• Anonym (TS)

Ska jag våga säga upp mig?

Har ett fast jobb. Tjänar helt ok, men pendlar mycket så det går minst 3000:- på detta. Trivs ej på jobbet och vill verkligen vidare i livet. Har läst lite på högskolan, men behöver några ämnen till.
    Har nu sökt dessa ämnen till våren, och min plan är att plugga rejlt, satsa för en gångs skull och söka till högskolan i höst.
    Min enda oro är hur ekonomin ska se ut över sommaren, antar att det ej blir csn då?
    Är gift och min make tjänar bra med pengar så vi klarar oss alltid. Men ändå...

(obs vill ej ta tjänstledigt då jag inte vill tillbaka till mitt jobb sen.)

Tips? Pepp? Någon som vågat bryta upp från tryggt kjobb för att satsa på utbildning eller andra drömmar?
    Vill sä gärna komma vidare i livet!

• Svar på tråden Ska jag våga säga upp mig?
  • Anonym (Do it!!)

Livet är kort!!

Jag bytte inte i tid och blev svårt sjuk...

Nu byter jag blad i livet. Vilka människor är roligast? De som kör i samma hjulspår eller de som utforskar?

• Anonym (TS)
    Anonym (Do it!!) skrev 2015-12-06 21:50:35 följande:

Livet är kort!!

Jag bytte inte i tid och blev svårt sjuk...

Nu byter jag blad i livet. Vilka människor är roligast? De som kör i samma hjulspår eller de som utforskar?

vad tråkigt för dig, hoppas du mår bättre nu :(

tack för ditt svar! 
  • Anonym (Madde)

Bara gör det. Du måste ju inte jobba då du skriver att ni skulle klara er bra ändå. Trivs du inte så är det anledning nog. Jag har sagt upp mig två gånger. En gång för att jag inte pallade med skiten mer, och en gång för att jag skulle åka utomlands. Vantrivs du så säg upp dig, låt inte rädsla hålla dig tillbaka.

• Anonym (TS)
    Anonym (Madde) skrev 2015-12-06 21:57:41 följande:

Bara gör det. Du måste ju inte jobba då du skriver att ni skulle klara er bra ändå. Trivs du inte så är det anledning nog. Jag har sagt upp mig två gånger. En gång för att jag inte pallade med skiten mer, och en gång för att jag skulle åka utomlands. Vantrivs du så säg upp dig, låt inte rädsla hålla dig tillbaka.

Tack! Skönt att höra från fler som vågat.
    Jag vantrivs mycket. Ont i magen på tåget varenda gång, slitigt jobb psykiskt och det är ofta konflikter i arbetsgruppen.
  • Anonym (Listen)

Lyssna på de ovan de har bra och sunda råd!

Håller med!

• Anonym (Tjänstledigt)

Varför inte ta tjänstledigt? Du behöver ju inte gå tillbaka men har möjligheten plus att det är bättre att söka jobb när man har jobb....

• Anonym (TS)
    Anonym (Tjänstledigt) skrev 2015-12-06 22:02:33 följande:

Varför inte ta tjänstledigt? Du behöver ju inte gå tillbaka men har möjligheten plus att det är bättre att söka jobb när man har jobb....

Men tänk om de vägrar tjänstledigt? Vet att man har rätt till det vid studier, men argbetsgivaren har ju också rätt att skjuta på den tjänstledigheten ett halvår. 
  • Anonym (Do it!!)

Blir orolig för dig, det var så det började för mig :/ gick med sånt för länge! Du behöver inte ha det så alls! Det måste finnas andra jobb att trivas på! Jag mår mkt bättre nu. Ser nyktert på jobbet när man inte är i det. Det är en stor skillnad när man får distans till det. Kändes som man var där dygnet runt.

• Anonym (plan a och b)
    Anonym (TS) skrev 2015-12-06 22:05:24 följande:
    Men tänk om de vägrar tjänstledigt? Vet att man har rätt till det vid studier, men argbetsgivaren har ju också rätt att skjuta på den tjänstledigheten ett halvår. 
    Men försök. Vägrar de så säger du upp dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Do it!!) skrev 2015-12-06 22:07:11 följande:

Blir orolig för dig, det var så det började för mig :/ gick med sånt för länge! Du behöver inte ha det så alls! Det måste finnas andra jobb att trivas på! Jag mår mkt bättre nu. Ser nyktert på jobbet när man inte är i det. Det är en stor skillnad när man får distans till det. Kändes som man var där dygnet runt.

