• LillyL

Fas eller tecken på oro?

Min dotter på 16 månader har blivit väldigt förändrad den sista tiden, säg 1-2 månader. Jag och min man har haft det tufft i cirka 1 år och det har varit en stundtals tryckt stämning hemma även om den aldrig varit riktigt mot henne då hon alltid fått vår fulla uppmärksamhet och kärlek. 

Vi har varit separerade på prov under två veckor och är väldigt olika när det kommer till barnuppfostran då jag anser att barn aldrig kan få för mycket närhet och kärlek medan min man förespråkar tyglar och att hon skall få somna själv genom att skrika om det så behövs.

Sömnen har alltid varit väldigt upp och ner men senaste 2-3 veckorna vaknar vår dotter mitt i natten och det går inte att få henne att somna om. Antingen skriker hon hysteriskt i omgångar (ej smärtpåverkad) eller så sätter hon sig upp och skrattar eller klappar händerna o busar.

Jag vet inte alls hur jag skall tolka detta? Är hon otrygg och detta är hur det visar sig eller går de igenom någon form av fas nu när detta sker? 

Vill även delge att hon börjat få raseriutbrott när vi till exempel skall klä på henne eller byta blöja, hon gråter o skriker hysteriskt och blir helt stel. Försöker prata med henne o bekräfta hennes känslor och oftast går det över lika snabbt som det kommit.

Är jätte orolig nu att vår situation påverkat henne så här mycket men samtidigt är hon ju jätteglad och trygg mellan varven och allting är normalt.

Hur skall jag tänka? 

• Svar på tråden Fas eller tecken på oro?
  • Emmispemmis

Båda mina barn, speciellt det yngsta har haft skrikutbrott på nätterna. Vill minnas att dt var i ungefär samma ålder som din dotter är i. Påklädandet har också varit svårt i vissa faser.

Vi har levt ett helt normal kärnfamiljsliv, och ändå har dessa utbrott kommit, så jag tror inte alls att de måste ha att göra med er lite strssiga situation.

Svar på tråden Fas eller tecken på oro?