• mickaela94

Inskrivning på arbetsförmedlingen

Hur mycket pengar får man från arbetsförmedlingen då man aldrig haft arbete och vilken stad är det i?

Funderar på att skriva in mig men blir osäker på hur ekonomin kommer se ut då, har just nu aktivitetsersättning men vill och behöver ett jobb för att ekonomin för mig och sambon ska fungera

• Svar på tråden Inskrivning på arbetsförmedlingen
  • Annelie 76
    mickaela94 skrev 2015-12-04 22:21:24 följande:

Men något får man väl i månaden när man är inskriven där?

Du får pengar från a-kassan om du har sån, annars socbidrag. Om du inte kommer i åtgärd (praktik etc) då får du aktivitetsersättning baserad på a-kassan.
  • mickaela94
    Annelie 76 skrev 2015-12-04 22:23:39 följande:
    Du får pengar från a-kassan om du har sån, annars socbidrag. Om du inte kommer i åtgärd (praktik etc) då får du aktivitetsersättning baserad på a-kassan.
    Har ju aldrig haft ett jobb (slutade skolan för 1,5 år sedan) och pga sambons ekonomi kan jag inte gå på soc. så hur blir det då?
  • Ellie
    mickaela94 skrev 2015-12-04 22:41:43 följande:
    Har ju aldrig haft ett jobb (slutade skolan för 1,5 år sedan) och pga sambons ekonomi kan jag inte gå på soc. så hur blir det då?
    Då blir det så att du får mer pengar när du fått ett jobb. Man får som sagt ingenting för att vara inskriven på arbetsförmedlingen. De kan hjälpa dig med kurser, praktik mm, men egentligen säger de mest "du kan söka jobb i platsbanken".
  • Annelie 76
    mickaela94 skrev 2015-12-04 22:41:43 följande:
    Din enda "räddning" är att hamna i åtgärd, då får du aktivitetsersättning på lägsta belopp. Annars får din sambo försörja dig tills du hittar ett jobb.
  • mickaela94
    Annelie 76 skrev 2015-12-04 22:53:38 följande:
    Din enda "räddning" är att hamna i åtgärd, då får du aktivitetsersättning på lägsta belopp. Annars får din sambo försörja dig tills du hittar ett jobb.
    Åtgärd?
  • sportpappa

Prata med din handläggare på Försäkringskassan om hur du ska göra för att återgå i arbete. Tillsammans med Arbetsförmedlingen så kan du få arbetsträning m.m.

• Frontline

Till att börja med måste man väl ha varit med i a-kassan i 1 år och sen ska man ha jobbat minst 80 timmar i månaden i  6 månader om jag inte minns fel...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annelie 76
    mickaela94 skrev 2015-12-04 22:55:20 följande:
    Åtgärd?
    Praktik, jobbsökarkurs, utbildning dvs nån aktivitet via arbetsförmedlingen.
  • LaLola
    mickaela94 skrev 2015-12-04 21:30:39 följande:

och vilken stad är det i?

Vilken stad? Vad då?
  • mickaela94
    LaLola skrev 2015-12-05 11:44:05 följande:
    Vilken stad? Vad då?
    Tänkte om man fick olika mycket beroende på vart man bor ????
  • mickaela94
    sportpappa skrev 2015-12-04 22:57:41 följande:

Prata med din handläggare på Försäkringskassan om hur du ska göra för att återgå i arbete. Tillsammans med Arbetsförmedlingen så kan du få arbetsträning m.m.

Tack, ska ringa dit på måndag då ????
  • LaLola
    mickaela94 skrev 2015-12-05 13:33:37 följande:
    Tänkte om man fick olika mycket beroende på vart man bor ????
    Varför skulle man få det?
  • Långbenopluto
    mickaela94 skrev 2015-12-05 13:34:24 följande:
    Tack, ska ringa dit på måndag då ????
    Nej, du ska inte ringa, du ska gå dit.
  • nuharjagbytt
    Snövits skrev 2015-12-05 14:47:16 följande:

Nej, du ska inte ringa, du ska gå dit.

Nu var det prat om handläggaren på försäkringskassan och dit är bättre att ringa.
Svar på tråden Inskrivning på arbetsförmedlingen