• Anonym (Pinsamt)

Brukar man bajsa under förlossningen?

Okej jag vet att det var den dummaste tråden idag, men måste fråga då jag är nybörjare på detta med förlossning.
    Ska föda om några månader för första gången och undrar om det är normalt att man bajsar/pruttar under tiden bebisen kommer ut? Låter ju rätt logiskt egentligen men känns ändå så sjukt pinsamt??

Nu vet jag ju inte hur förlossningen känns, men just nu känns det som att jag inte skulle våga krysta hårt bara för att inte råka bajsa eller prutta när jag ligger där. Herregud vilken förnedring. :(((

Jag är fullt seriös förresten så ingen idé att komma med dryga kommentarer. 

• Svar på tråden Brukar man bajsa under förlossningen?
  • Anonym (Icke)

Vet inte om man brukar eller inte. Jag blev lös i magen under ett par dgr innan förlossningarna (ja båda gångerna). Så tror kroppen skötte det själv. INNAN. Jag bajsade inget någon av gångerna. Frågade tom barnmorskorna efteråt för jag var så rädd för det.

• Anonym (S)

Ja, det händer att man bajsar, men det är det sista du tänker på när du föder barn sen och det gör jävligt ont. :p

• Anonym (Olika)

Det där är nog lite från person till person, ifall man har lyckats sköta magen innan eller inte. Jag själv hade inte bajsat under hela dagen när pojken föddes och för mig kom det lite (tyckte det var pinsamt) men barnmorskan tog bara bort det. Om det är en rädsla så ta upp det med din bm och sedan nämna det på själva dagen.

• Anonym (Sussie)

Man får väl microlax ett par timmar innan så att man tömmer tarmen tills det är dax ?

• Kattten

Det är vanligt ja, men barnmorskorna tar hand om det snabbt. Och de är så otroligt vana vid detta att de inte reagerar på det alls. Det är ju inte bara bajs de tar hand om, utan fostervatten som rinner, blod och moderkaka. Jag spydde, vilket de också tog hand om.

Jag har ingen aning om jag bajsade under förlossningen, det är liksom inte fokus när man ligger där och kämpar.

Och att du skulle hålla tillbaka krystningarna pga av rädsla att prutta och bajsa... Det gör man inte. Det är skitsvårt att hålla emot det enorma trycket.

Oroa dig inte för det, bajsar du så kommer du knappast att märka detta och inte heller din kille (om han inte befinner sig nere vid ditt underliv och tittar.

• Anonym (Elin)
    Kattten skrev 2015-12-03 23:52:12 följande:

Det är vanligt ja, men barnmorskorna tar hand om det snabbt. Och de är så otroligt vana vid detta att de inte reagerar på det alls. Det är ju inte bara bajs de tar hand om, utan fostervatten som rinner, blod och moderkaka. Jag spydde, vilket de också tog hand om.

Jag har ingen aning om jag bajsade under förlossningen, det är liksom inte fokus när man ligger där och kämpar.

Och att du skulle hålla tillbaka krystningarna pga av rädsla att prutta och bajsa... Det gör man inte. Det är skitsvårt att hålla emot det enorma trycket.

Oroa dig inte för det, bajsar du så kommer du knappast att märka detta och inte heller din kille (om han inte befinner sig nere vid ditt underliv och tittar.

Du. Du lindrade just en kvinnas ångest. Är enormt tacksam.

Stor kram..
  • AnonymBe

Bajsa på! :D Du kan ju alltid se till att du bajsat innan ! :D

• Anonym (Peewee)

Jag bajsade inte, däremot kissade jag för jag tappade känseln till underlivet när dom satte epiduralen så kunde inte kissa innan och när epiduralen släppte var de dags att krysta så jag hann liksom inte kissa innan barnet tryckte på min urinblåsa och min livmoder började krysta

Dom bytte grejer jättefort där nere mellan benen och sen var de bara att fortsätta få ut barnet ^^

Ingen rolig känsla men mitt under värkarna så bryr man sig inte om nåt annat än att andas, krysta och lyssna på barnmorskan

Sen kommer ju fostervatten, blod, slem och trevliga grejer, och barnet såklart! Blev hjälpt med att duscha av underkroppen efter och det var jävligt skönt!

• Anonym (Ja.)

Ja man kan bajsa versrader korven. Men be om lavemang innan om detta är något du tycker är jobbigt. Kan dock säga att bm har sett allt och det är inte konstigt alls att bajsa lite under förlossningen. Bm torkar bara bort det och gör ingen stor sak av det. Su ska trycka ut en människa klart det innebär att kroppen gör en del oönskade saker också. Ingen fara ts, kan dock säga att jag har fött 4 barn och har inte bajsat på mig. Men jag blev lös i magen när värkarna startade så jag avse hunnit tömma allt hemma innan.

• Anonym (F)

Jag har ingen aning om ifall jag råkade bajsa på mig under förlossningen. Det är mycket möjligt. Jag var också rädd för det innan och tyckte det var pinsamt men där och då var fokus någon helt annan stans! När mina värkar drog igång på allvar blev jag väldigt lös i magen så det kan ha varit så att det inte fanns så mycket kvar som kunde komma ut. Eller så var jag fortfarande lös i magen när jag krystade, jag vet faktiskt inte. Jag försökte hålla tillbaka när jag skulle krysta men då var det för att jag var rädd för smärtan, tankarna på att bajsa på sig hade jag lagt undan helt vid det laget. Men det gick verkligen inte att hålla emot så det var bara att köra på! Som redan har skrivits är det rätt vanligt att bajsa på sig så bm är van och sköter det snyggt. Känner du dig orolig när du kommer in till förlossningen tycker jag du ska berätta det för bm och även be om laxerande, speciellt om du inte bajsat på ett tag. Sen är det inte säkert att du kan/hinner ta det men fråga kan du alltid göra. Lycka till!

Svar på tråden Brukar man bajsa under förlossningen?