• Maddsutt

Har fått Trokanterit - någon som haft och kan ge mig tips på övningar?

Hej!

För tre veckor sedan var jag och en vän i Kalmar. Vi gick på stan hela dagen och på kvällen gick vi ut och dansade och var ute halva natten. Jag hade jätteroligt!

Till saken hör att jag har diagnosen fibromyalgi. Jag sa till min vän X antal gånger att; "Jag kan inte gå så snabbt - jag kommer få ont då", "Nu har jag dansat så mycket, så jag får gå saktare. Men om du fryser, gå i förväg till hotellet?" 
    Min vän, liksom de flesta andra, förstår inte vad fibromyalgi är för något och har ingen förståelse för värken jag lider utav.

När jag vaknar på söndagen har jag en kraftig smärta i ena höften. Trots detta så får jag köra hem, eftersom min vän hade sovit dåligt pga att jag snarkat. 

Imorgon, söndag, är det tre veckor sedan och jag har fortfarande ONT i höften. I vissa rörelser, som promenad, har jag inte mer ont än vanligt. Men i andra rörelser gör det fruktansvärt ont! 

Jag valde att ringa 1177 nu på morgonen, då jag känt att något är "fel". SSK på 1177 var kanon! Hon sa att efter ha hört min beskrivning, min sjukdomshistoria, sin egen personliga erfarenhet och sin utbildning, så var hon nästan säker på att jag drabbats utav Trokanterit. 

Jag ska gå och köpa Ipren och börja äta det idag. Jag hoppas det inte kommer hålla i sig så länge som SSK på 1177 hade erfarenhet utav.

Min fråga till Er nu. Är det någon utav Er som också haft detta och som kan ge mig tips på vad jag kan göra för att lindra och behandla? Ssk på 1177 sa att det finns övningar? 

Tacksam för svar och ha nu en fin helg allesammans! 

Fibromyalgi - en sjukdom som tyvärr kan göra att andra sjukdomstillstånd lättare uppkommer
  • Svar på tråden Har fått Trokanterit - någon som haft och kan ge mig tips på övningar?
  • Långbenopluto

Om du googlar så hittar du en massa bra info om detta.

Du ska nog inte börja träna på en gång, ät medicin åtminstone en vecka först.

En del behöver cortisonsprutor.

Ring din VC på måndag för vidare undersökning och diagnos.

• idis78

Jag får detta med jämna mellanrum. Får kortisonsprutor för det.

Svar på tråden Har fått Trokanterit - någon som haft och kan ge mig tips på övningar?