• Jarske

Drömmer om missfall

Inatt vaknade jag efter att ha haft en dröm om att jag var ute och drack under förevändning att "en gång är inte så farligt". Sen "dagen efter" i drömmen så börjar jag småblöda över dagen och till slut går jag in på en allmän toalett med min sambo och där börjar det bara forsa blod. Jag skriker på lin sambo att han ska ringa till gym eller läkare eller vem som helst och helt plötsligt känner jag att det kommer ut en stor klump. Tittar ner på golvet och där ligger min bebis, typ 20 cm lång. Jag vaknade så klart i total panik och satte mig och googlade drömmar om missfall, och självklart hittade jag nästan bara folk som drömt det och strax därefter fått ett missfall. Nu skulle jag vilja veta, eftersom jag redan läst så många såna historier, finns det någon där ute som drömt att ni fått missfall men så har det inte vart något?

Jag är väldigt orolig att det ska vara något och tänker mycket på det, så jag försöker så klart hoppas på att det bara var en mardröm som grundar sig i min egen oro.

Allt gott!

• Svar på tråden Drömmer om missfall
  • fjanten

Jag drömde det när jag var kring vecka 12-13 nånstans, men idag är det snart dags för förlosssning så... Tror nog i så fall att eventuell stress som detta medför för dig är värre än en dröm - och att drömmen dessutom kanske rotar sig i en (förhoppningsvis måttlig?) rädsla över att få ett missfall?

• Jarske
    fjanten skrev 2015-12-02 05:24:40 följande:

Jag drömde det när jag var kring vecka 12-13 nånstans, men idag är det snart dags för förlosssning så... Tror nog i så fall att eventuell stress som detta medför för dig är värre än en dröm - och att drömmen dessutom kanske rotar sig i en (förhoppningsvis måttlig?) rädsla över att få ett missfall?

Det var gott att läsa, och grattis till den väntade lilla! Man blir ju helt knäpp av att gå in och läsa om alla som drömt liknande och att det varit som en "första varning" från kroppen att det är ett mf på g, så det var gott att läsa åtminstone från en person att det bara var just en dröm! Tack!

Har hur som helst bokat tid för ett ul på en privatklinik då jag är ganska orolig för att det ska hända något. Har tagit typ 6 grav.test till sen jag plussade osv. Kanske beror på att det är första barnet?

Ska hur som bli skönt att få gå på ett ul och få se det lilla livet och (förhoppningsvis) se att allt är bra.
  • Snobi

Jag har drömt allt möjligt konstigt under min graviditet, bl.a. att jag rökt cigaretter vilket jag annars aldrig gör. Drömde också att jag fick missfall och att en läkare sa "när man får missfall så sent i graviditeten beror det i princip alltid på något som mamman har gjort". Vaknade ganska svettig kan jag säga. Tror säkert att det är ganska vanligt med såna drömmar utan att det betyder så mycket alls. Jag har själv inte oroat mig så mycket för missfall men tydligen ville gravidhjärnan bearbeta det lite ändå. Nu har jag fyra dagar kvar till bf och drömmer mest om helt andra ologiska saker.

• Tonensu

Läste någonstans att sådana tankar är ett sätt att knyta an till bebisen. Så jag tror det helt enkelt är en sådan tanke som i ditt fall kom som en mardröm. Helt normalt att oroa sig bara man inte låter oron ta över.
    Vilken vecka är du i?

• Jarske
    Tonensu skrev 2015-12-02 08:50:23 följande:

Läste någonstans att sådana tankar är ett sätt att knyta an till bebisen. Så jag tror det helt enkelt är en sådan tanke som i ditt fall kom som en mardröm. Helt normalt att oroa sig bara man inte låter oron ta över.

Vilken vecka är du i?

Ååh, jaså? Då hoppas jag att det var så bara, kroppen är ju så konstig!

Om mina beräkningar är nåt sånär rätt så är jag i vecka 8, så det är väldigt tidigt än. Jag har vetat redan sen vecka 4 och eftersom jag velat ha barn så länge så har jag också gått runt och oroat mig sen dess. Blir tokig! :P
  • Jarske
    Snobi skrev 2015-12-02 06:39:01 följande:

Jag har drömt allt möjligt konstigt under min graviditet, bl.a. att jag rökt cigaretter vilket jag annars aldrig gör. Drömde också att jag fick missfall och att en läkare sa "när man får missfall så sent i graviditeten beror det i princip alltid på något som mamman har gjort". Vaknade ganska svettig kan jag säga. Tror säkert att det är ganska vanligt med såna drömmar utan att det betyder så mycket alls. Jag har själv inte oroat mig så mycket för missfall men tydligen ville gravidhjärnan bearbeta det lite ändå. Nu har jag fyra dagar kvar till bf och drömmer mest om helt andra ologiska saker.

Ja, jag tyckte det var väldigt konstigt också, det är andra gången sen jag blev gravid som jag drömt att jag druckit alkohol, vilket jag så klart aldrig skulle göra under graviditeten! Undrar vad såna drömmar kan bero på! Sen är det ju som sagt så, man drömmer så himla mycket konstiga och ologiska saker när man är gravid men det var just när det var om mf och man (dum som man är) går in och läser på internet. Så det var gott med en sån här tråd! Tack så mycket!
  • Kuckelikuu

Yes, drömde att jag förlorade barnet och kände panik som du. Dagar senare var det dags att lyssna på hjärtat för första gången och visst slog det så fint så!

Det är inget konstigt att man drömmer om en rädsla. Att få missfall är ett stort orosmoment när man ör gravid, vore nästan konstigt om man inte drömde om det någon gång.

• Erizajo

Det är vanligt med sådana drömmar, sen när barnet är fött kan man få helt knäppa tankat som tex tänk om jag tappar hen nu när jag går i trappen, då dör hen

• Oscli

Tidigt i graviditeten drömde jag att det var tvillingar men att en av fostret hade tagit över så det andra dött. Men har bara en bebis i magen :) Vid v 18-19 drömde jag att jag fick missfall och det gick till precis som mitt tidgare missfall men barnet var så stort som det är vid den veckan. Var lite läskigt. Men nu är jag i v 27. Väldigt vanligt att man drömmer en massa när man är gravid bla om missfall men det betyder inte att det kommer att hända

• Tonensu
    Jarske skrev 2015-12-02 09:43:05 följande:
    Ååh, jaså? Då hoppas jag att det var så bara, kroppen är ju så konstig!

Om mina beräkningar är nåt sånär rätt så är jag i vecka 8, så det är väldigt tidigt än. Jag har vetat redan sen vecka 4 och eftersom jag velat ha barn så länge så har jag också gått runt och oroat mig sen dess. Blir tokig! :P
    Vet hur det är, jag var orolig under hela graviditeten. Men allt gick bra och min bebis är idag 7 veckor :)
  • Jarske

Tack så mycket för alla svar! Känner mig mycket lugnare! ????

Svar på tråden Drömmer om missfall