sätta in fryst ägg
Hej började vår ivf behandling i oktober. Men hade för höga värden så satte inte tillbaka något ägg, så i januari ska vi sätta in, så undrar hur det går till? Är det stor chans att det tar sig? :)
Hej började vår ivf behandling i oktober. Men hade för höga värden så satte inte tillbaka något ägg, så i januari ska vi sätta in, så undrar hur det går till? Är det stor chans att det tar sig? :)
Vad spännande, då är det snart dags :D
Det är eventuellt något, något sämre chans med fryst embryo, men då snackar vi tiondels- eller hundradels procent. Det är alltså i stort sett lika goda chanser med fryst som med färskt.
Proceduren är betydligt enklare än äggplock. Kommer du att få göra stimulerat eller ostimulerat försök? Om man gör ostimulerat väntar man på egen ägglossning och sätter in embryot några dar efter (lika många dagar som embryot odlats). Gör man stimulerat tar man så vitt jag vet nedreglerande spray (jag tog Suprecur) och därefter något som bygger upp slemhinnan (jag fick progynon).
Jag gjorde återförande på Sahlgrenska, och där gjorde man så här:
Jag fick byta om till sjukhuskläder och sedan komma in i samma rum som äggplocket gjordes. Jag fick träffa läkare och labbpersonal som berättade hur upptiningen gått och hur många embryon vi hade kvar i frysen. Därefter fick jag lägga mig i gynstolen. Läkaren letade rätt på livmodern med Ultraljud på magen, som jag därefter fick hålla i. Det var för att läkaren skulle ha händerna fria men kunna se vad hen gjorde på ultraljud. "Skohornet" för att öppna slidan fördes in, därefter fick jag rabbla upp personnumret för att de skulle vara 100% säkra på att rätt embryo sattes in. Labbpersonalen lämnade ett "strå" som innehöll embryot till läkaren som förde in det i livmodern samtidigt som jag kunde se detta med egna ögon på skärmen. En liten prick lämnades kvar i livmodern som var en liten luftbubbla samt embryot. Sen var det klart!
Jag har gjort 4 återföranden totalt, och jag tycker inte att det känns alls. Inget smärtstillande, inget lugnande, det känns liksom inte särskilt. Ungefär som en vanlig gynundersökning.
Båda gångerna jag blivit gravid (första gången blev tidigt MF) blev jag det med fryst embryo :)
Fråga gärna om du vill att jag ska förtydliga något, annars önskar jag dig stort lycka till! Uppdatera gärna hur det går :)