• Anonym (USKA)

Jag hatar att jobba inom vården. Vad göra?

Jag jobbar som Undersköterska inom äldrevården och har gjort det i tre år nu. Tidigare ville jag studera vidare till Sjuksköterska men nu börjar jag bara mer och mer känna att jag hatar vårdyrket.

Obekväma arbetstider, känns som om man jobbar jämt och ständigt. Semester måste tas ut för att få vara med familj över jul och alla andra högtider som jag älskar att fira.

Tidigare kunde jag finna lyckan hos min vårdtagare men jag känner inte ens så längre. Jag vill bara kräkas. Hatar att gå till jobbet.

Men nu är frågan, vad fan ska man göra? Jag kan inte läsa något annat på Komvux eftersom att jag läste till USKA där och har inte rätt till mer studiestöd. Jag skulle kunna läsa vidare på högskolan men det är svårt att komma in då jag bor i Stockholm och meritvärdet är högt.

Något annat jobb får jag ju inte. Jag drömmer om att jobba på ett vanligt kontor  måndag-fredag. Skiter i vilka sysslor jag har egentligen. Bara jag slipper vården.

Ni som jobbar på kontor, vad har ni för utbildning? Vad är era arbetssysslor och framförallt, hur fick ni jobbet?

• Svar på tråden Jag hatar att jobba inom vården. Vad göra?
  • Anonym (doss)

Jag uppfattar det som att det främst är pga arbetstiderna som gör att du hatar vården? I så fall skulle du kanske kunna utbilda dig till medicinsk sekreterare? DÅ jobbar man ju kontorstider men är fortfarande inom vården. Yrkeshögskola i 2 år.

Här är ett exempel, den finns ju överallt och förkunskaperna har du ju iom att du jobbat som USKA www.lernia.se/utbildning/malmo/ekonomi-och-administration/halso--och-sjukvardadministrator-16213

• Monkii

Jag skulle satsat på att få ett kundservicejobb och försöka att med lite erfarenhet inom det gå vidare till nåt mer självständigt på det företaget. Visa att du verkligen vill lära dig branschen o företaget och efter ett tag nämner du för chefen att du är jätteintresserad av att avancera.

• ungbrunett