• Klea

Borde vi byta ut Kalle Ankas jul?

Läste en diskussion angående att Kalle Ankas jul är så förlegad i tiden och att den är för ojämnställd, för lite kvinnliga huvudroller och moral som inte ligger i tiden. Minns hur Disney klippte bort bitar ur Tomtens Verkstad för några år sedan vilket skapade ramaskri.

Är det i tiden att byta ut Kalle Ankas jul mot något modernare? Eller ska vi hålla i traditionerna som alltid?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde vi byta ut Kalle Ankas jul?
  • KingOfKings

Vad finns det för alternativ? Kulturmarxistiskt skit? Nejtack.

Bättre om vi återinför originalet av Kalle Ankas jul istället för något censurerat skit.

• Gert

Ja. Kalle Ankas jul är ändå så tråkig. Bättre att byta ut den mot Tintin firar jul i Kongo eller Pippi Långstrump firar jul på de sju haven.

Give ´em Hell!
  • Klea
    KingOfKings skrev 2015-12-05 17:54:44 följande:

Vad finns det för alternativ? Kulturmarxistiskt skit? Nejtack.

Bättre om vi återinför originalet av Kalle Ankas jul istället för något censurerat skit.

Bra fråga. Nån hopklipp av nått nyare jultecknat kanske... Jag har då gärna kvar Kalle.

Men ni som röstat Ja får gärna komma med alternativ (och motivering om ni vågar ;)
  • Aniiee

Skippa Kalle om du vill. Personligen tycker jag att det i alla fall är dags för en omdubbning. Men det finns MYCKET bättre julfilmer (och till och med hopkok som det som går på SVT FRÅN DISNEY!) som man kan visa för barnen på julafton, som dessutom faktiskt lägger vikten på just jul. För ärligt, hur julig är egentligen Kalle anka och hans vänner önskar God Jul jämfört med till exempel:

A Disney Christmas Gift innehåller intro från Disneyland där det pyntas för jul under sång, kortfilmerna Sleigh Ride, Pluto's Christmas Tree (är väl den enda juliga kortfilmen i sverige, tillsammans med jultomtens verkstad), Bambi på isen, You can fly ur Peter Pan (ok, inte så julig), The clock watcher, en bit ur Svärdet i stenen (vinter), Bibbedi-bobbedi-boo ur Askungen (inte så juligt), The night before christmas. Alla kort/filmerna är gamla, före 70-talet.

Disney's Christmas Favourites innehåller en mix av gamla och modernare kortfilmer. Mickey's mixed nuts, A christmas Curella, Toy tinkers, Snow place to hide

Mickey's Christmas Carol är väl egentligen på top 5 versionerna av A christmas carol som någonsin gjorts. Vilket är skickligt på vara en halvtimme

Mickey's Once och Twice Upon a Christmas är ytterligare en handfull kortfilmer. Once är tecknad och Twice är dator-animeras.

Snowed in at the House of Mouse var en julspecial för tv-serien House of Mouse och följer dess form som stage-show med filmvisning. Igen lite mixat gammalt och nytt, och både Pluto's christmas tree och Mickey's christmas carol är med 

Jag säger INTE (officiellt) att något av detta är bättre än det som går på SVT på julafton, men det är definitivt alternativ att kolla in om man har tröttnat på den gamla reprisen. Jag vill väldigt gärna även slänga in Donald's snow fight, The art of Skiing, Winnie the Pooh A Very Merry Pooh Year och (faktiskt) Beauty and the Beast: The Enchanted christmas

ALLA dessa filmer är under timmen lång (de flesta är kortfilmer) utom Puh som är ganska exakt en timme och Skönheten och odjuret som är lite dryga timmen. De flesta finns även på svenska, även om jag skrivit de engelska titlarna nu.

disney.wikia.com/wiki/Sleigh_Ride
    disney.wikia.com/wiki/Pluto%27s_Christmas_Tree
    disney.wikia.com/wiki/The_Clock_Watcher
    disney.wikia.com/wiki/The_Night_Before_Christmas
    disney.wikia.com/wiki/Mickey%27s_Mixed_Nuts
    disney.wikia.com/wiki/A_Christmas_Cruella
    disney.wikia.com/wiki/Toy_Tinkers
    disney.wikia.com/wiki/Snow_Place_to_Hide
    disney.wikia.com/wiki/Mickey's_Christmas_Carol
    disney.wikia.com/wiki/Mickey's_Once_Upon_a_Christmas
    disney.wikia.com/wiki/Mickey's_Twice_Upon_a_Christmas
    disney.wikia.com/wiki/Donald's_Snow_Fight
    disney.wikia.com/wiki/The_Art_of_Skiing
    disney.wikia.com/wiki/Winnie_the_Pooh:_A_Very_Merry_Pooh_Year
    disney.wikia.com/wiki/Beauty_and_the_Beast:_The_Enchanted_Christmas

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee

Värst vad tyst det blev. För mycket att ta in?