ja, jag tycker inte att det är värt det längre helt enkelt :/ 
    just nu vet jag inte om något annat jobb lockar, utan det är främst att läsa mer =)
  • Fru Ve

Jag tycker också du ska söka tjänstledigt och i så fall säga upp dig istället om arbetsgivaren krånglar. Alltid bättre att ha jobbet kvar i botten tills du kan hitta något nytt efter studierna. Något oplanerat kan ju hända som gör att det inte blir som du tänkt dig och det är ändå en trygghet då att ha en anställning även om man inte gillar jobbet. Det är väl bara att du säger upp dig när du är klar med studierna sen? Ska du plugga något som leder till ett yrke där du säkert får jobb sen? Eller är det mer strökurser och att du sen hoppas hitta annat jobb?

• Anonym (TS)
    Anonym (plan a och b) skrev 2015-12-06 22:08:11 följande:
    Men försök. Vägrar de så säger du upp dig.
    Ja, jag ska tänka på det! 
    En släkting till mig tipsade också om tjänstledigt nämligen.... men jag trodde att jag var förpliktigad att gå tillbaka då. Vill liksom inte ens jobba där under sommaren heller just nu.
  • RosaSmurf

Ta tjänstledighet för studier och säg sedan upp dig när studierna är i box. Tar du tjänstledighet kan du jobba under sommaren. Även om man tar tjänstledighet kan man säga upp sig sedan.

• Anonym (TS)
    Fru Ve skrev 2015-12-06 22:11:28 följande:

Jag tycker också du ska söka tjänstledigt och i så fall säga upp dig istället om arbetsgivaren krånglar. Alltid bättre att ha jobbet kvar i botten tills du kan hitta något nytt efter studierna. Något oplanerat kan ju hända som gör att det inte blir som du tänkt dig och det är ändå en trygghet då att ha en anställning även om man inte gillar jobbet. Det är väl bara att du säger upp dig när du är klar med studierna sen? Ska du plugga något som leder till ett yrke där du säkert får jobb sen? Eller är det mer strökurser och att du sen hoppas hitta annat jobb?

Nej jag vill plugga till ett yrke, har mest "erfarenhet" och strökurser på CV:t nu, och jag vill verkligen bli något.

• Anonym (TS)
    RosaSmurf skrev 2015-12-06 22:13:40 följande:

Ta tjänstledighet för studier och säg sedan upp dig när studierna är i box. Tar du tjänstledighet kan du jobba under sommaren. Även om man tar tjänstledighet kan man säga upp sig sedan.

Hur långt innan måste man säga till då? 
    Och sen som jag skrev innan, är rädd att arbetsgivaren ska säga nej till tjänstledigt, och då måste jag säga upp mig iallafall. Är lite rädd för att krångla, även om jag VET att man har rätt osv.
    Vill inte jobba där i sommar just nu, trivs som sagt inte. 
  • Fru Ve
    Anonym (TS) skrev 2015-12-06 22:15:48 följande:
    Och sen som jag skrev innan, är rädd att arbetsgivaren ska säga nej till tjänstledigt, och då måste jag säga upp mig iallafall. Är lite rädd för att krångla, även om jag VET att man har rätt osv.

Sök sommarkurser på universitetet så kan du vara tjänstledig för studier även under sommaren. Jag tycker också man ska våga prova nytt och göra det man vill. Men det kan ju vara väldigt dumt att bara säga upp en fast anställning innan man har någon annanstans att ta vägen tänker jag. Det ser ju också bra ut då man söker jobb att man redan har anställning, jämfört med om man är arbetslös.
  • Anonym (TS)
    Fru Ve skrev 2015-12-06 22:20:35 följande:

Sök sommarkurser på universitetet så kan du vara tjänstledig för studier även under sommaren. Jag tycker också man ska våga prova nytt och göra det man vill. Men det kan ju vara väldigt dumt att bara säga upp en fast anställning innan man har någon annanstans att ta vägen tänker jag. Det ser ju också bra ut då man söker jobb att man redan har anställning, jämfört med om man är arbetslös.
    Okej, tack för bra tips! 
    Ska kolla upp sommarkurserna Skrattande
  • RosaSmurf
    Anonym (TS) skrev 2015-12-06 22:15:48 följande:

Är väl några månader innan..
Svar på tråden Ska jag våga säga upp mig?