• wildflowers

Förstoppad 4-månaders

Tänkte höra om någon använt resulax på era bebisar?

Jag har enligt bvc gett laktulos 2.5 ml varje dag efter att det gått 5 dagar utan att bebisen bajsat. Därefter har jag fått instruktioner att fortsätta tills det kommer.

Jag har gett lite mer de igår och idag. Börjat ge katrinplommon pure i några dagar.

Mem det hjälper inte...provar tops termometer och även pysventil, magmassage 1-2 gånget varje dag.

Han har inte bajsat på 10 dagar och är besvärad!!

Detta är inte första gången det är såhär...går minst 7 dagar emellan..men när vi har fått hjälpa med tops har han gråtit så mkt så jag vill helst inte peta för mycket... nu tänker ja att han kanske fått en liten propp som måste lösas upp med typ resulax.

Vill äcwn tillägga att han hrlammats till nu och när han bajsat hat det alltid kommit en seg seg klump innan det mer rinniga bajset kommit (när man hjälpt honom )

• Svar på tråden Förstoppad 4-månaders
  • Maddi

Klumparna måste ju ut först innan de lösa kommer. Har ni provat något annat märke på ersättningen?

• wildflowers

Han har helammats. ..nu har han börjat få smaka på katrinplommon /päron pure flera tsk om dagen för att få igång magen å gröt å smakat på gröt.

Jan spänner hela kroppen. Badade honom förut å han spände sig även där... hur får man ut de sega klumparna?

• Ellie

Har det varit problem ända från början? Beckade han inom första dygnet? Har han andra besvär? Eksem? Går han upp i vikt? Ökar längden som den skall?

Det är ju rätt ovanligt att man blir förstoppad när man helammas och är det så här hela tiden tycker jag han skall utredas av barnläkare. Antagligen är det inget "fel" utan han bara är så här, men bra med en läkarkontakt för säkerhets skull.

Barn som ammas kan ju ha långt mellan avföringarna, tex en gång per vecka, utan att det är onormalt, men de skall inte bli besvärade av det (tex äta sämre), ha påverkan på längd och vikt, eller ha svårt att få ut bajset när det väl kommer.

Som svar på din fråga... jag har gett Resulax till min dotter mellan ca 7 månaders ålder och 2-år. Det var inga problem för henne som bebis, men när hon blev äldre ville hon inte längre. Resulax är snällare mot tarmen än Microlax, så prova det i första hand. Se till att du sätter på "ringen" på pipen man sticker in, så att den inte kommer för långt in i tarmen. Använd lite salva också så att den glider in lättare. Verkar det göra ont, sök hellre akut med bebisen så kan du få hjälp med klyx (och läkarbedömning).

• wildflowers

Tack för svaret! Gav du resulax efter att läkaren gett ok att göra så? Hur långt emellan kunde det gå d

• wildflowers

Det är jättekonstgt. Ja han har varit så här sen han var 3 veckor gammal. Växer bra å så

• Ellie
    wildflowers skrev 2015-12-01 20:03:21 följande:
    Tack för svaret! Gav du resulax efter att läkaren gett ok att göra så? Hur långt emellan kunde det gå d
    Nja, jag är läkare själv och jobbade just då på barnkirurgen så jag "egenbehandlade". Enl min bedömning så hade vår dotter problem mest pga att hon börjat äta mat som gjorde henne förstoppad. Innan dess funkade tarmen helt ok. Hon brukade bajsa varje dag när hon ammades, och då fortsatte jag ha det som riktlinje, dvs jag gav nästan dagligen resulax de första månaderna. Efter att hon fick i sig Laktulos lite bättre behövdes inte varje dag, men hade det gått mer än ett par dagar utan bajs gav jag detta.
    Det är ju inte riktigt samma i ert fall. Din son är förstoppad trots att han inte ätit mat än, och brukar ha långt mellan avföringarna i vanliga fall. Det är inte alls farligt om du ger det när du tex märker att han börjar få problem (vill bajsa, men kan inte), vilket i ert fall kanske rör sig om tex var 5e dag, fast som sagt, jag tycker att det är bra om ni får en läkarundersökning också. Jag ber dig att inte läsa mitt inlägg som om jag var läkare och ordinerar detta. Jag kan inte göra en bra bedömning av honom generellt via denna tråden.
  • wildflowers

Ja vårt fall är knepigare. Jag får avvakta tills imorgon och prata med bvc. Tack för svaren ????

• wildflowers

Menade så klart utropstecken hehe. Samsung är inte den lättaste telefonen att skriva från

• Maddi
    wildflowers skrev 2015-12-01 19:53:08 följande:

Han har helammats. ..nu har han börjat få smaka på katrinplommon /päron pure flera tsk om dagen för att få igång magen å gröt å smakat på gröt.

Jan spänner hela kroppen. Badade honom förut å han spände sig även där... hur får man ut de sega klumparna?

Ok jag som alltid hört att dom som helammas inte kan bli förstoppad, därför jag tog föregivet att du gav ersättning. Men då hoppas jag att du får bättre hjälp av en annan och att problemet blir bättre.
Svar på tråden Förstoppad 4-månaders