• Anonym (Acne)

Kortison på finnar. Skadligt?

Jag har problem med acne i ansiktet och pannan. När en finne börjar försvinna blir det en fjällig skorpa. Fjälligheten sprider sig utåt, och skorpan lossnar lätt och det blöder. Såren tar lång tid att läka och det är fjälligt och rött runt omkring.

Jag fick ett infall och smorde på hydrokortison på en sån skorpa. Redan nästa dag var det mycket bättre, fjälligheten försvann och det var mindre rött. Fortsatte smörja morgon och kväll och ett par dagar senare var det nästan helt läkt. Har privat flera gånger och sår som normalt skulle ta 2 veckor att läka, läker på några dagar.

Nu undrar jag, är det skadligt på något sätt att smörja hydrokortison på sårskorpor och kring sår?

• Svar på tråden Kortison på finnar. Skadligt?
  • v i r r a

Sluta smörja!!! Du kan få perioral dermatit om det inte redan är det du har.

Jag hade svårläkta "finnar" som blev till flagiga skorpor som lätt sprack. Jag gjorde som du och smörjde som du med kortisonkrämer. Ångrar mig bittert! Det var (eller blev?) perioral dermatit som flera år senare fortfarande blossar upp vansinnigt lätt av minsta lilla. En plåga!

På 1177 står det att det kan uppstå av starka kortisonkrämer. Jag använde inga starka grejer men fick det ändå (kan förstås ha uppstått av andra orsaker men jag tror det var boven).

Onödigt att chansa så låt bli att smörja och gå till läkare. Det finns andra krämer som är bättre.

• Phalaenopsis

Jag citerar min lärare i dermatologi: "Krämer klass I (hydrokortison) kan man smörja in hela kroppen tre gånger om dagen med och äta med sked utan att få några biverkningar."  Så lite och så kort tid med lite hydrokortison gör helt enkelt ingen skada.

Sedan är det naturligtvis effektivare att se till att finnarna inte dyker upp från början istället. Gå till din husläkare.

• Anonym (Nej)

Du ska absolut sluta med kortison. Problemet är att det fungerar på kort sikt men kommer tillbaka värre för varje gång. Du bara förvärrar problemet i längden.

• Anonym (Acne)
    Anonym (Nej) skrev 2015-12-06 02:35:25 följande:

Du ska absolut sluta med kortison. Problemet är att det fungerar på kort sikt men kommer tillbaka värre för varje gång. Du bara förvärrar problemet i längden.

På vilket sätt blir det värre på lång sikt?
  • Phalaenopsis

Om man kör med en starkare kortison så kommer den först att dämpa svullnaden, men eftersom den i längden trycker ned immunförsvaret lokalt så ökar man risken för finnar.

• Anonym (Acne)

Det är hydrokortison, den vanliga receptfria på 0.1% eller vad det är. Inget starkt alltså. Har den alltid hemma då jag har problem med torr hud som lätt blir som exem här och var. Det jag tycker det hjälper mot på finnarna är att huden inte blir fjällig. Annars blir det nästan som exem när det bildas en skorpa, det expanderar utåt och såret tar evigheter att läka.

Svar på tråden Kortison på finnar. Skadligt?