• happylife

Fråga ang glidmedel till er som haft kontakt med fertilitetsdoktorer

Hej!

Har försökt läsa på och komma fram till hur glidmedel påverkar befruktning.

Jag kan många gånger inte ha sex utan glidmedel, är för torr.

Så använder fertilitetsglidmedel, har löst att silikonbaserat glid skapar en icke gynnsam barriär som blir svårt för spermier att tränga igenom. Men kan inte låta bli att undra om detta fertilitetsvänliga glid verkligen är bra? Naturligt känns bäst men de går juninte för mig :(

Saliv har jag läst inte heller är bra.

Så min fråga är om någon här fått info från fertilitetsläkare ang detta glid, är det ok att använda eller förstör det? Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Fråga ang glidmedel till er som haft kontakt med fertilitetsdoktorer
  • Cyanea

Så som jag förstått det är vanligt glidmedel och saliv värre än fertilitetsglidmedel. En del fertilitetsglidmedel försöker påstå att de främjar fertiliteten, vilket de inte gör, dock försvårar det inte lika mycket för spermierna. 

Jag tänker så här: utan glidmedel kommer ni inte att ha sex = ingen graviditet. Så även om det bästa hade varit "naturellt" så finns det ju inte på kartan. Det viktigaste är att ni har sex. Lite sämre odds är ju fortfarande ljusår bättre än inga odds alls :) 

Har ni försökt länge, eller varför oroar du dig för befruktningen? :)

• SecretlyMe

Helt riktigt, glidmedel och saliv försämrar ph-värdet i slidan och kan döda/försämra förmågan hos spermierna att lyckas simma fram.

Fertilitetsglidmedel funkar utmärkt då den härmar slidans egna lubrikation. Den gör dig inte mer gravid men den gör det lättare för spermierna.

Jag kan annars råda dig till att ringa en fertilitetsklinik och rådfråga över brist på fertila flytningar. Hoppas du fick svar på din fråga :)

• happylife
    Cyanea skrev 2015-12-04 09:40:59 följande:

Så som jag förstått det är vanligt glidmedel och saliv värre än fertilitetsglidmedel. En del fertilitetsglidmedel försöker påstå att de främjar fertiliteten, vilket de inte gör, dock försvårar det inte lika mycket för spermierna. 

Jag tänker så här: utan glidmedel kommer ni inte att ha sex = ingen graviditet. Så även om det bästa hade varit "naturellt" så finns det ju inte på kartan. Det viktigaste är att ni har sex. Lite sämre odds är ju fortfarande ljusår bättre än inga odds alls :) 

• happylife
    Cyanea skrev 2015-12-04 09:40:59 följande:

Hoppsan hann skicka för tidigt!! :)

Hehe ja du har rätt :)

Vi lyckades på försök nr 3, men fick MF i v 6+4

Sen fick jag plus på Stickan en månad efter, men fick mens

Så försök nr 5 nu, så ingen ko på isen, ännu...

Jag är lite hypokondriskt av mig tror jag, därför jag funderar troligtvis. Är rädd för att inte lyckas! Längtar så :)
  • happylife

Funderar även på varför jag inte fått behålla de berfruktade äggen..hoppas på otur!

• happylife
    SecretlyMe skrev 2015-12-04 09:59:59 följande:

Helt riktigt, glidmedel och saliv försämrar ph-värdet i slidan och kan döda/försämra förmågan hos spermierna att lyckas simma fram.

Fertilitetsglidmedel funkar utmärkt då den härmar slidans egna lubrikation. Den gör dig inte mer gravid men den gör det lättare för spermierna.

Jag kan annars råda dig till att ringa en fertilitetsklinik och rådfråga över brist på fertila flytningar. Hoppas du fick svar på din fråga :)

Tack för svar :)

Jag får oftast fertila flytningar runt bim, men behöver glid de andra dagarna :)
  • SecretlyMe
    happylife skrev 2015-12-04 10:31:56 följande:

Tack för svar :)

Jag får oftast fertila flytningar runt bim, men behöver glid de andra dagarna :)

Ah, okej. Men då spelar det ingen roll, du kan inte bli gravid vid icke fertila dagar så då kan du köra på vilket glidmedel som helst :)
  • happylife
    SecretlyMe skrev 2015-12-04 11:37:17 följande:

Ah, okej. Men då spelar det ingen roll, du kan inte bli gravid vid icke fertila dagar så då kan du köra på vilket glidmedel som helst :)

Nä men ibland så behöver jag kompletta med glidmedel även vid äl, räcker inte alltid till om man säger så :)
  • Cyanea
    happylife skrev 2015-12-04 10:30:06 följande:
    Hoppsan hann skicka för tidigt!! :)

Hehe ja du har rätt :)

Vi lyckades på försök nr 3, men fick MF i v 6+4

Sen fick jag plus på Stickan en månad efter, men fick mens

Så försök nr 5 nu, så ingen ko på isen, ännu...

