• Anonym (Chailattelover)

Okej att dricka chai latte som gravid?

Hej.
    Ni vet chai latte som man kan köpa på espresso house, är det på något sätt farligt att dricka det som gravid då och då?

Vet att kaffe/te inte är bra i större mängder, men vet inte riktigt exakt vad chai latte innehåller så jag vet inte vad som gäller just den drycken. 

Är i vecka 11 så är mest rädd för att öka risken för missfall, och inte så mycket på att barnet skadas (för det tror jag knappast barnet gör av lite chai latte då och då).

• Svar på tråden Okej att dricka chai latte som gravid?
  • Anonym (jaja)

Chai latte är bara det moderna ordet för te med mjölk. Te kan bli olämpligt om man dricker mer än 1,2 liter om dagen som gravid pga koffeinet. Om det då är utblandat med mjölk till hälften så är vi uppe i 2,4 liter om dagen. 

Nej, naturligtvis är det inte farligt.

Ett bra tips är att försöka släppa oron lite grann och försöka tänka rimlighet...

Ja, jag vet att man är orolig som gravid och särskilt första gången men nånstans måste man väl ändå försöka sansa sig en aning i alla fall och inte glömma bort all logik?

TS, jag riktar mig inte enbart direkt till dig utan det är så vanligt fenomen att folk helt tappar tankeförmågan som gravida. Snart är folk oroliga över att ett glas vatten ska skada fostret. Det går till sån överdrift nuförtiden och man glömmer att det föds miljontals bebisar och har så gjort i tusentals år. Naturligtvis dör inte ett barn av en kopp te liksom.

• Lena

Det är te med kryddor och mjölk. Ransonera enligt rekommendationer för te

Svar på tråden Okej att dricka chai latte som gravid?