• sebbeman

Vill veta allt om New Jersey o Newark!!!! Hjälp mig!!!

Det är nämligen så att min sambo har kommit in på NJIT University i New Jersey o vi skall tillbringa 6 mån där då från och med januari nästa år....Det är jag min sambo o våran son som är 2 år drygt då. Jag vill veta så mycket som möjligt om New Jersey, Newark...gärna om ni vet nån bra bostadsförmedling där man kan hyra färdig möblerade lägenheter till en inte allt för hög summa...Sen förmodar jag att det finns som typ öppna förskolor som man kan gå till så att sonen kan leka lite med andra barn medans vi är där...Men kan ni tipsa om någon bra? Kan också vara intressant att veta om det finns något svenskt tillhåll där man kan träffa andra svenskar eller om man kanske kan lära känna någon här på FL som bor i närheten..Som sagt så vill jag veta så mycket som möjligt om allt möjligt....Vore väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Vill veta allt om New Jersey o Newark!!!! Hjälp mig!!!
  • Pingla med en åsikt

har varit där men det var länge sedan.
    Minns New Yersey som grönt och vissa delar jättefint.
    Newark är "bara" SAS-flygplatsen för mig

Nära till New York iallafall

• sebbeman

Jag det är det bästa...bara 15 min med tunnelbana in till new york pennstation...har varit i New york 2 gånger tidigare men aldrig New jersey...

• halstabletten

Får du uppehållstillstånd där?

Anledningen till att jag frågar är att jag bott utomlands som barn och iaf när man jobbade så var man tvungen att vara gift för att sambons skulle få följa med lagligt. Är ni inte gifta, kolla upp det. Det kan bli jättemycket strul för er i tullen annars, och att åka dit olagligt är inget som jag skulle rekommendera.

Ett andra tips är att kolla upp försäkringar med största noggrannhet. Det är DYRT att bli sjuk i USA (tänk några tusen spänn för en halsfluss oförsäkrad) och vid vissa sjukhus tar de inte ens emot en om man inte är försäkrad, tex efter bilolyckor.

Ska ni köra bil i USA, se till att ni båda står på försäkringen. Kör ALDRIG en bil där du inte står med på försäkringen (tex fyllechaffis åt en kompis i hennes bil- ALDRIG) Du kan bli skuldsatt för hela livet.

Ge inte heller ut ditt svenska visakortsnummer till tex gym, för de kan fortsätta att dra ifrån ditt kort sedan du kommit hem till Sverige. Däremot är det bra att ha med ett svenskt visakort för det tyder på att du har bra kredit. I Usa är det itne vem som helst som får ett visa kort.

Jag har inte så där jättestor koll på just New jersey (har semestrat där men bodde i en annan del av USA- men de tips jag gav ovan gäller generellt sett för hela USA).

I New Jersey är iaf Jersey Shore en riktigt höjdpunkt (kanonfin strand). New Jersey ligger för övrigt inte alls speciellt långt ifrån New York, du åker in dit för en mindre peng och kan uppleva allt vad New York har att erbjuda. Svenska familjer finns där garanterat, och jag skulle tipsa om att du frågar "utlandsföräldrar" under länken förälder här på FL om hur man lättast får kontakt med andra svenskar i området.

• sebbeman

Klart att vi ska kolla upp detta....anledningen att vi åker dit är att sambon skall vara utbytesstudent....skall inte vara några problem för mig o våran son att följa med....men jag får ju inte jobba nånting utan måste kunna visa upp för ambassaden att vi har pengar för att klara oss den tiden...bil ska vi inte ha någon utan hyra kanske bara för en dag...sjukförsäkringar skall vi vara noga med att titta upp...vill inte få några problm på den fronten....enligt det vi har läst på nätet så får jag o lillen följa med den tiden som han skall studera där...men vi måste åka hem när han slutat...sambon har därimot rätt att vara kvar ytteligare 60 dagar för att semestra...men det vill han inte...Har varit i Nw york tidigare o vet att det inte ligger långt ifrån new jrsey..tar väl bara 15 min till new york penn station....Skall bli riktigt kul att åka dit. Skulle det mot all förmodan bli problem med att jag skall få stanna så länge så får man väl åka hem 2 veckor eller nåt o sen åka tillbaka.

