• Chikitita

Graviditetspenning, hur lång tid innan besked?

Det ska normalt ta max 30 dagar att få ett besked om graviditetspenning, står det på försäkringskassans hemsida. Ni som fått besked, har det blivit inom 30 dagar eller har det dragit ut på tiden? Jag är så arg för jag ringde till FK idag, precis en månad efter att jag lämnat in min ansökan. Då säger kvinnan jag pratar med att det är 30 dagar från att de fått in alla uppgifter. De 3 veckor det tog för dom att skicka inkomstförfrågan till min arbete räknas alltså inte. Och sen den kom in till dom i måndags har de inte ens tittat på den. Det har nu alltså gått 30 dagar och de har inte ens tittat på mitt ärende. Hon sa dock optimistiskt att jag kommer ju få ett besked inom 30 dagar. Tack, men då är det försent... Mitt barn kommer i januari

• Svar på tråden Graviditetspenning, hur lång tid innan besked?
  • AnneliR

Jag fick besked inom 2 veckor. Fick också skicka in inkomstförfrågan men det gjordes över nätet, lönekontoret skickade in det direkt. Får jag fråga varför du sökt graviditetspenning så sent? Jag sökte innan vecka 20 tror jag..

• Chikitita

Jag sökte sent för att jag inte visste om att det fanns först. Men hade dock de 30 dagarna som marginal. Svårt att veta tidigt i graviditeten med, hur kroppen kommer reagera på arbetet och hur man kommer må, två månader innan förlossning.

• AnneliR

Okej :) jag jobbar själv inom hemtjänsten så visste att jag inte skulle orka. Jag skulle iaf ringa och tjata på fk, få dom att snabba på det mer än dom gör. Hoppas du får svar snart! :)

• Fiffig

Jag har fått gravidpenning beviljat två gånger och båda gångerna har jag fått svar inom två veckor. Nu senast kom beskedet på brevlådan exakt en vecka efter att jag postat min ansökan. Jag ansökte dock ganska tidigt, redan kring vecka 22-23-någonting.

Inkomstuppgifter behövde jag inte lämna in före beslutet var taget. Tycker de borde kunna fatta beslut före det pappret har kommit in?

• Chikitita

Ja det känns lite bakvänt. Beslutet ska väl fattas baserat på vilka arbetsuppgifter man har och inte på vilken inkomst. Förstår inte varför de ens besvärar sig med att skicka inkomstförfrågan om de ändå tillslut nekar ens ansökan. Har inte hört talas om att det tagit så här lång tid för någon annan att få besked. De har visserligen sagt att det kan ta längre tid om det finns oklarheter i ansökan, men då skulle de höra av sig inom en vecka. Och jag har inte hört något.
    Ja, jag tänker fortsätta ringa och tjata på dom. Annars händer det nog ingenting

• attid89

För mig tog det längre tid än 30 dagar. Så jag är glad att jag sökte i god tid. Efter 30 dagar utan besked ringde jag och tjatade. Sen tog det väl drygt 10-14 dagar innan det var helt klar.

• Mälaröbo

Eftersom en gp beviljas utifrån att arbetet är olämpligt för en gravid så behöver man inte vänta med att söka. Hur man mår har öht inte med saken att göra. Mina besked kom efter ca 14 dgr.

• Chikitita

Då är jag iaf inte ensam. Kommer säkert inte få något besked alls i december för nu ska de väl ha julledigt på FK. Eller så får jag avslag nästa vecka.
    Optimismen är helt borta nu känner jag.

Jag visste som sagt inte om att det fanns att få förrns ganska sent i min graviditet, därav tog det tid innan ansökan. Men man ska ju beskriva vilka fysiska besvär man har med anledning av graviditeten och det hade jag inga alls innan 3:e trimestern. Svårt att förutspå det med första barnet. Jag tycker det är ganska rimligt att ansöka 30 dagar innan. Kommer dock vara betydligt tidigare ute om jag får fler barn.

• Axe

Jag skickade in alla papper den 4 november och fick svar innan 4e december. Men fk sa också att min arbetsgivare var väldigt snabb att skicka det behövde och hade skrivit ett väldigt bra intyg.

Svar på tråden Graviditetspenning, hur lång tid innan besked?