• Linnea451

Systern sa upp kontakten

Hej! Jag vet inte hur jag ska hantera denna situation, jag är gravid och blev det fast jag hade skydd, hade spiral, jag klarar inte av att gå igenom en arbort, och berättade för min familj att jag blivit gravid och kommer behålla barnet, min föräldrar stöttar mig och min ena bror, men min syster sa till mig att jag fick välja, om jag behåller barnet så är vi inte syskon längre och jag valde barnet så nu pratar vi inte med varandra, jag förstår inte vart detta hat kommer ifrån! Vill väll mest skriva av mig, och försöka få råd eller att jag ska försöka förstå henne!

• Svar på tråden Systern sa upp kontakten
  • lillan72

Låter som en udda reaktion så här tagen ur sitt sammanhang. Har din syster och du en edsvuren pakt sinsemellan att inte skaffa barn som du nu har brutit?
    Vad säger pappan till barnet? Det viktigaste är ju att han och du är överens.

• Teddis

Hmm blev du med barn med hennes kille?

Systrar bryter kontakten och tar upp den senare (...)

• lillan72

Står i presentationen är Linnea är 45 år...hennes föräldrar måste väl vara pensionärer?

• Birgitta02

Knäpp syrra. Behåll barnet för guds skull! Din syster lär komma tillbaka så småningom.  Du kommer aldrig förstå din systers uttalande. Att ens ställa ultimatumet att "du vår välja mellan mig och babyn" är ju både inbilskt och korkat.
    Sitt lugn och låt din syrra vara. Mår du nog bäst av. Och har hon bara dumma saker att säga, OM hon säger nåt, så ge dig inte in i den diskussionen. Säg bara till henne att "jag är inte intresserad att gå in på det".

• Bella1000

Min ålder stämmer inte heller på FL så det kan du inte gå efter!! Till dig som påpekade ålder...
    Well!
    Behåll barnet du, din familj reagerar väldigt konstigt och enligt mig-fel så in i....

• Grön elefant

Vad har din syster att göra med att du ska ha barn?? Låt henne vara. Hon kommer ändra sig tids nog.

• sextiotalist

Och din syster anser att det är något hon har rätt att lägga sig i sedan när?

Hur gamla är ni?

• sextiotalist

Funderar på vad hon har för förklaring till sina vänner " min syster behöll barnet mot min vilja"

• Linnea451

Jag är 26 år och har en dotter sen tidigare som är 2,5 år, jag och hennes pappa delade på oss för 1 år sen, och jag blev gravid i somras med en ny fast jag hade spiral det var inte planerat men jag och barnets far var överens om att behålla barnet, för jag sa direkt att jag inte klarar gå igenom en abort och han är helt underbart förstående och skulle aldrig tvinga mig till det han tar sitt ansvar:) jag och min syster hade jätte bra kontakt innan men när detta kom så bara direkt bröt hon den för att jag valde barnet!

• lillan72

På så vis Linnea, då har jag mer bakgrundsinfo och jag får sälla mig till övriga tyckare här: din syster reagerar absolut konstigt men det måste nästan vara något mer som ligger bakom hennes reaktion. Typ att detta var droppen efter en längre tids gnissel mellan er.
    Lycka till med det nya barnet och jättebra att pappan ställer upp, detta kommer att gå hur bra som helst! Himla tråkigt att tvingas bryta med en syster men du har ju resten av familjen och säkerligen vänner som väger upp besvikelsen.

• Beebii

Det ingen ens tänker på här är att din syster kanske har en otroligt stark längtan efter barn. Hon kanske till och med har försökt bli med barn under längre tid men inte lyckats. Kanske har hon fått veta att hon aldrig kan bli med barn ens....döm inte så hårt ni andra utan att veta bakgrunden. Försök prata med din syster och om det verkar lönlöst så låt henne gå. Förhoppningsvis kommer hon tillbaka när barnet är fött. PS grattis till graviditeten!

• sextiotalist
    Beebii skrev 2015-12-09 09:51:29 följande:

Det ingen ens tänker på här är att din syster kanske har en otroligt stark längtan efter barn. Hon kanske till och med har försökt bli med barn under längre tid men inte lyckats. Kanske har hon fått veta att hon aldrig kan bli med barn ens....döm inte så hårt ni andra utan att veta bakgrunden. Försök prata med din syster och om det verkar lönlöst så låt henne gå. Förhoppningsvis kommer hon tillbaka när barnet är fött. PS grattis till graviditeten!

