• Rosen5824

Glögg och gravid

Mest nyfiken på hur andra gravida tänker.

Jag fick tacka nej till glögg igår efter att en vän tagit med sig en flaska som hon sa var alkoholfri, men när jag läser på förpackningen står det 2.2 %. Jag ansåg att det var för mycket för att räknas som alkoholfritt. Jag drick sällan ändå men vännen vet inte att jag är gravid.
    En annan vän som fått veta att jag är gravid sa till mig efteråt att hon stött på andra mammor som druckit när det varit glögg som är på 2.2%. Kanske inte så mycket men ändå. 

Vad tycker ni? Är 2.2% ok att dricka eller tycker ni att det är för mycket? 

• Svar på tråden Glögg och gravid
  • Anonym (.)

Ger du barn 2.2%? Nej trodde inte de. Skillnaden är att födda bebisar syns det att dom är fulla, bebisar i magen är det i de tysta.

• Anonym (not ok)

Nej 2,2% är inte ok att dricka som gravid enligt mig. Jag dricker saker som har max 0,5% i sig.

• Anonym (mor)
    Rosen5824 skrev 2015-12-05 14:17:11 följande:

Mest nyfiken på hur andra gravida tänker.

Jag fick tacka nej till glögg igår efter att en vän tagit med sig en flaska som hon sa var alkoholfri, men när jag läser på förpackningen står det 2.2 %. Jag ansåg att det var för mycket för att räknas som alkoholfritt. Jag drick sällan ändå men vännen vet inte att jag är gravid.
    En annan vän som fått veta att jag är gravid sa till mig efteråt att hon stött på andra mammor som druckit när det varit glögg som är på 2.2%. Kanske inte så mycket men ändå. 

Vad tycker ni? Är 2.2% ok att dricka eller tycker ni att det är för mycket? 

Varför chansa? Handlade det om att du ville dölja din graviditet? eller?
  • Rosen5824
    Anonym (mor) skrev 2015-12-05 14:27:38 följande:
    Varför chansa? Handlade det om att du ville dölja din graviditet? eller?
    Jag tackade ju nej. Och vännen frågade inte varför jag inte ville dricka, ville bara veta om det var några gravida som skulle dricka som min andra vän menade att de fanns.
    Skulle aldrig dricka nu när jag väntar barn :)
    Anonym (not ok) skrev 2015-12-05 14:26:25 följande:

Nej 2,2% är inte ok att dricka som gravid enligt mig. Jag dricker saker som har max 0,5% i sig.

Jag håller definitivt med om 0,5%. Blev så förvånad över att min vän ansåg att 2.2 skulle vara alkoholfritt :/
  • Tallbarr12

Nej, 2.2% är absolut för mycket! Det funkar heller inte att stormkoka vinglögg, kan bli 5 vol% kvar efter kokning av 14%-ig glögg.

Jag gjorde hemmagjord alkoholfri glögg i år på svarta vinbär och kryddor. Riktigt gott, är inte så glad i saftglöggen i affärerna.

• Anonym (Suusi)

En liten glöggmugg med 2,2% hade jag tagit. Helt ofarligt då det är både liten mängd och mycket låg alkoholhalt.

• Anonym (Nja)

Nej, jag dricker inte heller 2,2% glögg eller cider, finns ju alkoholfria. Morbergs ska tydligen vara väldigt god, och även god jul glöggen. Men vet många som räknat all glögg kan köpa i vanlig affär som alkoholfritt.

Däremot har elvaåringen fått smaka, bara han själv inte vet för han tror att allt som innehåller alkohol= man blir full.

• Anonym (mor)
    Anonym (Suusi) skrev 2015-12-05 14:40:19 följande:

En liten glöggmugg med 2,2% hade jag tagit. Helt ofarligt då det är både liten mängd och mycket låg alkoholhalt.

Samma här. Måtta med all noja.
  • Anonym (Suusi)
    Anonym (mor) skrev 2015-12-05 14:50:34 följande:
    Samma här. Måtta med all noja.
    Precis, samma sak med kaffe. Drick ditt kaffe, det är HUR lugnt som helst. Ät lax, men inte varje dag. Samma med strömming.

Det enda jag reserverar mig mot är rökning.
  • BuoBä

Med tanke på hur små mängder glögg man dricker i taget så dricker jag lättglögg 2,2% om det bjuds.

Svar på tråden Glögg och gravid