• Anonym (USKA)

Jag hatar att jobba inom vården. Vad göra?

Jag jobbar som Undersköterska inom äldrevården och har gjort det i tre år nu. Tidigare ville jag studera vidare till Sjuksköterska men nu börjar jag bara mer och mer känna att jag hatar vårdyrket.

Obekväma arbetstider, känns som om man jobbar jämt och ständigt. Semester måste tas ut för att få vara med familj över jul och alla andra högtider som jag älskar att fira.

Tidigare kunde jag finna lyckan hos min vårdtagare men jag känner inte ens så längre. Jag vill bara kräkas. Hatar att gå till jobbet.

Men nu är frågan, vad fan ska man göra? Jag kan inte läsa något annat på Komvux eftersom att jag läste till USKA där och har inte rätt till mer studiestöd. Jag skulle kunna läsa vidare på högskolan men det är svårt att komma in då jag bor i Stockholm och meritvärdet är högt.

Något annat jobb får jag ju inte. Jag drömmer om att jobba på ett vanligt kontor  måndag-fredag. Skiter i vilka sysslor jag har egentligen. Bara jag slipper vården.

Ni som jobbar på kontor, vad har ni för utbildning? Vad är era arbetssysslor och framförallt, hur fick ni jobbet?

• Svar på tråden Jag hatar att jobba inom vården. Vad göra?
  • Anonym (doss)

Jag uppfattar det som att det främst är pga arbetstiderna som gör att du hatar vården? I så fall skulle du kanske kunna utbilda dig till medicinsk sekreterare? DÅ jobbar man ju kontorstider men är fortfarande inom vården. Yrkeshögskola i 2 år.

Här är ett exempel, den finns ju överallt och förkunskaperna har du ju iom att du jobbat som USKA www.lernia.se/utbildning/malmo/ekonomi-och-administration/halso--och-sjukvardadministrator-16213

• Monkii

Jag skulle satsat på att få ett kundservicejobb och försöka att med lite erfarenhet inom det gå vidare till nåt mer självständigt på det företaget. Visa att du verkligen vill lära dig branschen o företaget och efter ett tag nämner du för chefen att du är jätteintresserad av att avancera.

• ungbrunett

Receptionist på något ställe där de jobbar kontorstider? Jobba i växeln någonstans? De flesta såna jobb innebär ju inte kvällar och helger. De är även ganska "lågkvalificerade" (menar inget dåligt med det), så tror inte att man behöver någon speciell utbildning för det. Annars är ju YH en idé? Tandsköterska ska jag ha hört typ är det simplaste jobbet du kan ha, och då är det ofta dagtid liksom. Dålig lön bara. Men receptionist kanske är kul? :) 

• Anonym (nn)

Daglig verksamhet inom äldreomsorgen eller daglig verksamhet inom LSS?

• Anonym (USKA)

Det är dels arbetstiderna men även själva arbetet. Jag har förvisso bara arbetat inom äldreomsorgen men känner ingen önskan att arbeta med annan målgrupp eller med andra sjukdomstillstånd heller. För att bli en bra Undersköterska eller Sjuksköterska anser jag att man måste ha en viss passion för sitt yrke. Annars blir man snäsig, irriterad och gör inte ett bra jobb. Jag känner att jag är på god väg åt det hållet och det förtjänar ingen som jag ska vårda.

Jag ska kolla upp det här med receptionistjobb. Just nu känner jag att jag hellre jobbar med att plocka fimpar på gatorna.

• ungbrunett
    Anonym (USKA) skrev 2015-12-07 09:57:46 följande:

Det är dels arbetstiderna men även själva arbetet. Jag har förvisso bara arbetat inom äldreomsorgen men känner ingen önskan att arbeta med annan målgrupp eller med andra sjukdomstillstånd heller. För att bli en bra Undersköterska eller Sjuksköterska anser jag att man måste ha en viss passion för sitt yrke. Annars blir man snäsig, irriterad och gör inte ett bra jobb. Jag känner att jag är på god väg åt det hållet och det förtjänar ingen som jag ska vårda.

Jag ska kolla upp det här med receptionistjobb. Just nu känner jag att jag hellre jobbar med att plocka fimpar på gatorna.

För allt i världen, ta inget callcenterjobb. Det finns "simplare" jobb som inte gör en galen. Receptionist är nog ett kul jobb, och inte så störigt eller krävande heller :) kanske på en kommun?
  • Anonym (Hejho)

Ja, tandhygienist. Bättre lön än tandsköterska och bättre status o lön. Självständigt. Jag känner med dig. Börja inte i serviceyrke, det har blivit ett yrke där man känner likadant som du känner inför ditt jobb samt man ska kunna så mkt om produkterna som om man vore högskoleutbildad till skitlön. Satsa på något fyrkantigt.

• Anonym (Hejho)

Vi blir kontrollerade i servicebranchen nuförtiden! Piskan på.

Svar på tråden Jag hatar att jobba inom vården. Vad göra?