• Aiphos1972

Nu startar jag ännu en tråd om sängvätning hos stora barn

Behöver lite pepp nu! Har skrivit innan om detta och fått goda råd men inget hjälper Min son är drygt 7 år och kissar ner sig varje natt.
    Efter dessa olika test: 1. laktulos 2. minirin, 3 olika typer av larm, 4 låta honom ligga i en blöt säng så kanske han lär sig. så är vi nu tillbaka vid blöjan. Vi har även gjort ultraljus på blåsan och kollat urinflödet.
    Läkaren säger att det är ytterst ovanligt att sängvätning håller i sig upp i tonåren, men när fasen ska det ta slut då? Min son är frisk och normalt utvecklad för övrigt.

• Svar på tråden Nu startar jag ännu en tråd om sängvätning hos stora barn
  • Anonym (Trygghet)

Hur har ni det hemma? Är han orolig? Grälar ni mycket på barnet eller mellan er makar? Finns något han kan känna sig otrygg med? Ofta är det otrygghet som gör att ett barn är sängvätare (förutom sjukdom då, men det har ni ju kollat). Min syster var sängvätare ända upp i tolvårsåldern. Men vi levde i en alkoholistfamilj med misshandel och gräl från vår fars sida.

Fundera lite på det där med trygghet inom hemmets väggar, men även utanför.

• Påven Johanna

Laktulos mot sängvätning?

• Poledra

Det stämmer inte att sängvätning ofta har med otrygghet att göra. Kan naturligtvis vara så i vissa fall, framförallt om ett barn varit torrt en längre tid och sen börjar kissa på sig (om man uteslutit UVI). Sängvätning beror oftast på att barnet inte har tillräckligt av det hormon som ska göra att urinproduktionen minskar på natten, och det i kombination med att man sover tungt gör att kisset kommer i sängen. Det är en omognad som oftast löser sig av sig själv, men det är inte kul för varken barnet eller föräldrarna. Min son kissade i sängen varje natt tills han var åtta då vi fick larm. För honom funkade det, men jag är inte säker på att det hade funkat ett år tidigare... Så fortsätt försöka är mitt råd! Utan skuldbeläggning så klart. Och så hoppas jag att ni fått reda på att man kan få gratis sängskydd (och blöjor om man vill) hos distriktssköterskan.

• Poledra
    Påven Johanna skrev 2015-12-03 11:27:18 följande:

Laktulos mot sängvätning?

Jag gissar att det är för att enures pibland kan bero på förstoppning.
  • Påven Johanna
    Poledra skrev 2015-12-03 11:32:34 följande:
    Jag gissar att det är för att enures pibland kan bero på förstoppning.
    Visst, men det står ju inte med i trådstarten. 

Ts: har sonen förstoppningsproblematik?
  • Anonym (P)

Jag minns inte exakt när jag slutade kissa i sängen på natten men jag var i alla fall 10-11, kanske till och med 12-13. För mig fungerade larm som väckte mig så fort jag kissade lite. Men det var det rent fysiska, när jag tänker tillbaka på den tiden så kan jag se att det var mycket runt omkring som nog påverkade min sängvätning. Mamma och pappa bråkade mycket, pappa och jag bråkade mycket och jag trivdes inte i skolan och var nog rätt mobbad. Några av mina värsta barndomsminnen kommer från tiden och det är självklart att det påverkade mig djupt. Om jag hade ett barn som var sängvätare skulle jag dels försöka öva bort själva beteendet men framförallt se till att barnet är tryggt och inte ha stress i skola/familj osv. Du kanske tror är allt är ok men prata med din son eller försök få honom att prata med någon annan som han är trygg med, mormor, fadder, moster, äldre kusin eller lärare kanske. Bara det är någon som barnet vågar anförtro svåra saker åt och som kan lista ut vilka bakomliggande skäl som kan finnas.

• Anonym (psykisk ohälsa)

Jag var sängvätare i den åldern jag med, det berodde  på att jag är schizofren. Själva sjukdomen bryter inte ut förrän efter puberteten men sängvätning som barn var iaf. på den tiden något som hade ett samband med psykisk sjukdom i vuxen ålder. Detta stämde iaf. jag in på.

