Hej! Jag har exakt samma problem, samma längd, nuvarande vikt och "dröm"-vikt (som jag hade för 10 år sedan). Men är dubbelt så gammal.
Idag i provrummet insåg jag att jag har hängande lovehandles på ryggen. Panik. Googlade på gå ner i vikt extremt snabbt och fann denna tråd.
Egentligen vet jag precis vad som behövs, men ville ha inspiration.
Fakta enligt mig:
-Snabb viktnedgång i början ökar motivationen, precis som du vill!
-Fasta/mycket lågt kaloriintag (VLCD) sänker bara ämnesomsättningen 5-10%, alltså inte ett stort problem! Men man fryser en del.
-Periodisk fasta i så fall lösningen, dvs man har en-två dagar med normalt (inte sitt vanliga för stora) matintag. Man kan alltså köra omvänd 5:2, dvs VLCD i fem dagar och normalt i 2 dagar, åtminstone i början.
-Viktigast att undvika fet mat eftersom det ger mest kalorier, därefter insulinhöjande mat, dvs kalorier från snabba kolhydrater som socker i alla former (spelar ingen roll om råsocker, honung eller liknande) och fiberfattiga kolhydrater som ris, pasta, potatis, bröd. Fiberrika kolhydrater är exv bönor, linser och rotfrukter.
-Ät inte ofta! Låt det gå 5 timmar mellan måltiderna så kommer du att vara hungrig och magen vänjer sig vid mindre fyllnad samt ditt beteende ändras. Ex 7:30-12:30-17:30. Du kommer inte att överäta. Ät INTE nötter mm mellan måltiderna. Om hungrig/sugen, drick varmt te eller kaffe med en liten skvätt mjölk. INTE latte. Även OK med varm fun-light saft, men det är bättre att undvika aspartam och dylikt pga sockersmaken triggar insulin och andra hormonsignaler mellan mage och hjärna. Dessutom kommer tänderna att älska dig. Men allt handlar om totalintag av kalorier.
-Fyll tallriken med grönsaker, gärna tillagade, men utan dressing/extra fett, lägg till rent protein typ kycklingfile, utskuren biff/kotlett/filé/lövbiff/mager köttfärsbiff/taco enligt tidigare tips, ägg, räkor, torsk, lax ibland (fett). Skär bort synligt fett. Ta minimalt (eller inget) med kolhydrater typ potatis, pasta, ris. Undvik sås. Tips ta keso istället som gör det till en lyxig hälsotallrik. Max fyra frukter per dag, ej banan eller torkad frukt. Avstå helt läsk, juice, alkohol, socker/godis, snacks. Till frukost ät två ägg och grönsaker exv genom en omelett, eller knäckemacka med skinka/keso/tomat eller havregrynsgröt med frysta/färska bär utan socker. Dagarna som du äter normalt: lägg till lite mer kolhydrater, som tallriksmodellen (1/3 av varje: grönt, kött, carbs). Andra tips på snabb viktnedgång genom kost är itrim, viktväktarna, måbra's supersnabba dieter. Ha några färdiga viktväktarsmoothies eller matlådor i kyl/frys så att det alltid finns något att äta och som inte gör att du ger upp. Sjukhussoppan eller VVs grönsakssoppa (buljongkokta grönsaker som stavmixas) är ett varmt alternativ. Gör en rejäl laddning och spara några portionsförpackningar i kylen att värma på.
Har du familj är det säkert lättast att låta dem äta som vanligt medan du kör ditt eget race. Alt lägg på sås och carbs till dem men inte till dig.
-Träna styrketräning två gånger minst/vecka - på normalmat-dagarna helst ca 1,5 - 2 timmar efter matintag, så orkar du ge mest. Ge dig själv en PT-tid varje vecka i present! De andra dagarna en timmes rask promenad eller 2x30 min eller 30 min jogg. Tips att söka på löplåtar på Spotify eller själv räkna 170-180 bpm till jogg och 120-130 bpm till rask promenad, så tvingas du framåt av musikens takt. Även appen Spring eller liknande gör detta. Eller Storytel och en deckare, så går du extra fort. Om du har ont om tid, gå/spring hem till/från jobbet: tar lite mer tid men du är färdigtränad när du kommer fram. Skaffa dubbar om det är halt. Eller träna på lunchen, en dag i veckan iallafall (ät hellre lättare frukost, en måltid typ kl 11, och ett ägg/proteindrink efter). Stå och gå så mycket du kan, i trappor, på möten, vid skrivbordet/arbeta med datorn vid köksbänken istället.
Jag skriver till mig själv också. Nu jäklar.
Lycka till!