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Klea
    Aniiee skrev 2015-12-06 01:07:29 följande:

Värst vad tyst det blev. För mycket att ta in?

Kanske ska notera att jag ställde frågan ur ett neutralt perspektiv. Jag är varken för eller mot. Så det är inte mig du ska övertyga (om det nu var din tanke)
  • Aniiee
    Klea skrev 2015-12-06 15:18:09 följande:
    Kanske ska notera att jag ställde frågan ur ett neutralt perspektiv. Jag är varken för eller mot. Så det är inte mig du ska övertyga (om det nu var din tanke)
    Nej, jag försöker inte övertyga någon om något, jag bara pekar på att alternativen finns, om man vill ha dem. 
  • flygrl

Jag vill ha kvar Kalle på julafton damn it! Brukar va hos föräldrarna över jul och älskar kolla Kalle uppkrupen i soffan med hela familjen (fast soffan räcker inte till alla). Finns inget mysigare.

Aniiee skrev 2015-12-05 18:44:18 följande:

Skippa Kalle om du vill. Personligen tycker jag att det i alla fall är dags för en omdubbning. Men det finns MYCKET bättre julfilmer (och till och med hopkok som det som går på SVT FRÅN DISNEY!) som man kan visa för barnen på julafton, som dessutom faktiskt lägger vikten på just jul. För ärligt, hur julig är egentligen Kalle anka och hans vänner önskar God Jul jämfört med till exempel:

A Disney Christmas Gift innehåller intro från Disneyland där det pyntas för jul under sång, kortfilmerna Sleigh Ride, Pluto's Christmas Tree (är väl den enda juliga kortfilmen i sverige, tillsammans med jultomtens verkstad), Bambi på isen, You can fly ur Peter Pan (ok, inte så julig), The clock watcher, en bit ur Svärdet i stenen (vinter), Bibbedi-bobbedi-boo ur Askungen (inte så juligt), The night before christmas. Alla kort/filmerna är gamla, före 70-talet.

Disney's Christmas Favourites innehåller en mix av gamla och modernare kortfilmer. Mickey's mixed nuts, A christmas Curella, Toy tinkers, Snow place to hide

Mickey's Christmas Carol är väl egentligen på top 5 versionerna av A christmas carol som någonsin gjorts. Vilket är skickligt på vara en halvtimme

Mickey's Once och Twice Upon a Christmas är ytterligare en handfull kortfilmer. Once är tecknad och Twice är dator-animeras.

Snowed in at the House of Mouse var en julspecial för tv-serien House of Mouse och följer dess form som stage-show med filmvisning. Igen lite mixat gammalt och nytt, och både Pluto's christmas tree och Mickey's christmas carol är med 

Jag säger INTE (officiellt) att något av detta är bättre än det som går på SVT på julafton, men det är definitivt alternativ att kolla in om man har tröttnat på den gamla reprisen. Jag vill väldigt gärna även slänga in Donald's snow fight, The art of Skiing, Winnie the Pooh A Very Merry Pooh Year och (faktiskt) Beauty and the Beast: The Enchanted christmas

ALLA dessa filmer är under timmen lång (de flesta är kortfilmer) utom Puh som är ganska exakt en timme och Skönheten och odjuret som är lite dryga timmen. De flesta finns även på svenska, även om jag skrivit de engelska titlarna nu.

disney.wikia.com/wiki/Sleigh_Ride

disney.wikia.com/wiki/Pluto%27s_Christmas_Tree

disney.wikia.com/wiki/The_Clock_Watcher

disney.wikia.com/wiki/The_Night_Before_Christmas

disney.wikia.com/wiki/Mickey%27s_Mixed_Nuts

disney.wikia.com/wiki/A_Christmas_Cruella

disney.wikia.com/wiki/Toy_Tinkers

disney.wikia.com/wiki/Snow_Place_to_Hide

disney.wikia.com/wiki/Mickey's_Christmas_Carol

disney.wikia.com/wiki/Mickey's_Once_Upon_a_Christmas

disney.wikia.com/wiki/Mickey's_Twice_Upon_a_Christmas

disney.wikia.com/wiki/Donald's_Snow_Fight

disney.wikia.com/wiki/The_Art_of_Skiing

disney.wikia.com/wiki/Winnie_the_Pooh:_A_Very_Merry_Pooh_Year

disney.wikia.com/wiki/Beauty_and_the_Beast:_The_Enchanted_Christmas

...och inga omdubbningar tack! Allt ska va som vanligt. För visst har man väl visat Kalle & hans vänner i flera tusen år??? ;)

Är det nån sorts färdiga mixer av Disney filmer du nämner? Typ det som går nu på julafton? Kan man köpa tex. A Disney Christmas Gift på DVD och då få med alla dom där filmerna? Finns Song of the South med på nån av dom? ;)

Nästan så jag tänker att en sån kunde va nåt för SVTs julafton?!