• AHöst

Hej igen Sebbeman! Da kommer vi ju praktiskt taget vara grannar! Jag bor i East Orange som ligger granne med Newark. Pa vaster sida om Newark. Jag maste lasa igenom ett kontrakt nu pa jobbet. Men jag kan aterkomma med mer. Ta en titt pa www.svenskamammor.com. Kika pa Craigslist.com. South Orange ligger soder om oss, ocksa nara Newark och dar ar superfint. Om ni kanske vill ha lite mindre stad an Newark och anda nara till NYC. Kolla pa www.maplewoodonline.com. Systerstaden ar Maplewood som ligger bredvid South Orange. Kika runt lite sa aterkommer jag senare!! Har inte sjalv barn sa jag vet inte om skolor. Men pa biblioteket i South Orange vet jag att de har en barngrupp och det har aven svenska kyrkan. Jag har en kompis i South Orange (svensk) som har en flicka fodd bara ett par dagar innan din son. Aterkommer! Lovar!

• sebbeman

Tack Ahöst för alla tipsen...tar tacksamt emot dom...Det kommer att bli en riktig upplevelse detta..har varit i usa tidigare o man stormtrivs när man är där....hoppas att det är lika roligt att bo där..Det enda man grunnar över är hur man skall klara sig utan mamma o pappa så länge men chansen kommer nog inte igen...så den får man ta...

• AHöst

Tankte pa en sak. Tycker val personligen inte att Newark ar sa dar trevligt att bo i. Sa om ni vill bo i New Jersey sa titta antingen ute i South Orange krokarna, eller kanske i Hoboken eller Jersey City. Lite langre fran Newark men annu narmare staden. Inte lika mycket smastad over det dock, vilket jag personligen kanns valdigt skont att det ar aven om det ar nara till NYC.

• GME

Vet bara att det första man såg när man landade i Newark var IKEA... .

• AHöst

Sa ser att jag hann trycka in det viktigaste i stressen dar igar anda. Svenska mammor tror jag till och med ar startad av en svensk mamma som bor i West Orange. Fraga garna pa om du har fler fragor!

• En helt vanlig mamma

tror att det ar battre om din man kan pendla till skolan an att ni ska bo i Newark, finns ont om bra omraden dar...Har host "crime rate in USA per capita" enligt min man som har jobbat dar i 5 ar...

• En helt vanlig mamma

ska sta HOGST inte host...

• luvliness

Jag "bodde" i Newark i ca 1 manad for ett par ar sen (eller manga ar sen nu) o jag var inte alls imponerad...Har aven bott i NY i flera ar, men aldrig varit pa ett sa daligt stalle som Newark sa jag haller med New York bruden om att han ska pendla dit istallet for att ni ska bo dar. Det finns mycket mer for dig som mamma att gora inne i new york oxa, o dar e det latt o hitta lagenhet, dyrt kanske, sa det beror helt pa er budget....kolla www.craigslist.org eller www.villagevoice.com eller www.loot.com (tror jag det e, kan va www.theloot.com oxa) dar har de short term rentals, furnished eller unfurnished.
    Annars kan ni ju bo i en annan del av New Jersey, men jag vet inte vad som ligger nara Newark...

• sebbeman

Tack alla som har svarat...helst vill vi bo så nära skolan som möjligt...skall se blandannat om kanske campuset har några familjelägenheter kanske eller nåt....skall kolla på sidorna ni har skickat tack så mycket

• AHöst

Forresten, kom just pa. Det finns ett tjejnatvark som skickar ut email med annonser med jamna mellanrum med boende, jobb, barnpassning, saker till forsajning etc etc. Anmal dig till dem sa du akn vara med pa den mail listan. Da kanske du ser nagot dar (det var sa vi hittade var svenska rumskamrat - huset ar ju lite stort for bara tva!), eller kan du sjalv satta upp en annons nar det borjar narma sig! Tjejnatverket@comcast.net

Pa www.njtransit.com kan du kolla pa hur tag och bussar gar i NJ.

• AHöst

www.southorange.org om du vill lasa lite mer om South Orange ocksa forutom maplewoodonline hemsidan. Kom att tanka pa att det finns en bra second hand affar med barnklader i SO. De har valdigt fina klader och barngrejer dar. Det finns en held del med pengar dar i krokarna sa det man kan hitta i second hand affarer och pa garagesales ar helt otroliga! Forsoker hitta den dar abrnaffaren nu...

• AHöst

Hittade: Other Mothers
    461 Irvington Avenue
    South Orange, NJ 07079-2543
    Phone: (973) 762-4343
    Business Types: Childrens Clothing

Svar på tråden Vill veta allt om New Jersey o Newark!!!! Hjälp mig!!!