Atopiskt eksem gravid
Hej ! Har en fråga som jag först knappt vågade fråga, för det lät så knäppt. Men efter lite googling hittade jag en tråd någonstans vart jag läste om någon som varit med om liknande.
Tänkte helt enkelt kolla om vi är fler som är med om samma där ute.
jag har atopiskt eksem, sen långt tillbaka. Är gravid i vecka 25 med mitt första barn.
hade en förhoppning om att mina eksem skulle bli bättre under graviditeten, men verkar dessvärre tillhöra en kategorin som blir värre av alla hormoner.
för 5 veckor sedan när jag var hos barnmorskan så ville hon att jag skulle börja med järntabletter varannan dag till att börja med. vilket jag gjorde. vi kom överens om varannan dag för att jag sedan innan var så sjukt hård i magen av graviditeten.
Började iallafall med tabletterna och i början blev jag inte alls hård i magen. tyckte det gick bra. I några dagar. Sedan fick jag så fruktansvärt ont i magen av tabletterna. Men jag härdade ut, då jag fått höra att det kan ta ett tag innan magen vänjer sig med att man äter järn.
Tillslut slutade magen göra ont, iallafall oftast. Ibland kan jag få ont i magen av dom ändå.
men jag fortsätter äta varannan dag, tar på kvällen med apelsinjuice.
men nu senaste veckan så har mina eksem blivit så bedrövliga att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Det kliar på armar och mage så jag håller på att bli galen.
Jag är helt rödflammig över hela kroppen ( ej benen dock ) och det spelar ingen roll vad jag smörjer med eller vad jag gör för att förmildra eksemen.
och som jag sa så har jag haft eksem hela mitt liv, så tips på salvor och dylikt behövs inte då jag förmodligen har hela apoteket utskrivet på recept.
Men så till slut halkade jag in på att googla biverkningar av järntabletter, och hittar såklart, på ovanliga biverkningar, klåda, hudirritation, hudrådnad, hudutslag, nässelutslag, överkänslig hud.
Jippi. Såklart.
någon av er som orkar läsa er igenom hela denna historia, som också fått extrema eksem av just järntabletterna ?