• liamlina

vaknar & gallskriker

Vad är det som händer med vår 1 åriga pojk? Han somnar för kvällen och vaknar igen efter 3 timmar ungefär och gallskriker. Han är näst intill otröstlig. Han ålar sig riktigt när vi håller honom precis som att han har ont nånstans. Så håller det på i 5-10 minuter o sen slutar det nästan helt plötsligt och han blir "glad". Vad är detta tro? Har han ont eller är det nån nattskräck? Nån som varit med om det och kanske tror sig veta?

• Svar på tråden vaknar & gallskriker
  • Cliin

Låter som nattskräck. Våra tvillingar hade det vid ca 1års ålder.
    Man kunde knappt ta i dem för dom bara skrek och gjorde motstånd.

Vi satte oss i deras rum brevid spjälsängen och bara va, klappade lite och lät dem skrika tills det lugnade sig efter ett par min.

Detta höll på några månader sen blev det bra igen. Läs lite om nattskräck och se om det påminner om vad ni är med om.

• Milleman

Nattskräck. Läs på om det. Vår son har haft det länge och i början skyndade vi in för att trösta. Det blev bara värre.
    Nuförtiden är hans nattskräck mycket mildare så när det händer ställer vi oss utanför hans rum bara för att se till att han inte vaknar och blir förtvivlad eller ramlar ur sängen. Sedan vi sluta ingripa har det blivit bättre.
    Vi ser tydligt mönster att nattskräck uppstår när han blivit övertrött.

• liamlina

Tack för era svar. Kan så små barn verkligen få nattskräck då? Trodde det bara var äldre.

Låter ändå som att det är rätt vanligt.

Ska testa om det händer i natt, att inte ta upp honom och se hur det går.

• Milleman
    liamlina skrev 2015-12-08 10:19:29 följande:

Tack för era svar. Kan så små barn verkligen få nattskräck då? Trodde det bara var äldre.

Låter ändå som att det är rätt vanligt.

Ska testa om det händer i natt, att inte ta upp honom och se hur det går.

Det är väl vanligast från 3 år tror jag och det var väl några månader innan vår son blev 3 som det började.
    Det finns ju alltid undantag. Om ni verkligen tror att han har ont så måste ni ju såklart gå vidare med det? Vällingen kanske, alla magar tåler inte alla sorter.

Vår kille fick mycket nattskräck när han sov med sitt prickiga påslakan (innan man fattade det!!) kanske blev prickarna små djur som kröp eller nånting. Han försökte fånga och slå på dem :( helt förskräckt. Men han såg inte oss även om vi satte oss bredvid sängen, så han var inte vaken.
  • liamlina
    Milleman skrev 2015-12-08 12:17:35 följande:

Det är väl vanligast från 3 år tror jag och det var väl några månader innan vår son blev 3 som det började.

Det finns ju alltid undantag. Om ni verkligen tror att han har ont så måste ni ju såklart gå vidare med det? Vällingen kanske, alla magar tåler inte alla sorter.

Vår kille fick mycket nattskräck när han sov med sitt prickiga påslakan (innan man fattade det!!) kanske blev prickarna små djur som kröp eller nånting. Han försökte fånga och slå på dem :( helt förskräckt. Men han såg inte oss även om vi satte oss bredvid sängen, så han var inte vaken.

Fast vi har inte bytt sort utan kör samma som vi gjort hela tiden så det tror jag inte att det är.

Oj. Jaså kan det bero på sånt oxå. Kan inte ha varit lätt för er att lista ut.

Vet du hur länge sånt här kan fortsätta? Har eran son fortfarande nattskräck?
  • 500624

Har du testat att spela ljud under natten? Idag finns det massa bra profiler på Spotify som har sovljud. Jag brukar använda den här profilen där det också finns ett ljud särskilt för bebisar: open.spotify.com/user/filtrsleep

Hoppas det kan hjälpa! :)

• liamlina
    500624 skrev 2015-12-08 18:38:54 följande:

Har du testat att spela ljud under natten? Idag finns det massa bra profiler på Spotify som har sovljud. Jag brukar använda den här profilen där det också finns ett ljud särskilt för bebisar: open.spotify.com/user/filtrsleep

Hoppas det kan hjälpa! :)

Nej det har jag inte testat. Alltså spela det hela natten eller just när han vaknar?

Tycker mest det var brus men bebisar kanske gillar det? :)
  • Milleman
    liamlina skrev 2015-12-08 18:34:19 följande:
    Fast vi har inte bytt sort utan kör samma som vi gjort hela tiden så det tror jag inte att det är.

Oj. Jaså kan det bero på sånt oxå. Kan inte ha varit lätt för er att lista ut.

Vet du hur länge sånt här kan fortsätta? Har eran son fortfarande nattskräck?
    Det kan fortsätta länge, eller vara en period eller återkomma.
    Han har väldigt milda fall av nattskräck nuförtiden där han ropar förtvivlat i sömnen på oss och gråter och sitter upp. Men han ser inte oss om vi går in på hans rum.
    Som jag skrev ovan så kommer det oftast när han blivit övertrött innan han nattats.
  • Vanja

När vår son hade nattkräm så var han vaken fast ändå inte riktigt där.. Han kunde varken se lr höra oss fast han satt o såg rätt på oss. Min minsta (3år) vaknar ofta om nätterna och gråter hysteriskt/otröstlig tills det rätt va de är lugnar sig och hon kan lägga sig o somna igen. Säger inte att din son Inte har nattskräck men jag tycker delt låter som min lilltjej och jag tror inte det är nattskräck hon har då hon är klarvaken när det händer, bara totalt Pissförbannad av okänd anledning...

Svar på tråden vaknar & gallskriker