• Livetsomelefant

Prinsessan Tuvstarr

Hej allihopa! Jo jag har en fråga angående sagan Tuvstarr av Helge Kjellin. (Den som John Bauer gjorde illustrationer kring.)

Ho det är så att jag skall göra en animerad kortfilm av historien som är inspirerad av John Bauers målningar. Sååå jag gick och köpte en bok där den skulle vara med. Men, den versionen i boken överensstämmer inte alls med den som jag läst på internet.

Bokens version: Prinsessan tuvstarr sitter på ängen när Älgen går förbe. Hon övertalar honom att få följa med. Under vägens gång möter de älvor som knycker prinsessans krona, och sedan ett skogsrå som knycker hennes klänning. Hennes guldhjärta tappar hon ner i vattnet. Älgen verkar inte heller vilja föra hem tuvstarr till slottet utan vill nog helst ha henne kvar hos sig själv, föralltid.

Internets version: Prinsessan rymmer in i den mörka skogen där hon träffar på ett gäng  troll. De försöker få henne att gifta sig med någon av dem. Hon vill inte så hon rymmer. Hon blir fångad av trollen och de stjäl hennes krona och kläder. Hon möter älgen som vill föra henne hem, men Tuvstarr vill inte hem. Hon tappar sitt guldhjärta ner i vattnet... Älgen försöker få hem henne, men det går inte...

De är ju liknande varandra, men en av dem är ju den rätta, men vilken?

Tacksamm för svar ! :O

• Svar på tråden Prinsessan Tuvstarr
  • WinterDawn

Bokens version är rätt.

Svar på tråden Prinsessan Tuvstarr