• Anonym (12)

Hur har era äl tester sett ut dagarna innan beräknad mens?

Sitter här med jätte ångest.. Jag borde få mens om ca 4-5 dagar. Min vecka innan mens brukar vara hemsk. Har sådan pms så jag borde låsa in mig i en stuga i skogen och inte vara i närheten av folk. Denna gång känner jag ingenting alls. Känner mig helt vanlig och det är OVANLIGT för mig. 
    Jag vet när jag hade min äl för jag tog nämligen äl test och fick självklar stegring. Hade sex under dom dagarna med kondom som alltid.. 
    Trodde jag hade ett garaviditetstest hemma men hade tydligen fel, kom på att sist jag var gravid så fick jag ju utslag på äl test först och bestämde mig för att ta ett och var ganska säker på att det inte skulle visa något alls.
    Och nu sitter jag här med utslag på äl testet jag tog. Inte fullt utslag, men ett streck som är omöjligt att missa. ungefär som det här testet skulle jag säga (lånat bild från google)
    Min första känsla var panik. jag gjorde en abort för ca 6 månader sedan som var jätte jobbig. Dels för att den var jobbig känslomässigt men också för att den inte gick som den skulle, det blev rester kvar och jag blödde i två månader innan dom sista resterna kom ut. Fick vara in och ta prover massor av gånger och allt var bara hemskt. Den gången hade vi slarvat och jag fick skylla mig själv. Denna gång har vi varit noga.
    Har ingen möjlighet att gå och köpa gravtest just nu, men skall beställa hem några nu på en gång. Men vad tror ni? Har aldrig annars testa innan mens med äl test men vet att jag aldrig brukar få minsta möjliga streck innan äl är på ingående. 
    Vad är nu detta? tror ni jag är gravid igen? eller kan äl testet vara så här starka innan mens och efter ägglossningen varit?

Hur har det/brukar det vara för er?

• Svar på tråden Hur har era äl tester sett ut dagarna innan beräknad mens?
  • Cyanea

Jag har aldrig personligen testat med ÄL-test före mens, men så vitt jag vet är det väldigt vanligt att de är positiva inför vanlig mens. Det stämmer absolut att de kan visa på graviditet också, men ÄL-tester är liksom inte så exakta. De snappar upp lite allt möjligt, även sånt man har i kroppen inför mens. 

Så ta inte ut något i förskott. Ta tre djupa andetag och köp riktiga gravtester och se efter vad de säger. 

Stort lycka till! 

• Anonym (12)
    Cyanea skrev 2015-12-03 12:34:59 följande:

Jag har aldrig personligen testat med ÄL-test före mens, men så vitt jag vet är det väldigt vanligt att de är positiva inför vanlig mens. Det stämmer absolut att de kan visa på graviditet också, men ÄL-tester är liksom inte så exakta. De snappar upp lite allt möjligt, även sånt man har i kroppen inför mens. 

Så ta inte ut något i förskott. Ta tre djupa andetag och köp riktiga gravtester och se efter vad de säger. 

Stort lycka till! 

Tack så mycket för ditt svar! Jag har också försökt tänka så som du skrev då jag hört det. Men jag är så orolig...
    Det är nog bara att snällt vänta.

Men jag undrar också om detta äl test som sägs visa graviditet måste vara starkt? Googlar och alla säger "positivt äl test" när dom säger att dom visat sig vara gravida. Men vad räknar man då som positivt? Utslag överlag eller ett lika starkt streck som kontrollsträcket? för mitt är ju inte alls som kontrollsträcket.
  • Cyanea
    Anonym (12) skrev 2015-12-03 12:43:30 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Jag har också försökt tänka så som du skrev då jag hört det. Men jag är så orolig...
    Det är nog bara att snällt vänta.

Men jag undrar också om detta äl test som sägs visa graviditet måste vara starkt? Googlar och alla säger "positivt äl test" när dom säger att dom visat sig vara gravida. Men vad räknar man då som positivt? Utslag överlag eller ett lika starkt streck som kontrollsträcket? för mitt är ju inte alls som kontrollsträcket.
    Jag förstår, verkligen. Det hade ju varit mycket bättre om det varit blankt, förstås, så du inte ens behövt tänka tanken att det skulle vara något. När paniken kommer in går logiken ut genom dörren, i alla fall för mig ;)

Det ska vara rejält starkt, ja. Det test du har som bild ovan är ju inte positivt. Ska hCG av en graviditet vara ansvarigt för det positiva testet ska det se ut som ett positivt ÄL-test. Sen finns ju förstås risken att du har låga halter än så länge och att de kommer öka, men som det ser ut i dagsläget är det ju inte positivt. En del har en något förhöjd halt LH även efter ÄL. Inte alls i närheten av den topp man har kring ÄL, men något högre än innan ÄL så det kan ge svaga utslag på tester. 

Vill du så googla på "hormones menstrual cycle" och kika på bilderna. Då kommer du se en massa kurvor över bl.a. LH, FSH och Progesteron. Några av dessa visar bara en topp av LH vid ÄL, men vissa visar även en något höjd nivå LH efteråt. Kanske kan det lugna dig lite? 

Usch, jobbig väntan för dig :( 
  • Anonym (Ångest)

Jag har inte testat med äl-test nu innan mens men ska också ha mens på söndag-tisdag nånting och har ren och skär ångest för att jag eventuellt kan vara gravid pga oskyddat sex precis vid äl. Vill du följas åt tills vi båda förhoppningsvis får vår mens? Jag vill inte, får inte, vara gravid så det vore en total katastrof om jag var det. Det konstiga för mig är att jag brukar få ont i sidorna av brösten typ 3 dagar innan mens men den här gången har jag haft ont sen en vecka efter ÄL, dvs minst en vecka för tidigt i mitt fall och det gör mig jätteorolig att jag har blivit med barn. Dagarna för att inte tala om nätterna är ångestfyllda för mig minst sagt.

• Anonym (12)

Tack så hemskt mycket för att ni tagit er tid att svara och skriva i min tråd. Men vet ni vad, min mens kom nyss, 4-5 dagar tidigare än jag hade förväntat mig den.. Vilken lättnad!!!!! Aldrig mer några test innan mensen verkligen är sen. Fy vad rädd jag varit. Har dessutom bestämt mig för att sätta in en spiral nu och ska ringa i morgon och boka. Har varit livrädd för spiral men den här rädslan var värre. Visste ju att vi skyddat oss men kunde bara inte tro att min vidriga pms som jag haft i alla år valde att hålla sig borta. Min man har alltid sagt att jag är en sån kvinna som man ska "hålla gravid jämt" därför att han då sluppit all pms då som verkligen brukar vara outhärdlig på alla sätt och vis veckan innan mens.

Så skönt!

• Cyanea

Åh vad skönt att höra! Vad glad jag blir för din skull :) 

Det låter väl jättebra med spiral. Det ska vara den säkraste preventivmetoden om jag förstått det rätt. 

Hoppas att det är enklare att sätta in den än du föreställt dig och att du kan vara lugn från och med nu :) 

Svar på tråden Hur har era äl tester sett ut dagarna innan beräknad mens?