• Anonym (Gravid v. 25)

Hård i magen av Niferex, tips på annat?

Var hos BM igår och mitt hb värde var nere på 102 nu (är i v. 25) så måste börja käka järntabletter.

Jag började ta Niferex idag men vill egentligen verkligen inte ta dem, för jag kommer ihåg att jag blev jättehård i magen när jag tog dem förra gången jag var gravid. Och jag är redan hård i magen pga. att jag är gravid :(

Förutom att det är jobbigt att magen inte funkar så tror jag inte alls att det är bra nu eftersom jag har fått cerklage pga. försvagad livmodertapp så jag ska inte lyfta tungt eller anstränga mig. Så känns inte som det är så bra om jag måste ta i mkt när jag går på toa :( :/

Så är det nån som vet nått annat som hjälper mot järnbrist?

Är vegetarian också( fast inte vegan), men jag brukar aldrig ha järnbrist annars , bara haft det när jag är gravid.

• Svar på tråden Hård i magen av Niferex, tips på annat?
  • Anonym (Gravid v. 25)

Är nästan säker på att det var Niferex som jag tog förra gången jag var gravid (det var ganska länge sen) , vet att jag tog järntabletter i slutet som jag blev hård i magen av iallafall.

• annieh897

Jag har jätteproblem med min mage i vanliga fall och vid de tillfällen som jag behövt äta järn har magen varit total katastrof. Nu är jag gravid och har sagt att jag vägrar järntabletter. Läkaren jag pratade med mer eller mindre lovade att jag skulle få injektioner istället. Du kan ju höra med läkare (inte bara bm) om det finns möjlighet att få det, särskilt som du har cerklage.

• Anonym (M)

Kan du kombinera blutsaft med järnrik mat som blodpudding, blodbröd, leverpastej, broccoli etc? Är inte det tillräckligt kan man få det recept på dropp/injektioner med järn.

• AnneliR

Jag äter 1-2 msk hela linfrön varje dag för att slippa förstoppning pga niferex. Tar en järntablett varannan dag och dom dagar jag inte tar tabletten försöker jag äta extra järnrik mat. Dricker även massa vatten. Funkar faktiskt bra för mig, har ätit järntabletter sen v 14 (är i v 34 nu) och kombinerat detta med linfrön för att hålla magen igång. :)

• Anonym (Strunta i det.)

Jag struntade i Niferex med barn 2,3 och 4 just för att jag visste att det inte skulle funka. Åt bara massa broccoli spenat och annan järnrik kost. Gick toppenbra och magen mådde betydligt bättre.

• Cyanea

Jag är precis som du vegetarian och har aldrig haft problem med järnvärdena förr. Är nu i v. 32 och har tagit Niferex sedan v. 17. 

Jag äter, precis som AnneliR, hela linfrön varje frukost och dricker massor av vatten. Många frukter, t.ex. kiwi, är också bra. Ät mycket fibrer och grönsaker. Rör på dig mycket. Det har i alla fall funkat helt ok för mig :) 

Sen sa min BM att det finns ett snällt laxermedel man kan ta varje dag bara för att mjuka upp det. Minns tyvärr inte vad det hette, men tänker att din BM borde veta? Det kanske är ett alternativ om kosten inte funkar? 

Lycka till :) 

• Magnolia79

Blutsaft eller hemofer. Ät eller drick något med C-vitamin i varje gång du äter något med järn i så tas järnet upp bättre. Tex apelsinjuice, frukt el sylt.

• Anonym (s)

Har du testat duroferon? Jag blev hård i magen av det ena och lös av det andra, men kommer inte ihåg vilket :)

Svar på tråden Hård i magen av Niferex, tips på annat?