Jag är lite hypokondriskt av mig tror jag, därför jag funderar troligtvis. Är rädd för att inte lyckas! Längtar så :)
    Vad tråkigt att det blivit missfall :( 

Man vill ju så gärna att det ska ta sig, så jag förstår varför du undrar. Än så länge ser det ju lovande ut, om du plussat två gånger. Det visar att spermierna tar sig fram, att du ägglossar och att det kan fästa. 
    happylife skrev 2015-12-04 10:30:50 följande:

Funderar även på varför jag inte fått behålla de berfruktade äggen..hoppas på otur!

Det har i 99,9% av fallen inget med dig att göra. Det blir ofta befruktning även de månader man inte plussar, men det är så grymt många saker som ska klaffa för att det befruktade ägget ska bli ett barn. Det är petnoga hur cellerna delar sig, och i så tidigt skede är det lätt hänt att det blir en feldelning, och då är det kört. Embryoutvecklingen är extremt exakt, så det krävs så väldigt lite för att det ska gå åt pipsvängen. 

Så tänk inte att det beror på något du gör på något sätt, det är väldigt, väldigt ovanligt :) 
  • happylife
    Cyanea skrev 2015-12-04 14:51:41 följande:

Vad tråkigt att det blivit missfall :( 

Man vill ju så gärna att det ska ta sig, så jag förstår varför du undrar. Än så länge ser det ju lovande ut, om du plussat två gånger. Det visar att spermierna tar sig fram, att du ägglossar och att det kan fästa. Det har i 99,9% av fallen inget med dig att göra. Det blir ofta befruktning även de månader man inte plussar, men det är så grymt många saker som ska klaffa för att det befruktade ägget ska bli ett barn. Det är petnoga hur cellerna delar sig, och i så tidigt skede är det lätt hänt att det blir en feldelning, och då är det kört. Embryoutvecklingen är extremt exakt, så det krävs så väldigt lite för att det ska gå åt pipsvängen. 

Så tänk inte att det beror på något du gör på något sätt, det är väldigt, väldigt ovanligt :) 

Ja jättetråkigt :( tack snälla för fina ord <3 man får så lätt tunnelseende och negativa tankar!
  • happylife

Är det alltså så att det har fäst om man får ett plus?

Fått för mig att det aldrig fäst/fäst dåligt att det är därför det kommit ut

• Cyanea
    happylife skrev 2015-12-04 14:56:16 följande:

Är det alltså så att det har fäst om man får ett plus?

Fått för mig att det aldrig fäst/fäst dåligt att det är därför det kommit ut

Precis, fäster det inte så plussar man inte. 

Innan ägget fäst finns i princip inget hCG. Det finns andra hormoner i kroppen, men inte det. Ägget måste först utvecklas till blastocyst, kläckas ur sitt skal och fästa, vilket tar 5-10 dygn efter befruktningen. När det fäst ordentligt börjar cellerna som bildar moderkakan att producera hCG, så det är inte förrän då hCG stiger och man så småningom kan plussa. 

Har du plussat har ägget fäst, och i regel kan man inte få det att lossna vad man än gör. En del som väntar tvillingar till att börja med kan till och med få missfall med den ena, medan den andra sitter kvar i slemhinnan utan att åka med, så de klarar verkligen påfrestning. 

Att det kommer ut handlar om att det inte växer mer, av någon anledning, och då oftast på grund av någon felaktig celldelning. Ett organ kanske inte bildas, eller så bildas för många. Oavsett skulle ett sådant barn inte överleva :( 
  • happylife
    Cyanea skrev 2015-12-04 15:03:22 följande:

Precis, fäster det inte så plussar man inte. 

Innan ägget fäst finns i princip inget hCG. Det finns andra hormoner i kroppen, men inte det. Ägget måste först utvecklas till blastocyst, kläckas ur sitt skal och fästa, vilket tar 5-10 dygn efter befruktningen. När det fäst ordentligt börjar cellerna som bildar moderkakan att producera hCG, så det är inte förrän då hCG stiger och man så småningom kan plussa. 

Har du plussat har ägget fäst, och i regel kan man inte få det att lossna vad man än gör. En del som väntar tvillingar till att börja med kan till och med få missfall med den ena, medan den andra sitter kvar i slemhinnan utan att åka med, så de klarar verkligen påfrestning. 

Att det kommer ut handlar om att det inte växer mer, av någon anledning, och då oftast på grund av någon felaktig celldelning. Ett organ kanske inte bildas, eller så bildas för många. Oavsett skulle ett sådant barn inte överleva :( 

Okej stort tack för info! :)
  • Cyanea
    happylife skrev 2015-12-04 15:05:53 följande:

Jag kan då släppa mina hjärnspöken med fästningsproblematik hahaha! :)

Det tycker jag att du ska göra ;) Bara onödig oro för dig. Stort lycka till!! 
Svar på tråden Fråga ang glidmedel till er som haft kontakt med fertilitetsdoktorer