• Ampin

    Bärsele till 1,5 åring?

    Hej! Har tyvärr tappat bort vår gamla trotjänare Beco Butterfly, och sonen på 1,5 är inte glad för vagn. Tänkte därför köpa ny bärsele, och ser nu när jag googlar att Butterfly har slutat att säljas. Var sjukt nöjd med den, men hade gärna haft en bärsele med fler positioner än bara vara på magen och titta inåt. Någon som har någon input vad man ska satsa på för bärsele? Beco gemini / soleil? Eller kanske någon av alla dessa "Toddler"-bärselar (Beco / Tula)? Kanske dumt i och för sig att köpa Toddler-variant om vi tänker oss att vi ska ha en till knodd om ett par år... Fast det kanske är värt det? Mycket tacksam för input och tips!!

  • Svar på tråden Bärsele till 1,5 åring?
  • daimstrut

    Ergo 360 är en ny modell där barnet kan sitta i många olika positioner. Tror det finns inlägg till nyfödingar också.

  • Ramborg

    Vi har en Patapum, funkar länge - vår äldsta var nästan fyra senast jag bar henne i den. Funkar även för vår 1,5- åring.


    42.
  • äsch

    Vi hade en Manduca. Den funkade från nyföding upp till ptja, jag minns inte riktigt hur länge jag bar, men 2,5 någonstans. Hade säkert funkat längre, men jag tyckte att det fick vara nog typ då. Däremot testade vi den någon minut på skoj när grabben var runt 5 kanske och det funkade då med, men vet ju inte hur det skulle vara att bära länge.

  • ninalinnea81

    Manduca tar 3.5 till 20 kg. Jag bar dotter på 3 år 2 mil. Och sen började vi använda den till lillebror när han va 4 veckor nånting. Föredrar sjal till nyfödingar men den va på villovägar och när vi väl testat med baby inlägget (inbyggt) körde vi på Manducan.

  • Bereleil

    Vi började med en ergo men bytte till Tula toddler vid 1,5 år. Det var ett STORT lyft! Mycket bättre avlastning och stadigare sele eftersom panelen är gjord för stora barn (från ca 85 cm, kortare funkar inte då benen hamnar fel).

    Nog för att många selar håller för 3-20 kg, men det gör inte att de är bekväma så länge. Jag hade absolut köpt en toddlersele.

  • Mellanmjölkens land

    Om man behöver en toddler-sele eller ej beror på hur mycket man planerar att bära. Handlar det om 1-2h per vecka går det bra med en bebissele. Ska man bära mer (ersätta vagn och gå lite längre sträckor) kan jag definitivt rekommendera en toddler-sele.

    Vi har en Tula Toddler och skillnaden när vi bytte från mindre selar (hade 3 olika) var enorm. Bebisen (då knappt 1 år) blev fjäderlätt! 

    Vårt första barn bar vi i början men gick sen över till vagn. Andra barnet har vi aldrig brytt oss om vagn med. Körde först sjal, sen bebissele och sen toddlersele och alla selarna har definitivt använts. Fördelen med att bära är att man kan följa storasyskonet över stock och sten samtidigt som man vid behov ammar bebisen. 

  • Ampin

    Tack så hemskt mycket för era kommentarer. Eftersom han inte vill sitta i vagn, och gärna somnar i selen så blir det ju en hel del vi får bära honom i den... Så vi satsar på en sån där Toddler-sele ändå, det lät övertygande bra, ni som skrev om den=) Var rätt stor prisskillnad på Beco Toddler och Tula Toddler, och såg ju inte ut att vara så stor skillnad mellan dom, så vi kör på Tulan. Ska bli spännande att testa!

  • Mellanmjölkens land

    Vi har älskat vår Tula Toddler, den är definitivt ett bra val. Bland toddlerselarna finns även Wompat och Rose & Rebellion att välja på, bara så att du vet

Svar på tråden Bärsele till 1,5 åring?