Och det ger systern "rättigheten" att ha som ultimatum abort för att ha kontakt med sin syster.
    När de som inte kan få barn agerar så, så kan det vara läge att söka samtalshjälp, för att få hjälp med att hantera sorgen/ilskan/besvikelsen istället för att kräva att omgivningen avstår från barn
  • Linnea451

Min syster har 2 egna barn, och vet att jag hade svårt att bli gravid med min dotter, så det är inte hennes bakgrund att hon inte kan få barn, vi har haft jätte bra kontakt innan och detta kom som ett riktigt slag i magen!

• Birgitta02
    Linnea451 skrev 2015-12-09 13:57:36 följande:
    Min syster har 2 egna barn, och vet att jag hade svårt att bli gravid med min dotter, så det är inte hennes bakgrund att hon inte kan få barn, vi har haft jätte bra kontakt innan och detta kom som ett riktigt slag i magen!
    Din syster är irrationell och verkar missunnsam. Tror lite avundsjuka kan ligga bakom. Av en anledning jag inte ens kan gissa mig till.
  • Linnea451

Ja jag har också tänkt lite i dem banorna om det beror på att hon inte är lycklig i sitt förhållande men inte vågar ta steget att lämna som jag gjorde, jag är lillasyster och hon är 32, det som är konstigt är att hon stöttade mig massor när jag skulle lämna mitt ex och sa att allt kommer bli så mycket bättre för dig när du lämnat honom, och när jag klarade ta det steget så fanns hon där, och nu när jag är gravid så har hon tagit kontakt med mitt ex och dem är tydligen goda vänner helt plötsligt! Jag fattar ingenting av hennes beteende och jag uppskattar era stöttande ord i att det är mitt val!:)

• Birgitta02
    Linnea451 skrev 2015-12-09 14:35:42 följande:
    Ja jag har också tänkt lite i dem banorna om det beror på att hon inte är lycklig i sitt förhållande men inte vågar ta steget att lämna som jag gjorde, jag är lillasyster och hon är 32, det som är konstigt är att hon stöttade mig massor när jag skulle lämna mitt ex och sa att allt kommer bli så mycket bättre för dig när du lämnat honom, och när jag klarade ta det steget så fanns hon där, och nu när jag är gravid så har hon tagit kontakt med mitt ex och dem är tydligen goda vänner helt plötsligt! Jag fattar ingenting av hennes beteende och jag uppskattar era stöttande ord i att det är mitt val!:)
    När du mådde dåligt så kunde hon hjälpa dig, och hon levde upp lite dessutom eftersom hon mådde bättre än du. Nu är du lycklig, du har gått vidare, och det klarar hon inte av. Jag vet inte hur din syrra funkar, men jag har en syrra som är lite grand som din. När jag mår strålande så mår hon lite sämre. När jag dyker ner i sorg eller nåt, så finns hon där. Det är som om vissa människor bara klarar av när andra är olyckliga och de får hjälpa och därmed lyfta sig själva. Inte vet jag. Men nåt fel på DIG är det inte. Det sitter i din systers huvud. Du kan inte göra ett enda dugg.
  • Linnea451

Tack Birgitta02???? Man känner sig mindre värd på ett sätt, eftersom hon bara lämnade mig!

• Birgitta02
    Linnea451 skrev 2015-12-09 15:32:39 följande:
    Tack Birgitta02???? Man känner sig mindre värd på ett sätt, eftersom hon bara lämnade mig!
    Det är jättesvårt med såna människor. Berättade för min syrra att jag sålt mina gamla bokhyllor och köpt nya. Hon ifrågasatte att jag överhuvudtaget behövde bokhyllor. Jag har 30 hyllmeter böcker därhemma. För mig är böcker en trivselfaktor och en inredningsdetalj. Kan absolut inte slänga efter att ha läst en bok. Jag kan inte leva utan böcker. Hon tyckte jag skulle spara de böcker jag verkligen ville behålla och slänga resten. Varför? Hon är hemma hos mig en gång vartannat år. Vi bor långt från varandra och jag begriper inte med vilken rätt hon klankar ner på mig. Och jag kommer nog aldrig få veta varför hon har sånt behov att klanka ner på mig. Och visst sänks man självförtroendemässigt. Men försöker se att det är HON som har problem. Inte jag.

Så jag går med huvudet högt och njuter av mina bokhyllor och mina älskade böcker. Sen får väl syrra sura hur mycket hon vill. Men JAG mår bra :).
Svar på tråden Systern sa upp kontakten