommaren.
    tror ni de byter ut sortimentet när det blir utebadsäsong? Byter till klorbadräkt från sjöbadräkt, eller vadå??

För nå år sedan var det mycket prat och skriverier om baddräkter som inte höll måttet.
    Tyget luckrades upp och tappade formen.

Man ska därför skölja ur den ORDENTLIGT mm

• Serendipity

Jag har baddräkt från Lindex, svart mammabaddräkt för 229 spänn så det kan vara samma. Har inte haft några som helst problem med den, och då misshandlar jag ändå den grovt genom att köra den i maskinen (med tvättmedel) varannan vecka för att få den ordentligt ren...

• allegro

Serendipity, det är nog dina tvättar i tvättmaskinen som har gjort att baddräkten har hållt! Du sköljer bort kloret, vilket är boven i dramat

Jag tävlingssimmade i många år och då brukade en baddräkt i "riktigt" baddräktstyg hålla i ca 3/4 - 1 år, med simträning 4-6 gånger/vecka och ursköljning i vanligt vatten efteråt. Om man vill att en baddräkt/bikini ska hålla ett tag ska man inte köpa baddräkt från Lindex eller liknande utan i stället handla från sportmärkena, som t ex Speedo eller Arena. De utvecklar hela tiden sina tyger så att de blir bättre och mer hållbara, det kan jag inte tänka mig att Lindex gör (baddräkter är ju inte deras huvudmarknad direkt). Det blir lite dyrare att handla en Speedo-baddräkt men det lönar sig nog i längden. Förutom att kloret förstör tyget på det sätt som TS har beskrivit så bleks ofta starka färger också, som t ex turkost, ännu mer trist.

Men tyvärr vet jag inte om sportmärkena gör några gravidbaddräkter

• Serendipity

allegro: Aha, då ska jag fortsätta plåga min baddräkt i maskinen, haha! Det känns skitsamma å andra sidan, jag kommer ju inte att använda den i särskilt många månader. Precis som med alla mammakläder (om man nu inte planderar att skaffa en hel kull barn dvs, och har samma kroppsform varje gång...)

• Pneu

Lycratrådarna klarar oftast inte mer än 40 grader. Alltså inte varm dusch, inte bastu och inte maskintvätt varmare än så. Det bästa är att skölja ur ordentligt i kallt vatten. Dåligt, men så är det. Samma sak på sommaren, om man lägger sig och solar i blöt baddräkt/bikini. Har man otur tappar baddräkten elasticiteten första gången man använder den. Det behöver alltså inte ha med kloret att göra.

• Porotina

Nu ser jag på tvättrådet att den har en överkryssad trekant = "tål ej klor"

Jo, tydligen har jag varit för varsam med min baddräkt, jag har bara tvättat den för hand och inte vågat tvätta den i maskin men det ska jag nog göra i fortsättningen.

Vet någon möjligen var man kan köpa en bra BADMÖSSA? Silikonmössa ska ju vara bäst för håret.

Ha det bra alla!

/Porotina

• Pneu

Porotina - sportaffärer, typ Intersport, brukar ha. Ibland finns det i kassan på badhuset också. Silikon är dyrare, men enklare att ta på och av. Latex är billigt, men gör lite ondare i håret och går enklare sönder om man har vassa naglar. Det där är lite av en avvägningsfråga, hur mycket man tror man kommer använda den och vad man tycker det är värt.

Svar på tråden Gravidbaddräkt *GNÄLL*