• Sindysindy

Mannens tvätt luktar surt

Läst flera trådar men vet inte hur jag ska göra. Mina kläder luktar aldrig surt men hela hans garderob luktar surt och så fort man tvättar hans kläder luktar tvätten sur trots bra, ren maskin och sköljmedel. Börjar fundera på om det är träningskläderna eller jobbkläderna eller vad det nu är för alla kläderna luktar surt. Ska man tvätta allt i hans garderob med något annat för att bli av med dofterna? Mina kläder påverkas ju av doften när mycket av hans kläder är med i tvätten.. 

• Svar på tråden Mannens tvätt luktar surt
  • glutten

Tvätta allt som tål det på 60. Kläderna luktar surt för att de inte blivit riktigt rena. Det blir så med handdukar om man hela tiden tvättar dem i 40 grader, till exempel. AVSKYR det.

• glutten

(Jag tvättar fö aldrig träningskläder med övrig tvätt på 40, för då blir det sådär.)

• Sindysindy

Det är träningskläderna alltså... vad klarar av 60 grader då? Han har bombulls t-shirt och jeans mest. 

• Pentra

Innan tvätt; lägg hans kläder i blöt i en hink med en blandning av 10 liter vatten och 2 deciliter ättika. Låt ligga i ca 20 minuter. (Denna behandling kan ibl. ge vissa färgförändringar, men det har aldrig drabbat oss här hemma.) Tvätta sedan hans tvätt som vanligt i maskinen. Ibl. så kan det även vara en god idé att som avslutning hälla ättika i sköljvattnet ist för sköljmedel. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• glutten
    Sindysindy skrev 2015-12-05 13:22:30 följande:

Det är träningskläderna alltså... vad klarar av 60 grader då? Han har bombulls t-shirt och jeans mest. 

Du får väl tala om för honom att han ska ta tag i detta. Nog kan han ta hand om sin egen tvätt?
  • LaLola
    Sindysindy skrev 2015-12-05 13:22:30 följande:

Är tvättråden inte kvar?
  • ejrhfw

90 grader: handdukar, kökshanddukar, ljusa sängkläder och frotté

60: alla trosor och kalsonger, toppar, t-shirts, långkalsonger, strumpor, det mesta av dottern kläder (tights, tunikor mm),  färgade/mönster sängkläder, mörk/färgad frotté

40: tjocktröjor, jeans, ytterkläder, stickat

Färgen på plagget påverkas ju högre temperatur du men du blir oftast av med fläckar bättre utan att behandla dessa med något extra medel. Torktumlar aldrig och har endast sköljmedel till stickat ibland. Använder olika tvättmedel till vitt resp. färgat.

• Farfallos

Ättika is da shit!

Kläder med lite syntet i verkar bakterierester sätta sig extra hårt i, och jag som alltid har funktionskläder underst råkar ofta ut för detta med dålig lukt. Så fort någon tröja börjar lukta det minsta så lägger jag allihopa i en hink med varmt vatten och ättika över natten eller några timmar innan jag sköljer ur dem och slänger dem i tvättmaskinen.

Jag inbillar mig dessutom att sköljmedel påskyndar processen, så jag tvättar aldrig dessa tröjor med sköljmedel.

• Kristalii

Min mans t-shirts luktade sunk. Ett par bad med ättika och byte av deo gjorde susen. Inte för jag tror den nya deon var så mycket effektivare utan den hade en annan doft som inte fastnade i t-shirtarna på samma sätt.

• BuoBä

Instämmer om ättika. Blötlägg och tvätta nu första gången, som flera andra har skrivit, för att få bort lukten. Sen kan du i förebyggande syfte alltid köra kläderna med ca 1 dl ättika i maskinen. Jag brukar hälla den i en tvättboll, och tvättmedlet antingen i en annan tvättboll eller i tvättmedelsfacket.

• Sindysindy

Tack alla, det är mest han som tvättar faktiskt men detta med lukten var ett mysterium som vi nu kanske kan lösa :)

• Sindysindy
    LaLola skrev 2015-12-05 13:57:20 följande:
    Är tvättråden inte kvar?
    Farfallos skrev 2015-12-05 14:19:35 följande:

Ättika is da shit!

Kläder med lite syntet i verkar bakterierester sätta sig extra hårt i, och jag som alltid har funktionskläder underst råkar ofta ut för detta med dålig lukt. Så fort någon tröja börjar lukta det minsta så lägger jag allihopa i en hink med varmt vatten och ättika över natten eller några timmar innan jag sköljer ur dem och slänger dem i tvättmaskinen.

Jag inbillar mig dessutom att sköljmedel påskyndar processen, så jag tvättar aldrig dessa tröjor med sköljmedel.

Tvättråden är ju 40 på vanliga t-shirts och det verkar bara va hans bomullskläder som luktar upptäckte jag nu idag efter tvätt. 
Svar på tråden Mannens tvätt luktar surt