• MinMan

Gå ner i vikt snabbt. Extremt

Hej! Jag behöver lite hjälp från någon som gått ner i vikt på strikt snål diet.

Jag är 21år 164cm lång och väger 62kg.

Jag trivs med min kropp när jag väger 52/53 kg och vill gärna hamna på den vikten så fort som möjligt.

Jag vet att jag inte är överviktig men jag vill så gärna trivas med mig själv.

När jag går ner i vikt fort så brukar jag hålla det strikt men nu har det blivit helt fel och det påverkar mig otroligt psykiskt.

Jag har funderat på att köra bara grön sallad och vatten i en vecka men jag vet inte om det kommer att fungera.

Det låter säkert för många sjukt att jag vill göra så mot mig själv men det är det enda som fungerar för mig.

Uppskattar alla tips!

Ha en bra kväll!

• Svar på tråden Gå ner i vikt snabbt. Extremt
  • Aniiee

Och gå upp allt och lite till när du tröttnar och börjar äta igen? Nej, inte smart.

Som du själv säger så är du inte överviktig. Pallra dig iväg till gymmet och börja lyfta vikter istället. 3 viktpass och ett motionspass (eller långpromenad) i veckan, så kommer du både bli fastare i kroppen och få naturliga endorfinkickar så du mår bättre.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Slt92

Jag är inte heller överviktig men ville med komma ner i vikt, jag körde bara te till frukost, tycker varm druck gör mig mätt och det är inte så många kcal. Sen gjorde jag tacosallad men inte med den färdiga kryddmixen för det är mycket socker i. Ta lök och vitlök och sen typ spiskummin och cayenpeppar. jag stekte även i bönor i köttfärsen för att ge mer protein. Till kvällsmat åt jag te och knäckebröd med lite olika pålgg, mest ost och gurka och kaviar. Någon frukt som mellanmål kanske. Sen joggade och promenerade varje dag minst 5km ofta joggade 4-5km på morgonen och kanske en promenad 3-4km på kvällen.

• MinMan
    Aniiee skrev 2015-12-07 21:35:09 följande:

Och gå upp allt och lite till när du tröttnar och börjar äta igen? Nej, inte smart.

Som du själv säger så är du inte överviktig. Pallra dig iväg till gymmet och börja lyfta vikter istället. 3 viktpass och ett motionspass (eller långpromenad) i veckan, så kommer du både bli fastare i kroppen och få naturliga endorfinkickar så du mår bättre.

Gymmet fungerar tyvärr inte för mig.

Jag börjar inte äta igen, blev så här pga psykisk ohälsa.

Promenerar 3x20 min om dagen och springer 1x30.

Tänker göra förändringen genom maten. Svälta.

Söker mer äter tips men tack! :)
  • MinMan
    Slt92 skrev 2015-12-07 21:36:39 följande:

Jag är inte heller överviktig men ville med komma ner i vikt, jag körde bara te till frukost, tycker varm druck gör mig mätt och det är inte så många kcal. Sen gjorde jag tacosallad men inte med den färdiga kryddmixen för det är mycket socker i. Ta lök och vitlök och sen typ spiskummin och cayenpeppar. jag stekte även i bönor i köttfärsen för att ge mer protein. Till kvällsmat åt jag te och knäckebröd med lite olika pålgg, mest ost och gurka och kaviar. Någon frukt som mellanmål kanske. Sen joggade och promenerade varje dag minst 5km ofta joggade 4-5km på morgonen och kanske en promenad 3-4km på kvällen.

Tack så mycket! Låter bra!

Får man fråga om resultaten? :)
  • Slt92

Juste tänk på att inte ta så mycket tacosås det är mycket socker i ta hellre en stark och ta lite istället eller kör mest gräddfil med nån krygga i! Visst jag gick ner 8kg på kankse 10v det var inte så att jag enbart åt detta men jag kickstartade det så. Jag skärde framför allt ner på socker och se upp med exempelvis dressingar, såser och kryddmixer. Sen långa promenader, jag började lyssna på mycket poddar, det tycker jag är lättare att gå långt till än bara musik!

Lycka till!

