• Anonym (orolig)

Konstant svag halsbränna

Hej!

Jag har i snart en veckas tid haft en mer eller mindre svag halsbränna. Inga andra symtom i magen, typ illamående eller dyl. Ofta lite värre efter mat. Är otroligt orolig och lider av hypokondri så nu tror jag att det är cancer någonstans. Finns det någon som känner igen detta ? Är inte gravid.

• Svar på tråden Konstant svag halsbränna
  • Anonym (orolig)

Puff

• Långbenopluto

Låter som halsbränna. Inte cancer.

Googla på det så hittar du en massa tips hur du ska bli av med det.

• Dr Börje

Jag hade ofta halsbränna tidigare. Tom så att jag minst en natt varannan vecka fick sitta i sängen och inte kunde sova pga skogsbranden i halsen. Det fanns helt klart en koppling till vad jag hade ätit och druckit (whiskey och cognac var direkt framkallande, men även stekt kött och väldigt fet mat). 

Sen gick jag ner 15 kg och min halsbränna försvann helt. Oavsett vad jag äter eller häller i mig. Vet inte om det finns 15 kg att skala av din kropp. Men på min fanns det och det skalade även bort halsbrännan.

• Anonym (orolig)
    Dr Börje skrev 2015-12-03 20:58:26 följande:

Jag hade ofta halsbränna tidigare. Tom så att jag minst en natt varannan vecka fick sitta i sängen och inte kunde sova pga skogsbranden i halsen. Det fanns helt klart en koppling till vad jag hade ätit och druckit (whiskey och cognac var direkt framkallande, men även stekt kött och väldigt fet mat). 

Sen gick jag ner 15 kg och min halsbränna försvann helt. Oavsett vad jag äter eller häller i mig. Vet inte om det finns 15 kg att skala av din kropp. Men på min fanns det och det skalade även bort halsbrännan.

Skönt att du mår bättre nu! Jag har inte fullskalig halsbränna, men lite kall/brännande känsla ner i halsen. Äter inte fet mat, dricker ej alkohol eller mycket kaffe (1 kopp om dagen), inte överviktig (några kg kvar att gå ner efter graviditet, födde barn för 9 veckor sedan).

Kan det vara pga stress, sömnbrist och oro ??? Vågar inte konsultera google...:(
  • Tow2Mater

Ater du inget godis heller (och kanske kallar din turkiska kvarg med bär "godis") och motionerar minst tre ggr i veckan - ja då är det nog stress. Försök slappna av och njut av allt livet har att erbjuda.

Prova tabletter mot halsbränna.

• Anonym (orolig)
    Tow2Mater skrev 2015-12-03 22:33:34 följande:

Ater du inget godis heller (och kanske kallar din turkiska kvarg med bär "godis") och motionerar minst tre ggr i veckan - ja då är det nog stress. Försök slappna av och njut av allt livet har att erbjuda.

Prova tabletter mot halsbränna.

Samarin funkar inte... testade nyss.

Käkar visst godis men inte varje dag.

;)

Inte lätt att njuta när man tror sig ha typ strup -alternativt bukspottkörtelcancer.:(
  • Tow2Mater

Men prova ta till dig de vanliga orsakerna till halsbränna innan du fokuserar på de ytterst ovanliga värsta tänkbara orsakerna.

Las t ex:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsbranna---magsaftsreflux-/

och

Undvik livsmedel som kan utlösa halsbränna

En del livsmedel bör man vara särskilt försiktig med då de ofta kan utlösa halsbränna. Här är några av de vanligaste

Citrusfrukter och juice
    Choklad
    Lök
    Alkohol, särskilt rött vin
    Tomater i alla dess former
    Koffeininnehållande drycker, så som kaffe och te.
    Kolsyra, så som läsk och mineralvatten.
    Fet friterad mat

magkliniken.se/8-effektiva-huskurer-mot-halsbranna-och-sura-uppstotningar/
  • Anonym (orolig)
    Tow2Mater skrev 2015-12-04 01:35:01 följande:

Men prova ta till dig de vanliga orsakerna till halsbränna innan du fokuserar på de ytterst ovanliga värsta tänkbara orsakerna.

Las t ex:

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsbranna---magsaftsreflux-/

och

Undvik livsmedel som kan utlösa halsbrännaEn del livsmedel bör man vara särskilt försiktig med då de ofta kan utlösa halsbränna. Här är några av de vanligaste

Citrusfrukter och juice

Choklad

Lök

Alkohol, särskilt rött vin

Tomater i alla dess former

Koffeininnehållande drycker, så som kaffe och te.

Kolsyra, så som läsk och mineralvatten.

Fet friterad mat

magkliniken.se/8-effektiva-huskurer-mot-halsbranna-och-sura-uppstotningar/

Tack! Men tyvärr är oron lika stark. Försöker tänka att det borde vara kraftigare symtom om det var cancer. Hjälper inte något vidare..
  • Påven Johanna
    Anonym (orolig) skrev 2015-12-03 22:39:43 följande:
    Samarin funkar inte... testade nyss.

Käkar visst godis men inte varje dag.

;)

Inte lätt att njuta när man tror sig ha typ strup -alternativt bukspottkörtelcancer.:(
    Halsbränna är inget symptom vid någon av de cancersorter du nämner.

Du fick barn för 9 veckor sedan - hur mår du för övrigt? Brukar du ha hälsoångest eller är det något som kommit efter att du fick barn?
  • Heranell

Jag hade aldrig haft halsbränna förrän efter jag fick barn. Var konstant stressad efter det. Här kommer lite tips i alla fall.

Ät inte för mycket för sent på kvällen.
    Ät dig inte stoppmätt.
    Köp Omeprazol på apoteket och kör en veckas kur. Fast jag vet inte om du kan ta det om du ex. ammar? Köp Novaluzid tabletter, det tror jag att du kan ta
    Rök eller snusa inte om du gör det.
    Minska på alkohol (fast jag antar att du inte inte dricker om du ex. ammar)
    Drick mer vatten.

Nåt som alltid förvärrat mina besvär är socker, så dra ner på godis! Fet mat kan mig mage hantera om jag har känningar av halsbränna, men godis gör saken mycket värre.

Lycka till!

• Jesper f

Låter som du har början på Reflux, ganska vanligt när vi blir äldre. Sen drabbar det olika. Novalucol eller Opremazol receptfritt kommer lösa dina bekymmer utan vare sig cancer eller operationer ;)

Svar på tråden Konstant svag halsbränna