• Anonym (gudruns värsta mardröm)

För mycket förståsigpåare på FL,....

Börjar tycka det är på tok för mycket förståsigpåare på FL. Ser när det dyker upp vissa trådar, såsom den som är väldigt het just nu om att någons barn inte fick vara tomtegubbe, så påstår majoriteten att "nej det där är fejk" och resten av mobben hänger på. Några få ställer sig utanför och säger att det kan vara sant men blir ofta nertryckta av anti-mobben.

Lite nyfiken hur ni som vet så mycket, hur kan ni veta att det inte är sant exempelvis? Jobbar ni på FRA? Har ni tillgång till spionkameror i användarnas hus?

Okej, jag kan hålla med om att det trollas lite för mycket ibland men det är jävligt synd att trollen ska få förstöra för de som verkligen har problem.

Skulle uppskatta om besserwissermobben antingen lät bli att kommentera varendra tråd som de alltid tror är troll-trådar eller gav sig lite tålamod och se hur det utvecklar sig och därefter bemöta tråden, alternativt efter moget övervägande ta kontakt med admin, förslagsvis eller något annat. Vad vet jag.

Tänk om det bland alla trolltrådar nu finns en mamma eller pappa vars barn faktiskt blir utesluten ur luciatåget pga utseende, kön, m.m. och desperat försöker få råd. Det måste vara fruktansvärt för dem att bli utmålade som troll inom några sekunder...

Tänk på det.

• Svar på tråden För mycket förståsigpåare på FL,....
  • Anonym (1)

Håller absolut med!

Förståsigpåarna skulle behöva hitta ett bättre sätt att boosta sitt självförtroende. Har märkt att samma människor som skriker troll också pekar ur sig själva som smarta och misstänker att de är livrädda att vara "dumma nog" att gå på en trolltråd. Då är det bättre att vråla troll i förebyggande syfte. Snart finns väl knappt en enda tråd utan någon som vrålar troll.

Du lägger fram bra förslag på vad man kan göra om man misstänker trollning!

Skönt att nån håller med i alla fall. Jag satt mest och väntade mig att dessa besserwissar skulle komma in och säga "åh nej... ännu en troll tråd".

Frågan är just, vem är det som är troll egentligen? Det uråldriga ordspråket "den som sa det han var det" gäller tydligen än...

• Anonym (vali)

Jag tror helt enkelt det är för många som har alltför lite att göra som sitter här på FL och ska veta bättra än alla andra. Själv förstår jag inte vad man får ut av att trycka ner nån annan över nätet, skrika "troll" i trådar eller mucka gräl och skapa kaos i varje tråd man går in i. Det måste ligga så mycket bitterhet, osäkerhet och missnöje i såna personer. Nej, jag förstår inte.. Ser jag en uppenbar trolltråd ler jag väl lite för mig själv och klickar sen vidare till nästa tråd, varför detta behov av att skrika och gapa överallt?

Anonym (vali) skrev 2015-12-08 12:46:37 följande:

Jag tror helt enkelt det är för många som har alltför lite att göra som sitter här på FL och ska veta bättra än alla andra. Själv förstår jag inte vad man får ut av att trycka ner nån annan över nätet, skrika "troll" i trådar eller mucka gräl och skapa kaos i varje tråd man går in i. Det måste ligga så mycket bitterhet, osäkerhet och missnöje i såna personer. Nej, jag förstår inte.. Ser jag en uppenbar trolltråd ler jag väl lite för mig själv och klickar sen vidare till nästa tråd, varför detta behov av att skrika och gapa överallt?

Handlar väl om nått slags undertryckt behov av att få hävda sig och visa sig stark, ev pga minderhetskomplex... (?)

Synd iaf, när de går på oskyldiga som söker hjälp.
  • flygrl

Visst e det mycket trollande på FL och jag har ofta mina misstankar men försöker ändå va försiktig med anklaga trådstartare för trollande. Särskilt om ämnet är av allvarligt slag (ex. sexövergrepp, misshandel, självmordstankar, svåra sjukdomar mm). Risken att håna en person som redan har de svårt och kanske driva den till desperata handlingar gör att jag låter bli. Försiktighetsprincipen så att säga.

Sen e det ju också f****d up att somliga trollar i såna allvarliga ämnen. Dom skadar ju trovärdigheten för dom som seriöst behöver ta upp ett svårt ämne. Att trolla i såna allvarliga ämnen kan få tragiska konsekvenser. :/

Jag tycker också det vore bra om normal artighet kunde råda i forumen. Man ser ofta personer som startar en seriös tråd men kanske inte anklagas för och va troll men däremot får sura, oförskämda svar. Man kan uttrycka kritik utan och bli oförskämd. Man kan diskutera hårt i sak men ändå visa grundläggande mänsklig respekt för sin diskussions motståndare. Lite som i idrott. :)

Jag som tycker så kommer knappast från skyddad verkstad utan har hela mitt liv bott i rätt stökig förortsmiljö. Jag e så trött på gapiga personer som försöker trycka ner andra genom spela stor och hård både i fysiska närmiljön och på nätet.

Vore bra om vi alla kunde iaktta normal mänsklig hänsyn. Jag mot dig och du mot mig.

Kan hålla med dig om att allt inte är trollande men många gånger kommer dessa förståsigpåare med väldiga sura kommentarer. Jag vet inte varför.

Jag kan ha dåliga dagar, kan vara skitförbannad. Men jag går aldrig in i ett forum och tar ut det på folk jag inte känner. Vissa tycks dock se det som en rättighet. "Jag känner ju inte dig, därför tar du ingen skada". Bullshit, det är just då det tar som mest skada.

Som att gå och knuffa till nån på bussen och säga "ursäkta" eller "oj" och knata vidare utan att bry sig. Sen om motparten blir förbannad är en annan historia. Men av nån anledning brukar förövaren bli lika arg tillbaka när man bemöter ett "ursäkta" med typ "se dig för" osv.... Nej blev lite off där.

Synd är att inte så många kommenterar denna tråd. Är det så många som beter sig som skit här på FL eller?

Svar på tråden För mycket förståsigpåare på FL,....