All hail movie & musical goddess Anniiee!
  • Aniiee
    flygrl skrev 2015-12-06 17:13:22 följande:

Jag vill ha kvar Kalle på julafton damn it! Brukar va hos föräldrarna över jul och älskar kolla Kalle uppkrupen i soffan med hela familjen (fast soffan räcker inte till alla). Finns inget mysigare.

...och inga omdubbningar tack! Allt ska va som vanligt. För visst har man väl visat Kalle & hans vänner i flera tusen år??? ;)

Är det nån sorts färdiga mixer av Disney filmer du nämner? Typ det som går nu på julafton? Kan man köpa tex. A Disney Christmas Gift på DVD och då få med alla dom där filmerna? Finns Song of the South med på nån av dom? ;)

Nästan så jag tänker att en sån kunde va nåt för SVTs julafton?!

All hail movie & musical goddess Anniiee!
    Det är många som vill hade som det brukar vara =P Ända sedan TV-s barndom för en 60 år sedan.

Yes, alla fetmarkerade är DVD/Bluraytitlar, så de kan man köpa, var för sig, då. A Disney christmas gift kan vara lite svår att hitta, dock, men de andra finns att köpa.

Nu tar du väl ändå i så du spräcker dig?
     =P
  • ella84ella

'Är det i tiden att byta ut Kalle Ankas jul mot något modernare? Eller ska vi hålla i traditionerna som alltid?'

Så, rösta ja för att behålla? Eller betyder ja byta ut?

Jag vill behålla :) helst det oklippta originalet, visst kanske uttjatat vid det här laget och finns mycket annat, men det är ändå tradition :) välbekant, den där blandade känslan när det är dags IGEN... ser gärna annat också, både nytt och gammalt :)

• flygrl
    Aniiee skrev 2015-12-06 18:00:13 följande:

Det är många som vill hade som det brukar vara =P Ända sedan TV-s barndom för en 60 år sedan.

Yes, alla fetmarkerade är DVD/Bluraytitlar, så de kan man köpa, var för sig, då. A Disney christmas gift kan vara lite svår att hitta, dock, men de andra finns att köpa.

Nu tar du väl ändå i så du spräcker dig?

=P

Ok, tack!

Smöra e liksom inte min gren. Nånsin. Men jag har aldrig blivit så imponerad av nån forum deltagare va gäller kunskaper om film, musicals och mycket mycket mer. Du kan otroligt mycket och kan snabbt presentera långa förteckningar över det ena och andra. Amazing!!! :)
    ella84ella skrev 2015-12-06 19:18:59 följande:

'Är det i tiden att byta ut Kalle Ankas jul mot något modernare? Eller ska vi hålla i traditionerna som alltid?'

Jag vill behålla :) helst det oklippta originalet, visst kanske uttjatat vid det här laget och finns mycket annat, men det är ändå tradition :) välbekant, den där blandade känslan när det är dags IGEN... ser gärna annat också, både nytt och gammalt :)

Frågan var "Borde vi byta ut Kalle Ankas jul?". Jag röstade nej för jag vill inte byta ut Kalle mot nåt annat.
  • Aniiee
    flygrl skrev 2015-12-06 22:23:20 följande:
    Ok, tack!

Smöra e liksom inte min gren. Nånsin. Men jag har aldrig blivit så imponerad av nån forum deltagare va gäller kunskaper om film, musicals och mycket mycket mer. Du kan otroligt mycket och kan snabbt presentera långa förteckningar över det ena och andra. Amazing!!! :)
    ella84ella skrev 2015-12-06 19:18:59 följande:

Eller, som andra skulle uttrycka det: Jag har inget liv.... =P
  • flygrl
    Aniiee skrev 2015-12-06 22:46:45 följande:

Eller, som andra skulle uttrycka det: Jag har inget liv.... =P

Fast du har ju familj, hund (eller flera?), jobb...knappast nån "som inte har ett liv".
  • Stårschan

Man kan inte "byta ut" Kalle Ankas Jul. Antingen är Kalle kvar, eller så tar man bort Kalle. Man kan inte påverka folks jultraditioner såpass att man kan bestämma att de ska titta på något annat om de inte får se Kalle.

Skulle SVT välja att plocka bort Kalle är det nog många som ändå skulle bänka sig vid TV:n klockan tre och titta på Kalles Jul på DVD istället. De som inte vill titta nu gör det inte heller, och de som har Kalle som en naturlig del av julfirandet skulle se till att fortsätta med det ändå.

Att byta ut Kalle vore ungefär som om handeln hade bestämt sig för att folk skulle byta ut sillen mot varm korv. De som ville ha sill skulle väl köpa det ändå.

• Pentagram

Meh, för mig, personligen, är Kalle Anka på julafton mer av ett störomoment än en tradition (eller kanske ett traditionellt störomoment, då).

Jag tillägger att traditioner vanligtvis ses ur ett personligt perspektiv. Det vi är uppväxta med, även om det inte är äldre än vi själva, ses som oruckliga traditioner  medan nyare stuff är modernt tjafs som ingen behöver.

Svar på tråden Borde vi byta ut Kalle Ankas jul?