• Aniiee
    MinMan skrev 2015-12-07 22:08:35 följande:

Då är mitt tips att du söker vård.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Pentra
    Gymmet fungerar tyvärr inte för mig. Jag börjar inte äta igen, blev så här pga psykisk ohälsa. Promenerar 3x20 min om dagen och springer 1x30. Tänker göra förändringen genom maten. Svälta. Söker mer äter tips men tack! :)

Du ville ju ner i vikt snabbt. Då funkar det inte att svälta. Det går aaldeles för långsamt. Testa du en ordentlig magsjuka, kampylobakter eller en rejäl amöbadysenteri ist. :-/ ... ... /Pentra
  • Anonym (Bulkis)

Svälter du så vill kroppen hålla fast vid vartendaste gram! Kroppen behöver energi (mat) för att orka bränna fett. Ta reda på hur många kcal du behöver under en dag och lägg dig sedan på ett underskott. Ett kilo fett på kroppen består av ca 7000kcal, för att gå ner 1kg på en vecka bör du alltså ligga på ett underskott på 1000kcal/dag. Rör du på dig kan du äta lite mer. Det är väl skönare att gå ner i vikt men ändå äta sig mätt om dagarna?
  • MinMan
    Aniiee skrev 2015-12-07 23:43:51 följande:

Då är mitt tips att du söker vård.

Söker vård för?
  • MinMan
    Slt92 skrev 2015-12-07 22:26:16 följande:

Juste tänk på att inte ta så mycket tacosås det är mycket socker i ta hellre en stark och ta lite istället eller kör mest gräddfil med nån krygga i! Visst jag gick ner 8kg på kankse 10v det var inte så att jag enbart åt detta men jag kickstartade det så. Jag skärde framför allt ner på socker och se upp med exempelvis dressingar, såser och kryddmixer. Sen långa promenader, jag började lyssna på mycket poddar, det tycker jag är lättare att gå långt till än bara musik!

Lycka till!

Tusen tack! Kul med någon som förstår :) ska testa detta! Ha en bra kväll!
  • MinMan
    Pentra skrev 2015-12-07 23:52:31 följande:

Du ville ju ner i vikt snabbt. Då funkar det inte att svälta. Det går aaldeles för långsamt. Testa du en ordentlig magsjuka, kampylobakter eller en rejäl amöbadysenteri ist. :-/ ... ... /Pentra

Tänker inte svälta bokstavligt, mer en detox och en hård start.
  • MinMan
    Anonym (Bulkis) skrev 2015-12-08 00:05:10 följande:

Svälter du så vill kroppen hålla fast vid vartendaste gram! Kroppen behöver energi (mat) för att orka bränna fett. Ta reda på hur många kcal du behöver under en dag och lägg dig sedan på ett underskott. Ett kilo fett på kroppen består av ca 7000kcal, för att gå ner 1kg på en vecka bör du alltså ligga på ett underskott på 1000kcal/dag. Rör du på dig kan du äta lite mer. Det är väl skönare att gå ner i vikt men ändå äta sig mätt om dagarna?

Tänker inte svälta bokstavligt utan mer en detox och en hård start.

Tack för tipset med kcal!

I början vill jag (låter konstigt och det förstår jag) inte känna mig mätt.

Tänkt att minska portionerna så mycket som möjligt.
  • Anonym (Bulkis)
    MinMan skrev 2015-12-08 00:32:46 följande:

Tänker inte svälta bokstavligt utan mer en detox och en hård start.

Tack för tipset med kcal!

I början vill jag (låter konstigt och det förstår jag) inte känna mig mätt.

Tänkt att minska portionerna så mycket som möjligt.

Hmm, ok.
  • MinMan
    alexias mamma skrev 2015-12-08 00:58:39 följande:

Googla "sjukhussoppan" den fungerar suveränt! Du tappar 4-7 kg per vecka

Tack för tipset! Ska göra detta!
  • Lovehandles

Hej! Jag har exakt samma problem, samma längd, nuvarande vikt och "dröm"-vikt (som jag hade för 10 år sedan). Men är dubbelt så gammal. 
    Idag i provrummet insåg jag att jag har hängande lovehandles på ryggen. Panik. Googlade på gå ner i vikt extremt snabbt och fann denna tråd.
    Egentligen vet jag precis vad som behövs, men ville ha inspiration.
    Fakta enligt mig:
    -Snabb viktnedgång i början ökar motivationen, precis som du vill!

