• Anonym (velig)

Hur ofta kan man byta jobb?

Jag har precis hittat ett jobb som är inte riktigt mitt drömjobb, men väldigt nära. Däremot velar jag fram och tillbaka om jag ska söka det eller ej? Jag har jobbat ett drygt år på mitt nuvarande jobb som också är det första efter min universitetsexamen. Ser det dåligt ut att byta så snabbt? Tänk om jag inte trivs på nya jobbet och skulle vilja byta igen? Tänk om mitt nuvarande jobb får reda på att jag söker nytt och så blir jag illa behandlad på jobbet om jag inte får det jobb jag söker?

Trivs rätt ok på mitt nuvarande jobb, har omväxlande arbetsuppgifter och får mycket ansvar. Dock jobbar jag med en bransch som jag egentligen tycker är dötråkig och min chefssituation är lite knepig. Gah, velar fram och tillbaka :-s

+ Med att byta:
    Byter till en bransch jag vill jobba långsiktigt inom
    Blir fastanställd istället för konsult, vilket jag tror passar mig bättre.
    Det innebär flytt till en ny stad som jag gärna skulle vilja bo i

- Med att byta
    Det är inte exakt drömjobbet, tänk om jag känner att jag vill byta igen om 2-3 år?
    Flytt till ny stad som jag inte bott i innan - tänk om jag inte trivs?

Hur tänker man när man bestämmer sig för om man vill söka nytt jobb eller inte? Hjälp!

• Svar på tråden Hur ofta kan man byta jobb?
  • Anonym (Guldfisken)

Söka kan du väl alltid göra. Det innebär ju inte att du byter jobb. Hur tänker du människa?

• GHopper

Sök! Säg inget på gamla jobbet innan du skrivit på ett eventuellt kontrakt. Räkna med att få frågor om varför du söker nytt om du kommer på intervju, och tänk ut något diplomatiskt svar.

Jag jobbade ganska exakt ett år på mitt första jobb efter examen. Inget konstigt med det.

• Anonym (velig)
    Anonym (Guldfisken) skrev 2015-12-03 21:02:56 följande:

Söka kan du väl alltid göra. Det innebär ju inte att du byter jobb. Hur tänker du människa?

Fast vad är meningen med att söka jobb om man inte är beredd att byta till det?
    Självklart kan jag inte anta att jag får ett jobb bara för att jag söker det. Men jag tänker att jag ändå bör vara beredd på att ta ett erbjudande om jag får det.
  • GHopper
    Anonym (velig) skrev 2015-12-03 21:21:26 följande:

Fast vad är meningen med att söka jobb om man inte är beredd att byta till det?

Självklart kan jag inte anta att jag får ett jobb bara för att jag söker det. Men jag tänker att jag ändå bör vara beredd på att ta ett erbjudande om jag får det.

Du kan fundera på saken under rekryteringsprocessen. Om du inte går vidare behöver du inte fundera mer på saken, går du vidare får du bestämma dig då. Då har du dessutom fått veta mer om tjänsten och hurdana cheferna är. Mycket lättare att bestämma sig då.

Om du bestämmer dig att inte ta jobbet är det i alla fall alltid bra att öva på intervjuer.
  • Anonym (velig)
    GHopper skrev 2015-12-03 21:28:27 följande:
    Du kan fundera på saken under rekryteringsprocessen. Om du inte går vidare behöver du inte fundera mer på saken, går du vidare får du bestämma dig då. Då har du dessutom fått veta mer om tjänsten och hurdana cheferna är. Mycket lättare att bestämma sig då.

Om du bestämmer dig att inte ta jobbet är det i alla fall alltid bra att öva på intervjuer.
    Jo, det är ju sant. Jag kanske är för nojjig och tänker för många steg i förväg. Det är lite meckigt att söka ett jobb som ligger två timmars restid bort också, kanske gör det att jag funderar mer på huruvida jag vill söka eller ej.
  • Anonym (Karriärist)

Herregud, i din situation är det väl inget konstigt att byta jobb. Jag har aldrig varit mer än 2-3 år på varje ställe, ibland har jag varit ett halvår någonstans och sedan nio månader där och ett år där. Det är ingen som kommer tänka illa om dig för att du byter jobb efter ett år och ingen kommer heller titta snett på dig om du söker något annat om 2-3 år. Det är så man skapar löneutveckling och klättrar. Är man kvar på samma ställe hela livet så har man snart lägre lön än ingångslön och inser att man gått till exakt samma jobb i 20 år utan att befordras det minsta.

