• Grodkvinnan

kan HCG stiga efter mf?

Hej!

Jag plussade jättesvagt från bim-4 till bim+1, just nu borde jag vara bim+8.

Men för 2 dagar sen fick jag sån otroligt smärta i tjejmagen samt att jag blödde något otroligt.

Dagen efter så försvann smärtan helt men blödningen är kvar, jag är nästan hundra på att det var ett mf.. för smärtan var något otrolig.

Nu ikväll tog jag ett nytt test, av ren nyfikenhet.. och plusset är starkare?!

Kan HCG stiga efter mf eller har jag bara haft tur och att det kanske inte är mf?

Ringde barnmorskan men hon så bara åt mig att ta ett nytt test om en vecka eftersom jag bara är i v5 just nu.

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden kan HCG stiga efter mf?
  • Bjoork

Vet att man kan få plus på stickan upp till 9 veckor efter missfall.

• Cyanea

hCG ska inte stiga efter ett missfall. Dock är det så vitt jag vet nästan omöjligt att veta det med hjälp av den typen av gravtester. Tydligheten på strecken behöver inte ha att göra med nivån hCG utan lite mer på slumpen. Har läst ett antal andra trådar där folk oroat sig för missfall just för att strecken inte blir starkare, men i slutänden har det ändå gått bra. 

Jag tror tyvärr att det inte finns mycket annat att göra än att lyssna på din BM. Ge det tid. Ta ett nytt test om en vecka. Är det starkt kanske du kan boka privat VUL och kika om det finns ett pyre kvar när du är i v. 8. 

Tyvärr plussade jag starkt i fyra veckor efter MF, så för mig var det ingen indikation på om jag fortfarande var gravid eller inte. Med det sagt behöver din blödning absolut inte ha varit ett missfall. Det kan ha varit, men det är svårt att säga säkert. Håller förstås tummarna för att allt är bra därinne. Stort lycka till! 

• Grodkvinnan

Jo precis, vet att man kan ha plus långt efter ett missfall.

Men tänkte ifall HCGt kan stiga :)

Så bara för att strecket är starkare så betyder det inte att det finns mer HCG i min kropp :(?

Usch denna väntan.

Tack snälla! Det hoppas jag med!

• Cyanea

Jag förstår frågan, det är bara en svår fråga ;) Det måste inte vara mer hCG. Men det kan vara det. Dock bör t.ex. CB digital kunna visa om det ökar eller inte, det använder sig ju av koncentrationen för att beräkna hur långt gången man är. Tar du två tester med minst en vecka mellan och veckorna ökar bör det indikera att hCG är på väg uppåt :) 

Väntan är hemsk, jag vet. Hoppas att allt går bra :) 

Svar på tråden kan HCG stiga efter mf?