-Fasta/mycket lågt kaloriintag (VLCD) sänker bara ämnesomsättningen 5-10%, alltså inte ett stort problem! Men man fryser en del.

-Periodisk fasta i så fall lösningen, dvs man har en-två dagar med normalt (inte sitt vanliga för stora) matintag. Man kan alltså köra omvänd 5:2, dvs VLCD i fem dagar och normalt i 2 dagar, åtminstone i början.

-Viktigast att undvika fet mat eftersom det ger mest kalorier, därefter insulinhöjande mat, dvs kalorier från snabba kolhydrater som socker i alla former (spelar ingen roll om råsocker, honung eller liknande) och fiberfattiga kolhydrater som ris, pasta, potatis, bröd. Fiberrika kolhydrater är exv bönor, linser och rotfrukter.

-Ät inte ofta! Låt det gå 5 timmar mellan måltiderna så kommer du att vara hungrig och magen vänjer sig vid mindre fyllnad samt ditt beteende ändras. Ex 7:30-12:30-17:30. Du kommer inte att överäta. Ät INTE nötter mm mellan måltiderna. Om hungrig/sugen, drick varmt te eller kaffe med en liten skvätt mjölk. INTE latte. Även OK med varm fun-light saft, men det är bättre att undvika aspartam och dylikt pga sockersmaken triggar insulin och andra hormonsignaler mellan mage och hjärna. Dessutom kommer tänderna att älska dig. Men allt handlar om totalintag av kalorier.

-Fyll tallriken med grönsaker, gärna tillagade, men utan dressing/extra fett, lägg till rent protein typ kycklingfile, utskuren biff/kotlett/filé/lövbiff/mager köttfärsbiff/taco enligt tidigare tips, ägg, räkor, torsk, lax ibland (fett). Skär bort synligt fett. Ta minimalt (eller inget) med kolhydrater typ potatis, pasta, ris. Undvik sås. Tips ta keso istället som gör det till en lyxig hälsotallrik. Max fyra frukter per dag, ej banan eller torkad frukt. Avstå helt läsk, juice, alkohol, socker/godis, snacks. Till frukost ät två ägg och grönsaker exv genom en omelett, eller knäckemacka med skinka/keso/tomat eller havregrynsgröt med frysta/färska bär utan socker. Dagarna som du äter normalt: lägg till lite mer kolhydrater, som tallriksmodellen (1/3 av varje: grönt, kött, carbs). Andra tips på snabb viktnedgång genom kost är itrim, viktväktarna, måbra's supersnabba dieter. Ha några färdiga viktväktarsmoothies eller matlådor i kyl/frys så att det alltid finns något att äta och som inte gör att du ger upp. Sjukhussoppan eller VVs grönsakssoppa (buljongkokta grönsaker som stavmixas) är ett varmt alternativ. Gör en rejäl laddning och spara några portionsförpackningar i kylen att värma på.
    Har du familj är det säkert lättast att låta dem äta som vanligt medan du kör ditt eget race. Alt lägg på sås och carbs till dem men inte till dig.

-Träna styrketräning två gånger minst/vecka - på normalmat-dagarna helst ca 1,5 - 2 timmar efter matintag, så orkar du ge mest. Ge dig själv en PT-tid varje vecka i present! De andra dagarna en timmes rask promenad eller 2x30 min eller 30 min jogg. Tips att söka på löplåtar på Spotify eller själv räkna 170-180 bpm till jogg och 120-130 bpm till rask promenad, så tvingas du framåt av musikens takt. Även appen Spring eller liknande gör detta. Eller Storytel och en deckare, så går du extra fort. Om du har ont om tid, gå/spring hem till/från jobbet: tar lite mer tid men du är färdigtränad när du kommer fram. Skaffa dubbar om det är halt. Eller träna på lunchen, en dag i veckan iallafall (ät hellre lättare frukost, en måltid typ kl 11, och ett ägg/proteindrink efter). Stå och gå så mycket du kan, i trappor, på möten, vid skrivbordet/arbeta med datorn vid köksbänken istället.

Jag skriver till mig själv också. Nu jäklar.
    Lycka till!

Svar på tråden Gå ner i vikt snabbt. Extremt