Nu vill inte jag skrämma upp dig eller stämpla ditt barn men ha lite koll på hans mentala hälsa speciellt något år efter puberteten, för ju förr man kan få hjälp destå bättre. Har jag rätt så kanske det hjälper att jag berättat, men jag hoppas att jag har fel och du kan avfärda mig som en paranoid idiot eller troll. 

• Lena74

Ibland är det även ärftligt. Min farfar kissade i sängen, min pappa kissade i sängen, jag kissade i sängen o även min son kissar i sängen. Vi har alla slutat vid 15 - 16 års ålder. Min son är 15 o det händer ibland fortfarande. Inget har hjälpt honom heller. Men som någon annan skriver så handlar det om en omognad i hjärnan. Tyvärr har jag inga råd att ge dig mer än att det brukar gå över. Jag har även fått skydd av landstinget som jag lägger på sängen.

• Aiphos1972

Tack för alla svar!

Jo Laktulos kan hjälpa mot sängvätning eftersom det kan bero på förstoppning. En klump i magen som trycker mot blåsan.
    Otrygghet tror jag inte att det beror på. Han trivs bra både hemma och i skola/fritids. Dessutom kissar han på sig varje natt. Det går alltså inte att koppla det till några händelser eller situationer.
    Gratis sängskydd får jag från sjukhuset men blöjor får bara handikappade barn i vårt landsting.
    Efter urinprov mm så säger läkaren att det inte är hormonet som är problemet så minirinet ligger hemma i badrumsskåpet. Och han har ju rätt - för sonens del har minirinet minskat urinmängden men han har ändå kissat på sig vareviga natt...

• Fru Ve

Min 8-åring kissar ofta i sängen. Tidigare var det varje natt men efter 3 månader med larm så är det snarare några gånger per månad nu. Minirin har vi testat men det verkar inte ha någon effekt tyvärr. Sonens pappa, farbror och andra släktingar har haft samma problem, minst upp i 11-årsåldern eller tom tonåren. Vet inte vad man ska göra mer än att invänta mognad. Vi har sängskydd men det blir ju mycket tvätt av täcken m.m. Besvärligast är ju att han inte vill/kan sova hos kompisar eller om vi är bortresta.

• Anonym (Paula)

Känner igen det där.
    Jag kissade också i sängen väldigt länge även min bror. Doktorn sa det berodde på omogna njurar.
    Jag hade ett kiss schema, samt att min pappa väckte mig mitt i natten och tog mig till toan, samt att jag inte drack något innan jag skulle sova.

Växte ur det efter ett tag, det tar lite tid :)

• Aiphos1972

Jag pratade med läkaren i augusti efter att de undersökt blåsan etc och då bestämde vi att höras om ett år, när sonen är 8 om det inte blivit bättre då. Men en sak i samtalet önskar jag att jag hade frågat om: Läkaren sade ett par gånger att det är ju inte så konstigt att en så liten blåsa inte kan hålla inne kisset en hel natt.
    Vad sjutton kan han ha menat med det? Tror ni att han menar att min son har ovanligt liten blåsa? För han kan väl inte mena att det är normalt för 7-åringar att inte klara att hålla torrt på natten för att deras blåsor är för små?

• Aiphos1972
    Fru Ve skrev 2015-12-03 15:05:07 följande:

Min 8-åring kissar ofta i sängen. Tidigare var det varje natt men efter 3 månader med larm så är det snarare några gånger per månad nu. Minirin har vi testat men det verkar inte ha någon effekt tyvärr. Sonens pappa, farbror och andra släktingar har haft samma problem, minst upp i 11-årsåldern eller tom tonåren. Vet inte vad man ska göra mer än att invänta mognad. Vi har sängskydd men det blir ju mycket tvätt av täcken m.m. Besvärligast är ju att han inte vill/kan sova hos kompisar eller om vi är bortresta.

Använder ni blöja eller bara sängskydd? En ganska lång period körde vi bara med sängskydd eftersom barnkliniken menade att han skulle uppleva obehaget av att ligga i en blöt och kall säng och då vänja sig av med kissandet. Men det fungerade inte alls. Det var blött varje natt och som du skriver, väldigt mycket tvätt. Ofta lyckades sonen skava bort det blöta under sig och sova/kissa vidare på bäddmadrassen eller sängbotten.
Svar på tråden Nu startar jag ännu en tråd om sängvätning hos stora barn