SvartRöd skrev 2015-12-07 19:21:38 följande:
Fast pappa lär inte blir så "glad och nöjd" om hans första barn flyttar hemifrån pga hans handling (att skaffa ett till barn). Risken lär bli att "bitterheten" sätter sig där ist då... :/
Usch, vilken tråkig sits :( Det är verkligen inte ett lätt beslut. Samtidigt antar jag att det finns en risk att du inte kan leva med någon som inte vill/kan ge dig ett eget barn? Det leder också till bitterhet...
Kanske finns det inget alternativ där alla blir glada, så det enda man kan göra är att försöka göra det minst dåliga. Jag vet verkligen inte vad det är, det vet nog ni bäst. Jag personligen hade inte velat låta andra ta beslutet åt mig om jag skulle skaffa barn eller inte, även om det förstås gör ont när de reagerar så starkt. Jag vet inte om barnlängtan någonsin försvinner eller om den bara blir värre med åren.
SvartRöd skrev 2015-12-07 18:56:24 följande:
intressant. Hur tror du då att du hade reagerat och känt, om du hade fått frågan/påståendet att de skulle skaffa barn, av din pappa i tonåren? Hade du sagt vad du verkligen tyckte till honom då? Tycker du att det är lika "fel" idag som vuxen som när du var barn? Eller tror du att du skulle ha mer förståelse för din pappas val som vuxen än som tonåring? Och vad var det som var så "olockande", var det "bara" det yttre (typ skrik, trött pappa etc) eller ligger det också något känslomässigt bakom? som tex orättvisa, rädsla att förlora tid med din pappa, rädsla att pappa ska gilla barnet mer osv.....?
/Trådstartarens partner
För min del handlade nog mina känslor om att jag inte kände mig tillräcklig. Varför behövde mina föräldrar fler barn om jag fanns och räckte till? Det skulle alltså vara mitt fel om det behövdes fler barn, för då var det jag som inte dög. Jag tror att barnet i sig inte avskräckte mig, utan just symboliken och risken att förlora tid med mina föräldrar. Att dela deras kärlek med fler kändes inte lockande.
I efterhand inbillar jag mig att det inte hade varit en så skräckinjagande utsikt om de hade satt sig ner och förklarat varför de ville ha fler barn (om de valt att skaffa fler) och att de aldrig skulle sluta älska mig eller ens älska mig mindre för att det kom en ny. Jag tror att barn gärna tror att man har ett visst mått kärlek i hjärtat och att den kärleken blir mindre och mindre ju fler man delar den mellan medan föräldrar kanske förstår att det inte alls stämmer. Bekräftelse kommer man ofta långt med.