• Ric

Hjälp! 9 månaders vaknar hela tiden för o äta :/

Hej

Jag är i stort behov av råd just nu.

Har en 9 månaders som fortfarande vaknar för att äta under nätterna. Ibland vaknar hon varje 2 timmar och ibland varje 3 timmar. Jag är helt slut orkar inte mer! Är så tröttt på att inte hinna somna om innan hon är uppe o skriker igen. Hon tar fortfarande bröstet under natten, har vid 2 tillfällen provat med flaska välling istället trodde att det skulle mätta mer så hon sover längre men det hjälpte inte för hon drack upp flaskan och efter 2 timmar vaknade hon för att amma igen. Har försökt att ge nappen ist men hon vägrar o blir då hysterisk. Senaste 2 dagarna har jag testan o låta henne gråta tills hon somnar om och det hjälpte inte heller något vidare för efter 10-15 min vaknar hon igen o vägrar somna om förräns hon får äta.

Snälla vad ska jag göra? Jag är så trött, har inte sovit en hel natt på 9 mån, orkar bara inte mer. Någon som haft likadant? Vad gjorde ni? Kommer hon sluta med nattmålen av sig sj? Ska jag bara stå ut?

Innan nattningen äter hon gröt, sedan somnar hon av sig sj i sin säng när jag lagt henne. Så att få henne o sova är inget problem desamma gäller när hon ätit klar under natten då sommar hon i sängen igen utan problem. Problemet är bara att hon vaknar så ofta för o äta.

Tacksam för råd.. :/

• Svar på tråden Hjälp! 9 månaders vaknar hela tiden för o äta :/
  • Gorgath

Chilla, det kommer gå över av sig självt. Du kan ju sluta ha henne i en egen säng ett tag. Sov tillsammans istället så behöver ingen av er vakna till lika mycket utan du kan amma i sömnen istället.

• MrsP79

Jag har nog tyvärr inte nåt bra råd, men jag vill säga att du verkar vara en kämpe, du har ju verkligen provat massor av de tips som folk brukar ge. Förstår att det måste vara jättejobbigt. Äter hon bra på dagen? Det kan ju bli en ond cirkel liksom, att hon äter på natten istället för dagen. Jag skulle nog ändå satsa på att försöka att inte ge henne mat på natten och prova med det några nätter. Jag läser ju att du har provat det, men tror du att du skulle klara att inte ge henne på en hel natt? Men först, har du någon som kan ta henne en natt, så att du kan sova ut? Det här är bara mina egna tankar, hoppas någon annan har något bättre råd. Lycka till!

• MrsP79

Och ja, hon kommer sluta äta på nätterna förr eller senare!

• Grodis15

Jag har samma problem med min snart 10 månaders. Efter 23:00 vaknar hon var 1,5-3e timme för att amma. Hittills har jag accepterat det bara men nu börjar jag känna mig trött..

Följer tråden för tips.

• Marie90

Samsov! Min son var likadan fram till ganska nyligen (11mån) och vi samsov så jag kunde amma "i sömnen" helt ärligt så var jag knappt vaken hälften av gångerna.. Framförallt så vaknar han inte lika ofta när han sover med oss, ofta räcker det med att han vänder sig mot mig och lägger en hand på bröstet för att liksom känna att det finns där.. Är likadant nu när vi gått över på välling, bara han får känna hud mot hud så somnar han om...

• Grodis15
    Marie90 skrev 2015-12-06 14:01:00 följande:

Samsov! Min son var likadan fram till ganska nyligen (11mån) och vi samsov så jag kunde amma "i sömnen" helt ärligt så var jag knappt vaken hälften av gångerna.. Framförallt så vaknar han inte lika ofta när han sover med oss, ofta räcker det med att han vänder sig mot mig och lägger en hand på bröstet för att liksom känna att det finns där.. Är likadant nu när vi gått över på välling, bara han får känna hud mot hud så somnar han om...

Vi samsover redan och jag vaknar varje gång hon vaknar vilket i snitt är varannan timme..
  • Ric

Tack för svaren.

Ja hon äter bra på dagarna så jag tror inte det är problemet. Samsover redan med min 5 åring så att ha ännu ett barn i sängen känns inte så lockande. Men fortsätter det såhär så får jag väl ändå testa.

Jag måste ta nätterna under veckan när pappan jobbar, han säger att han ska ta henne när det är helg men han sover så tungt o vaknar inte ens när hon gråter så det blir ändå jag som vaknar o går upp. Har inga mor/farföräldrar i närheten heller så man kan få hjälp.

Inatt försökte jag ge nappen ist men hon sov jättedåligt o var grinig hela tiden. Tillslut vaknade hon kl 5 och vägrade somna om så jag ammade henne och hon verkade vara väääldigt hungrig.

Svar på tråden Hjälp! 9 månaders vaknar hela tiden för o äta :/