• Lillyfil

Er chansen stor att få 2 mongol barn?

Hej

Jeg har för 2 år sedan varit gravid med ett barn som hade kromosom fel (mongol)

Slutade i abort..

Jeg har varit så rädd och bekymrad för att bli gravid igen Och gå igenom allt igen..

Någon som fått mongol barn men fått ett "friskt" barn efter?

Och någon som vet hur stor chansen är att få ett annat barn med samma kromosom?

• Svar på tråden Er chansen stor att få 2 mongol barn?
  • LMG
    Lillyfil skrev 2015-12-08 17:25:45 följande:

Hej

Jeg har för 2 år sedan varit gravid med ett barn som hade kromosom fel (mongol)

Slutade i abort..

Jeg har varit så rädd och bekymrad för att bli gravid igen Och gå igenom allt igen..

Någon som fått mongol barn men fått ett "friskt" barn efter?

Och någon som vet hur stor chansen är att få ett annat barn med samma kromosom?

Mongol är ju ett folkslag ursprungligen från Mongoliet :) antar att du menar ett barn med downs syndrom?
  • Lillyfil

Ja sorry, jag bor i Danmark och här heter det mongol och min svenska är inte helt 100 ????

• LMG
    Lillyfil skrev 2015-12-08 18:10:16 följande:

Ja sorry, jag bor i Danmark och här heter det mongol och min svenska är inte helt 100 ????

Chansen att få ett barn med downs syndrom är ju ganska liten. Så att det skulle hända en andra gång är nog väldigt väldigt liten chans. Lycka till :)
  • fkh

Det brukade låta likadant på svenska förr, då man sa mongolid eler mongoloid, för att de karaktäristiska dragen hos människor med down syndrom är lika de hos östasiatiska folkgruppen med samma namn. Det är idag inte direkt politiskt korrekt att uttrycka sig så och det uppfattas av förståeliga skäl som väldigt kränkande, antagligen också på danska. Skulle göra mig av med den vanan om jag vore du och kalla dem för människor med DS (down syndrom) istället.

För att svara på din fråga utifrån vad jag förstått så kan man få ett barn med DS av ren slump, dvs att ägget i fråga hade ett kromosomfel. Sen finns det de kvinnor som producerar fler ägg med kromosomfel än andra, vilket höjer risken för att få ett barn med ds och kan i regel resultera i två barn med ds efter varandra. Även om det sistnämnda är mycket ovanligt. De flesta som har ett barn med ds/avslutat en graviditet pga ett foster med ds får nästa barn utan kromosomfel.

• Lillyfil

Er så glad at høre dette fra jer jeg har idag fået svar fra graviditets test och började gråta av ångest att gå igenom det samma igen.. Men bliver så lättad att läsa det ni skriver ?? nu när jag vet att det inte är ärftligt för att mitt första barn har inte extra kromosom.
    Så hoppas det vara var en slump..
    Nu vet jag bara inte om jag ska fråga min Doktor om jag bara kan göra en moderkaksprov i v 10 eller jag ska vänta till v12 till ultraljud

Vad hade ni gjort?

• Lillyfil

Och jag visste inte att det var grunden att dem blev kallade mongo så det ursäktar jag att jag inte är mer påläst ??

• LMG
    Lillyfil skrev 2015-12-08 20:08:03 följande:

Er så glad at høre dette fra jer jeg har idag fået svar fra graviditets test och började gråta av ångest att gå igenom det samma igen.. Men bliver så lättad att läsa det ni skriver ?? nu när jag vet att det inte är ärftligt för att mitt första barn har inte extra kromosom.
    Så hoppas det vara var en slump..
    Nu vet jag bara inte om jag ska fråga min Doktor om jag bara kan göra en moderkaksprov i v 10 eller jag ska vänta till v12 till ultraljud

Vad hade ni gjort?

Gör det som känns lugnast för dig. Är ju alltid mysigt att få se sin lilla bebis på ultraljud också
Svar på tråden Er chansen stor att få 2 mongol barn?