Följ drömmarna och sök. Det värsta som kan hända är att du får jobbet...

• Ms H

Jag bytte jobb i augusti förra året. Och i december förra året...

• Anonym (sök)

Såklart du ska söka men 2-timmars resväg hade jag aldrig klarat av, men du kanske inte har familj.

Byta jobb är bra och utvecklande, de bittraste jag stött på på mina arbetsplatser är "inventarier" som blivit kvar för länge.

• Anonym (velig)
    Anonym (Karriärist) skrev 2015-12-03 23:29:04 följande:

Herregud, i din situation är det väl inget konstigt att byta jobb. Jag har aldrig varit mer än 2-3 år på varje ställe, ibland har jag varit ett halvår någonstans och sedan nio månader där och ett år där. Det är ingen som kommer tänka illa om dig för att du byter jobb efter ett år och ingen kommer heller titta snett på dig om du söker något annat om 2-3 år. Det är så man skapar löneutveckling och klättrar. Är man kvar på samma ställe hela livet så har man snart lägre lön än ingångslön och inser att man gått till exakt samma jobb i 20 år utan att befordras det minsta.

Följ drömmarna och sök. Det värsta som kan hända är att du får jobbet...

Vad kul att höra att det går att byta jobb ofta! Jag googlade lite och de flesta karriärsrådgivare verkar rekommendera att man stannar minst två år. Annars riskerar man att bli sedd som opålitlig vilket kan skada ryktet och göra att man blir mer svåranställd. Tänker bolla med kursare i helgen också för att höra hur andra i min situation tänker.
    Anonym (sök) skrev 2015-12-04 13:29:30 följande:

Såklart du ska söka men 2-timmars resväg hade jag aldrig klarat av, men du kanske inte har familj.

Byta jobb är bra och utvecklande, de bittraste jag stött på på mina arbetsplatser är "inventarier" som blivit kvar för länge.

Om jag söker ett jobb som ligger två timmar bort kommer jag flytta dit. Däremot kan man ju inte gå på intervjuer 2 timmar på morgonen och flexa lite från jobbet så det är en större apparat att seriöst söka jobbet.
    ITpappan skrev 2015-12-04 13:30:15 följande:

Jobbar du som IT-konsult?

Ganska närliggande. Teknikkonsult inom el/mjukvara.
  • Anonym (sök!)

Söka kan du alltid göra. Är ju inte säkert du får jobbet ändå, men man kan ju söka, hoppas, om det går vägen så får man ta ställning då hur man vill göra? Du kan ju söka tjänstledigt och prova ett nytt jobb, ångrar du dig är det bara att gå tillbaka igen.

• Anonym (velig)
    Anonym (sök!) skrev 2015-12-04 18:48:00 följande:

Söka kan du alltid göra. Är ju inte säkert du får jobbet ändå, men man kan ju söka, hoppas, om det går vägen så får man ta ställning då hur man vill göra? Du kan ju söka tjänstledigt och prova ett nytt jobb, ångrar du dig är det bara att gå tillbaka igen.

Kan man söka tjänstledigt för att testa ett nytt jobb? Brukar man få det beviljat?
  • Anonym (sök!)
    Anonym (velig) skrev 2015-12-04 19:20:18 följande:
    Kan man söka tjänstledigt för att testa ett nytt jobb? Brukar man få det beviljat?
    Fick en på mitt jobb i alla fall. kanske är olika men kolla upp det? :)
  • Hejhoppsan

Om du jobbar som konsult är det inget konstigt alls att du söker ett fast jobb. Ingen framtida arbetsgivare kommer att reagera på detta.

• Anonym (velig)

Om någon är intresserad: Jag sökte jobbet men fick i slutet på januari besked om att tjänsten blivit tillsatt. Hade det lite på känn eftersom jag inte hade hört något tidigare.

Det är egentligen första gången jag sökt ett jobb på allvar och inte fått det, så det var nog bra mig Ska nog fortsätta titta efter jobb under våren för att se om jag kan komma närmare området jag skulle vilja jobba inom.

• Anonym (Plattfisk)
    Anonym (Guldfisken) skrev 2015-12-03 21:02:56 följande:

Hur tänker du guldfisken? Nya jobbet kan ju vilja ha referenser o ringer till chefen, tänk om det är många på intervju o det fallerar på intervjun.
Svar på tråden Hur ofta kan man byta jobb?