Värdering bil
Hej alla bilfantaster/bilkunniga!
Jag har en liten fråga som jag skulle vilja be om lite hjälp med.
Vi har en fin bil som vi ska byta in mot en annan bil som är mer ekonomisk och som har mer utrymme (kombi). Bilen vi har är modellår -11 och har gått ca 9900 mil. Den har en mängd bekvämligheter inkl. dragkrok, motorvärmare, kupéuttag, bluetooth m.m. Både sommar och vinterdäck(dubb) etc. Den har minimala lackskador på motorhuven och något stenskott i vindrutan, men annars helt buckel-, rost- och repfri.
ALLA värderingssidor jag varit inne på (omkring 8-10 st nu) värderar bilen till ca 150 000 kr, vissa ännu mer. Pris som återförsäljare lägger ut denna bil för är mellan 149 000 - 180 000 kr enligt samma sidor. Det står också att man som "säljare till återförsäljare" ska dra av 10-15%. Fair enough.
I vårt fall pekar det mesta på att vi isåfall vid ett inbyte skulle kunna få en värdering kring iaf ca 125 000 kr för bilen. Bilförsäljaren vi har varit i kontakt med och hittat en intressant bil hos för drygt 100 000 kr säger med allvarsam stämma att "ja, detta blir förstås ett väldigt jämnt byte och inga mellansummor". 100 000? När alla andra värderingsredskap ger oss ca 125 000 efter att vi dragit av 15%? Försäljaren påstår att tittar man på blocket och runtom i bilbutikerna så ligger de likvärdiga bilarna ute för omkring 135 - 149 000 kr vilket därför är priset han säger att han skulle sätta på den i butik, men när jag och sambon i helgen har lusläst blocket och sökt på likvärdiga bilar (OCH de bilar som är precis likadana som vår) så ligger 1 bil ute för ca 139 000 (gått ca 3000 mil mer än vår) och resten för upp till ca 180 000 (hos bilförsäljare) då har de ändå gått över 11 000 mil och har många gånger inte ens all utrustning som vår bil har.
Sitter han och ljuger oss rakt upp i ansiktet och tror att han kan lura oss bara för att vi är unga (ca 25-årsåldern)? Eller är det jag och sambon som faktiskt HAR fått något om bakfoten och bara snällt bör tacka och ta emot värderingen på ca 100 000?
Vi är inte vanligen snåla av oss.. Men lite fundersam blir man ändå. Har ni några tankar/åsikter som kan hjälpa oss att antingen förstå och acceptera detta eller som kan hjälpa oss att få en korrekt/rättvis värdering?